کد خبر : 12773
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 سپتامبر 2021 - 15:25
-

غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی/ ارتقای ۱۵ درصدی مناسب سازی ها

غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی/ ارتقای ۱۵ درصدی مناسب سازی ها

 مدیرکل بهزیستی گیلان، از غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۱۰۰ نفر دچار مشکل شناسایی شدند که با جراحی و تجویز وسائل کمک توانبخشی مانند عینک مشکل آنان برطرف شد. حسین نحوی نژاد حدود ۱۴ درصد جمعیت معلولان استان گیلان را ناشنوا و کم شنوا دانست و اظهار کرد: بهزیستی

غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی/ ارتقای ۱۵ درصدی مناسب سازی ها

 مدیرکل بهزیستی گیلان، از غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۱۰۰ نفر دچار مشکل شناسایی شدند که با جراحی و تجویز وسائل کمک توانبخشی مانند عینک مشکل آنان برطرف شد.

حسین نحوی نژاد حدود ۱۴ درصد جمعیت معلولان استان گیلان را ناشنوا و کم شنوا دانست و اظهار کرد: بهزیستی استان گیلان ۶۰۰۰ نفر را تحت پوشش دارد.
وی شناخت به موقع، وسائل کم توانبخشی، اشتغال، مسکن مناسب و… را از جمله مشکلات معلولان به ویژه ناشنوایان دانست و افزود: ناشنوایی و کم شنوایی در ظاهر شدت معلولیت را نشان نمی دهد و لذا در بسیاری از موارد نمی تواند همدلی جامعه را جلب کند.
مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه تحریم های اقتصادی طی سال های اخیر واردات سمعک را دچار مشکل کرده است، گفت: خوشبختانه زمینه تقویت تولید سمعک و وسائل شنیداری و کاشت حلزون شنوایی ایجاد شده و استان گیلان سال گذشته چهاردهمین مرکز جراحی کاشت حلزوم را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان راه اندازی کرد و دیگر نیازی نیست که خانواده ها به سایراستان ها مراجعه کنند.
نحوی نژاد، برآورد هزینه کاشت حلزون شامل آمادگی، جراحی، تجویز پروتز و تربیت شنیداری را حدود یک میلیارد تومان دانست و عنوان کرد: قسمت اعظم این هزینه توسط وزارت بهداشت پرداخت می شود و هزینه حمایت های اجتماعی و تربین شنیداری بر عهده بهزیستی است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ مورد جراحی کاشت حلزون در استان گیلان انجام شده است، ادامه داد: از نیمه دوم امسال آماده ارائه سرویس به استان های همجوار هستیم.
مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به راه اندازی اخبار ناشنوایان در گیلان با همکاری صدا و سیمای مرکز استان به عنوان یکی از اقدامات شاخص، تصریح کرد: یکی از راه های ارتباطی افراد ناشنوا و کم شنوا لبخوانی است که به واسطه شرایط کرونا و استفاده از ماسک این امکان وجود ندارد لذا طرح استفاده از ماسک های شفاف را ارائه کردیم که به علت گرانی و تولید کم مورد استقبال قرار نگرفت؛ البته امیدواریم با واکسیناسیون ۸۰ درصدی جامعه تا پایان سال این مشکل حل شود.
وی از تخصیص ۱۵ درصدی اعتبارات بهزیستی استان در حوزه اشتغال معلولان طی سال گذشت خبر داد و یادآور شد: بهزیستی مسکن و اشتغال جامعه هدف را در دستور کار دارد.
نحوی نژاد، با بیان اینکه تا ۵۰ سال پیش علت اصلی کم بینایی و نابینایی بیماری های داگیردار بوده است، گفت: در حال حاضر تنبلی چشم در جوانان و بیماری های مزمن همچون فشار خون، دیابت، آب سیاه و آب مروارید در کهنسالان علت اصلی نابینایی است و لذا سازمان بهزیستی موازین پیشگریی را رعایت کرده و هر ساله کودکان سه تا شش سال تحت غربالگری بینایی قرار می گیرند.
مدیرکل بهزیستی گیلان، از غربالگری بینایی ۵۵ هزار کودک گیلانی در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۱۰۰ نفر دچار مشکل شناسایی شدند که با جراحی و تجویز وسائل کمک توانبخشی مانند عینک مشکل آنان برطرف شد. در نظر داریم با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان، برای فشار خون و دیابت در سنین بالا نیز مداخلات لازم را داشته باشیم.
وی ۵۰۰۰ نابینا و کم بینای استان گیلان را تحت پوشش بهزیستی دانست و یادآور شد: عمده ترین مشکل این گروه از معلولان معیشت است و حدود ۷۵ درصد آنان مستمری بگیر بهزیستی هستند. همچنین در حوزه اشتغال مشکلاتی دارند، زیرا به اپراتوری و منشی گری علاقمند هستند و عملا این سمت ها در ادارات از بین رفته است. همچینن تحصیل در رشته های خاص مانند ادبیات مورد توجه نابینایان بوده و در قانون توجه ویژه ای به این امر شده است.
نحوی نژاد، با بیان اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۸۴ بر مناسب سازی تاکید داشت، اضافه کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۹۶ لایحه بوده و لذا دولت بودجه لازم را پیش بینی کرده است لذا از مناسب سازی ۲۵ درصدی معابر و اماکن عمومی در سال ۹۰ به ۴۰ درصد در سال ۴۰۰ رسیدیم؛ البته مناسب سازی ورودی ادارات دولتی و شرکت ها ۶۰ درصد بوده و مشکل اساسی در سرویس های بهداشتی است که گیلان وضعیت خوبی ندارد.
وی از ارزیابی سالانه دستگاه های اجرایی توسط کمیسیون مناسب سازی استان گیلان خبر داد و بیان کرد: بسیاری از معابر و اماکن عمومی ما نه تنها برای معلولان مناسب نیستند، بلکه سالمندان و زنان باردار نیز مشکلاتی برای تردد دارند و لذا شهرداران باید ورود جدی به این مسئله داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی گیلان، کودکان آسیب پذیر را یکی دیگر از قشرهای تحت پوشش بهزیستی دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان وظایف دستگاه ها را مشخص کرده است. در حال حاضر ۲۰۰ نفر از کودکان کار و خیابان استان شناسایی شدند که از این تعداد ۸۰ نفر ترخیص و ۲۰ نفر به صورت شبانه روزی در مراکز بهزیستی ساماندهی شدند.
نحوی نژاد، با اشاره به شناسایی ۱۰۰۰ کودک یتیم در استان، از نگهداری ۲۰۰ نفر در مرکز شبانه روزی خبر داد و اظهار کرد: مسائل تربیتی، فرهنگی و آموزشی کودکان آسیب پذیر را دنبال می کنیم تا بتوانند در آینده مستقل شوند. سازمان فنی و حرفه ای آمادگی دارد مسائل آموزشی و تربیتی و خوابگاهی این کودکان را بعد از ۱۸ سالگی که مستقل می شوند بر عهده بگیرد.
وی استان گیلان را پیرترین استان کشور دانست و اضافه کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان طرح خدمات از راه دور سالمندان را مطرح کردیم که در گیلان به صورت آزمایشی اجرا شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد سالمندان در سامانه سیب هستند و ۹ مهر، همزمان با روز سالمند از کارت منزلت رونمایی می شود؛ پیشگیری از بیماری ها، واکسیناسیون ها، غربالگری های مختلف، درمان، توانبخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی سالمندان نیز از این طریق انجام خواهد شد.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح