کد خبر : 15579
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 21:56
-

عمارت‌های قجری خمینی‌شهر

عمارت‌های قجری خمینی‌شهر

 پیشینه تاریخی خمینی شهر به قبل از اسلام می رسد آن چنان که افسانه های زیادی از گذشته این شهر وجود دارد، اما به طور قطع تاریخ بنای روستاهای تاریخی در ماربین به اعصار قبل از شروع تمدن ماد و هخامنشی می رسد. در متون تاریخی از خمینی‌شهر به نام‌های مدینه، ولایت، پهله، کهندژ، مهربین،

عمارت‌های قجری خمینی‌شهر

 پیشینه تاریخی خمینی شهر به قبل از اسلام می رسد آن چنان که افسانه های زیادی از گذشته این شهر وجود دارد، اما به طور قطع تاریخ بنای روستاهای تاریخی در ماربین به اعصار قبل از شروع تمدن ماد و هخامنشی می رسد.

در متون تاریخی از خمینی‌شهر به نام‌های مدینه، ولایت، پهله، کهندژ، مهربین، ماربین، سده و همایونشهر نام می‌برند. از نام‌های قدیمی این شهر می‌توان به مهرین که به معنای آیین مهرپرستی است اشاره کرد که به مرور زمان به مهربین و پس از آن به ماربین تبدیل شده است.

مافروخی شاعر و مورخ قرن چهارم و پنجم هجری توصیف جامعی از ماربین در کتاب خود دارد و به قدمت قرای ماربین تأکید دارد و در کتاب محاسن اصفهان، می‌گوید:
«ماربینی که رشک روضه ارم است آفتاب اندر آن درم درم است»

به گزارش ایسنا، در دوره قاجاریه خانه هایی در این شهر ساخته شد که امروز همچون نگینی بر پیشانی تاریخ شهر می درخشند. بیش از ۵۰ خانه تاریخی از عهد قاجار در خمینی شهر بر جای مانده که تعدادی از آنها توسط شهرداری تملک شده و پس از مرمت و بازسازی آماده بازدید گردشگران و علاقمندان فرهنگ و تاریخ است.

خانه تاریخی مجیر

این بنای قجری متعلق به حاج ابوالحسن خان مجیر از تاجران بزرگ توتون و تنباکو در دوره قاجاریه است. این بنا یکی از خانه های هفت دست مجیر بوده که معماری زمان ناصرالدین شاه را داشته است. این بنا همچنین مشخصات خانه های ایرانی را دارد، چون دیوارهای برهنه و یکنواختی دارد، اما در عوض تمام جلال و شکوه در داخل آن نمودار می شود و هیچ پنجره ای از آن به کوچه باز نمی شود.

این خانه دارای هشتی، تالار شاه نشین در مرکز، نورگیرها، پنجره های مشبک رنگی، حوض در وسط خانه، اتاق های سه دری و پنج دری، قلیان کش خانه، مطبخ و باربند ایوان تابستانه و زمستانه است.

در دو طرف اتاق شاه نشین اتاق گوشواره بنا شده است. در جلوی اتاق شاه نشین، ایوانی با ستون های بلند و تزئینات گچ بری شده دیده می شود. از دیگر امکانات این خانه وجود هفت حلقه چاه بوده که اثری از آنها بر جای مانده است.

دیوان خانه سرتیپ امینی سدهی

مساحت این بنای قاجاری که در سال ۱۳۱۴ بنا شده ۲۳۵۰ مترمربع در جهت شمالی جنوبی است. دیوانخانه سرتیپ سدهی دارای تالار، حوضخانه، نارنجستان، اتاق های سه دری، پنج دری و برج مراقبت است. این بنای زیبا از خشت خام و آجر ساخته شده و تزئینات بسیار چشم نوازی همچون گچبری، منبت کاری، آئینه کاری و پنجره های گره چینی شده دارد. این بنای باشکوه که سقف ایوان آن بر روی ستون های گچبری شده با سرستون های برگ کنگری قرار گرفته، دارای حجاری های زیبایست که شکل بیرونی آن شباهت انکارناپذیری با عمارت باغ ارم شیراز دارد.

طبیب خانه حکیم سدهی

راسته درب محکمه از دوره صفویه محل طبابت و محل قضاوت بوده است. حکیم سدهی سیدمیرزا علی محمد میردامادی از شجره فیلسوف بزرگ میرداماد در دوره ناصرالدین شاه اقدام به تاسیس درمانگاه و تربیت پزشک می کند که از جمله لقمانی ها، سیادت ها و میردامادی ها از جمله شاگردان مکتب وی هستند. این خانه به عنوان اولین بیمارستان خمینی شهر در این منطقه استفاده می شد. آخرین ساکن این خانه مرحومه احترام السادات معلم قرآن، احادیث و احکام است که تا آخر عمر در این خانه زندگی کرد.

خانه تاریخی زهتاب

خانه تاریخی زهتاب، خانه ‌ای است مربوط به سه دوره پهلوی، قاجار و یک دوره قدیمی‌ تر که احتمالا زندیه است. این بنا صد سال پیش توسط حاج قربانعلی زهتاب در تاریخ ۱۲۹۳ خورشیدی دوره احمدشاه قاجار خریداری شد و در سال ۱۳۰۲ خورشیدی با الحاق بخش‌هایی به آن (ضلع شمال شرقی و شمال غربی) و همچنین هشتی ورودی، فضای مسکونی خانه که فرم حیاط مرکزی به خانه می‌ داد شکل تازه‌ای به خود گرفت. با توجه به عرض کوچه‌ها و نبود خیابان اصلی، قسمت کاهدان و مطبخ آن که قدیمی‌ترین بخش خانه است، احتمال می ‌رود این خانه در گذشته کاربری باغ یا محل نگهداری دام داشته است که پس از پلاک‌ بندی زمین‌های زراعی به مسکونی تغییر شکل داده است. این خانه تاریخی در سال ۹۶ به همت شهرداری خمینی شهر تبدیل به خانه هنرمندان شد.

منبع: کتاب خمینی شهر شهری که باید از نو شناخت، نوشته سید باقر میردامادی

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح