کد خبر : 64445
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اکتبر 2021 - 23:00
-

غذاهای سالم و سنتی رو به فراموشی است

غذاهای سالم و سنتی رو به فراموشی است

 یک فعال صنعت غذا گفت: متاسفانه با ورود غذاهای فرنگی بسیاری از غذاهای سنتی به فراموشی سپرده شده‌ که لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چرا که با جبهه‌گیری صرف مشکلی حل نخواهد شد بلکه مردم باید نسبت به عوارضی که بعضی از غذاها دارد، آگاه شده و خودشان غذای سالم را انتخاب کنند.

غذاهای سالم و سنتی رو به فراموشی است

 یک فعال صنعت غذا گفت: متاسفانه با ورود غذاهای فرنگی بسیاری از غذاهای سنتی به فراموشی سپرده شده‌ که لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چرا که با جبهه‌گیری صرف مشکلی حل نخواهد شد بلکه مردم باید نسبت به عوارضی که بعضی از غذاها دارد، آگاه شده و خودشان غذای سالم را انتخاب کنند.

مهدی تبریزی یکی از سرآشپزان و فعالان صنعت غذاست که بیش از ۳۰ سال سابقه حضور در این حوزه را دارد. به گفته‌ او یکی از مهمترین دغدغه‌های دست‌اندرکاران صنعت غذای کشور باید فرهنگ‌سازی در زمینه غذای سالم باشد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: امروز استفاده از فست‌فودها و غذاهای فرنگی در صنعت غذایی ما بسیار رایج شده، به طوری که ذوق و شوق ۹۰ درصد مردم اعتنا نکردن به غذاهای سنتی و روی آوردن به غذاهای غربی و مدیترانه‌ای است.
تبریزی اظهار کرد: غلبه فست‌فودها و غذاهای فرنگی و استفاده مداوم از آن عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به دنبال خواهد داشت و این به دلیل ماهیت خود غذاها نیست بلکه به دلیل مواد ناسالمی است که در تهیه بعضی از آن استفاده می‌شود؛ از جمله روغن‌های غیراستاندارد و یا مواد تراریخته که  استفاده از این مواد می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های گوارشی، سرطان، بیماری‌های قلبی، فشار خون و… شود که علاوه‌ بر به خطر افتادن سلامتی هزینه‌های بالای پزشکی را نیز به افراد تحمیل خواهد کرد.
وی افزود: مبحث غذا و نوع غذایی که می‌خوریم، بسیار حائز اهمیت است و در قرآن نیز آیه‌های زیادی در رابطه با غذا و تاثیرات آن بر زندگی انسان بیان شده است؛ بنابراین لازم است که نسبت به غذایی که می‌خوریم آگاهی داشته باشیم و از غذای سالم استفاده کنیم زیرا غذای ناسالم تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده و نه تنها خود فرد بلکه چندین نسل را دچار مشکلات جبران‌ناپذیری می‌کند.
این کار آفرین حوزه غذا یادآور شد: فرهنگ غذایی ایران باستان که قدمت بسیار بالایی دارد، بسیار سودمند بوده و علاوه‌ بر مواد اولیه سالمی که در تهیه غذاها استفاده می‌شد، به مصلحات و طبع سردی و گرمی غذاها نیز توجه شده‌ است و مادران و مادربزرگان ما نیز حتی در ادویه‌هایی که در غذاهایشان استفاده می‌کردند، طبع گرمی و سردی آن را در نظر می‌گرفتند و بر اساس آن طبع غذا را متعادل می‌کردند.
وی ادامه داد: غذاهای سنتی با توجه به مواد سالمی که در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، نه تنها عوارضی ندارد بلکه بسیار هم پرفایده است؛ به عنوان مثال در تهیه آبگوشت نخود و گوشت گوسفندی استفاده می‌شود که این مواد هر کدام مواد مغذی مناسبی برای بدن است که یا استفاده از سیر و پیاز در فرهنگ غذایی سنتی ما بسیار رایج بوده است. این به دلیل فواید زیادی است که این ۲ ماده‌ غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این مواد غذایی در حال حذف شدن از سفره خانواده است.
تبریزی تصریح کرد: اگر نسبت به فرهنگ نادرست غذایی که در حال حاضر بر جامعه حاکم است، واکنشی نشان ندهیم و در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگیرد، در آینده‌ای نزدیک با نسلی با اضافه وزن و مشکلات دیگر روبه‌رو خواهیم بود. همچنین با روی آوردن بیش از حد مردم به فست‌فودها و غذاهای فرنگی تا چند سال دیگر بسیاری از غذاهای محلی و سنتی به فراموشی سپرده شده و از این گنجینه مهم فقط نامی در تاریخ باقی خواهد ماند که این باید زنگ هشداری برای فعالان صنعت غذای کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز فست‌فودها در سفره مردم بسیار پررنگ شده اما فقط با جبهه گرفتن صرف نمی‌توان این معضل را حل کرد بلکه باید با دلیل و منطق و به صورت آکادمیک و پژوهشی به این موضوعات پرداخت و با برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان غذای سالم در ادارات، سازمان‌ها، آموزشگاه‌ها و به‌ خصوص مدارس در این زمینه آگاه‌سازی کرد. حتی لازم است پژوهشکده‌هایی تأسیس و در زمینه سالم‌سازی غذا فرهنگ‌سازی شود.
این مدیرعامل آکادمی بین‌المللی آشپزی در مشهد گفت: یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی در رابطه با غذای سالم و تشویق مردم به غذاهای سنتی، برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی در این زمینه است که یکی از رویکردهای مهم آکادمی ما نیز زنده‌ کردن سنت در صنعت غذاست که بر همین اساس در تدارک یک برنامه و مسابقه آشپزی کشوری هستیم و در آن از بهترین‌های صنعت غذا در سراسر کشور دعوت شده که با حضورشان علاوه بر رقابت، غذاهای سنتی محل خود را نیز معرفی کنند تا از این طریق با فرهنگ‌های غذایی مناطق مختلف کشور آشنا شویم.
وی بیان کرد: تمام سعی و تلاش ما در آکادمی بین‌المللی آشپزی این است که علاوه بر آموزش، انتقال تجربیات و کارآفرینی فرهنگ غذایی قدیم را در قالب جدید و آپدیت شده به نسل جوان آموزش و انتقال دهیم تا آن‌ها هم این فرهنگ را به نسل‌های بعدی انتقال دهند.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح