کد خبر : 191085
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 13 ژانویه 2022 - 16:41
-

فجرآفرینان و السابقون ارتش

فجرآفرینان و السابقون ارتش

در بیان لحظه‌های پرشور و فراموش‌نشدنی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نباید نقش تعیین‌کننده و مردمی ارتشیان ولایتمدار و همدوشی افسران، درجه‌داران و سربازان میهن‌دوست با مردم قهرمان ایران و فداکاری کم‌نظیر آنان در گسستن از نظام ستم‌شاهی و پیوستن به نهضت امام خمینی(ره) را ازنظر دور داشت. به گزارش ایسنا، به مناسبت ۱۹ بهمن

فجرآفرینان و السابقون ارتش

در بیان لحظه‌های پرشور و فراموش‌نشدنی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نباید نقش تعیین‌کننده و مردمی ارتشیان ولایتمدار و همدوشی افسران، درجه‌داران و سربازان میهن‌دوست با مردم قهرمان ایران و فداکاری کم‌نظیر آنان در گسستن از نظام ستم‌شاهی و پیوستن به نهضت امام خمینی(ره) را ازنظر دور داشت.

به گزارش ایسنا، به مناسبت ۱۹ بهمن ماه سالروز بیعت تاریخ همافران ارتش با امام خمینی (ره)،سرهنگ ستاد قاسم اکبری مقدم  سازمان حفظ آثار و  نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در یادداشتی این واقعه تاریخی را بررسی کرده و نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مرور کرده است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

رهبر دوراندیش و با درایت انقلاب اسلامی در تلاطم روزهای سخت، ضمن عنایت به ویژگی مردمی بودن بدنه‌ی ارتش، با رهبری‌های داهیانه‌ی خویش در آن دوران، بدنه‌ی مردمی ارتش را با عوامل فرهنگی و معنوی به جنبش عظیم ملت متصل کردند و با یاری ارتشیان فدایی خود، توانستند انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را در روز تاریخی و مهم‌۲۲ بهمن‌۱۳۵۷ با پیوستن کامل ارتش به ملت و سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله‌ی ستم‌شاهی به  پیروزی برسانند. در این راستا به گوشه‌هایی از پیوند ارزشی ارتشیان مسلمان، مبارز و آزادی‌خواه به مردم برعلیه رژیم طاغوت و سهم ارزنده‌ی آن‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازیم.

بی‌شک انقلاب اسلامی ایران یکی از برجسته‌ترین و استثنایی‌ترین رویدادهای جهان در نظام بین‌المللی بود که توانست تمام معادلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و بین‌المللی را در سطح جهان به هم بریزد و با هدایت و رهبری حضرت امام خمینی(ره) ، به‌عنوان یک الگوی موفق دینی و مردمی در بین کشورهای جهان- به‌ویژه ملل مسلمان- معرفی گردد.

با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران هنوز هم یاد حماسه‌سازان و قهرمانان دوران انقلاب در خاطره‌ها زنده است. درست در زمان و موقعیتی که رژیم ستم‌شاهی نیازمند حمایت و پشتیبانی ارتش و نظامیان بود، آن‌ها به او پشت کرده و از دهانه سلاح‌های پیشرفته و مرگبار که به‌منظور کشتار و سرکوب ملت به پا خاسته ایران به‌عنوان سوغات و ره‌آورد غرب بود، گل‌های سرخ محمدی و رز بیرون جهید.

ارتش به‌جای کشتار و قتل‌عام برادران دینی و هم‌وطن، شعار ارتش فدای ملت را در کوچه‌ها و شهرهای ایران طنین‌انداز کرد و به اقیانوس متلاطم توده مردم گره خورد. نیروهای انقلابی به‌طور کامل درک کرده بودند که مشارکت نیروهای مسلح برای موفقیت انقلاب و رسیدن به اهداف آن حیاتی است. ازاین‌جهت، اقدام‌های مهمی، پیش از پیروزی انقلاب و در زمان وقوع رویدادهای آن در نظر گرفته‌شده بود تا ارتش با تغییر جهت به همراهی با مردم تشویق شود.

اگرچه در پیروزی انقلاب و به ثمر رسیدن آن اقشار مردم و عوامل و عناصر فراوانی نقش داشتند که هرکدام به‌نوبه خود مهم و تأثیرگذار بودند، اما در این میان تعدادی از این اقشار، عوامل و عناصر کلیدی و سرنوشت‌ساز بودند، که از آن جمله می‌توان به نقش کلیدی و استراتژیک نظامیان ازجمله پرسنل شجاع  و بصیر و آگاه  نیروی هوایی ارتش اشاره کرد.

نیروی هوایی به دلیل ماهیت و استفاده و بهره‌مندی از آخرین، بهترین و به‌روزترین تکنولوژی، تجهیزات و امکانات پیشرفته، یک نیروی کاملاً تخصصی و فنی در ارتش است.

نیروی هوایی در مقاطع مختلف تاریخی ازجمله در حادثه ۸ شهریور ۱۳۲۰ بر ضد حملات متفقین که قرار شده بود ارتش بدون هیچ‌گونه مقاومتی تسلیم شود، در قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در عدم سرکوب خیابانی مردم با رژیم‌های وقت همراه و همگام نبودند. در واقعه ۱۷شهریور ۱۳۵۷(جمعه سیاه) که قرار بود از طریق هوا نیز رعب و وحشت و انقلابیون را سرکوب نمایند، خلبانان نیروی هوایی از انجام این دستور سرپیچی کرده و این مأموریت ذلت‌بار را انجام ندادند.

از ۲۶دی‌ماه ۱۳۵۷ همزمان با خروج شاه، جمعی از کارکنان پایگاه‌های هوایی شاهرخی(همدان) و وحدتی(دزفول) دست به اعتصاب غذا زدند. در روز۳۰ دی‌ماه سال ۵۷ گروهی متشکل از افسران، هما فران و درجه‌داران پایگاه هوایی بندرعباس راهپیمایی در محوطه پایگاه انجام دادند و با جنبش انقلابی ملت ایران در خصوص فرار شاه خائن اعلام همبستگی کردند.

با مطرح و قطعی شدن بازگشت امام(ره) به ایران زمزمه و احتمال کودتا داده می‌شد که نظامیان انقلابی و آگاه اعلام نمودند زیر بار کودتا نخواهند رفت و هر فرماندهی که دستور کودتا را صادر کند ابتدا خودش و سپس عواملش کشته خواهند شد.

۴ بهمن ۱۳۵۷ تعدادی از پرسنل نیروی هوایی در تظاهرات شرکت کردند و به همراه خانواده‌هایشان به منزل آیت‌الله طالقانی به‌منظور نشان دادن حمایت خود از امام(ره) رفته، شعارهایی همچون«ما پرسنل هوایی هستیم، ما منتظر خمینی هستیم» و«به‌فرمان خمینی؛ نظامیان ملی؛ از طاغوت گسستیم، به ملت پیوستیم»سر دادند. در همان روزبه دنبال بستن فرودگاه مهرآباد بر روی هواپیمای حامل امام خمینی(ره)، تعدادی از کارکنان و پرسنل نیروی هوایی در یک راهپیمایی در تهران شرکت کردند. این راهپیمایی از سه‌راه آذری تا میدان آزادی ادامه یافت. همزمان کارکنان نیروی هوایی در شیراز و بوشهر نیز دست به تظاهرات زدند و شعارهایی به نفع نهضت دادند. ۹ بهمن هما فران نیروی هوایی در تظاهرات به طرفداری از امام خمینی(ره) شرکت کردند.

در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ که امام(ره) وارد میهن اسلامی شدند، کلیه مراسم استقبال، تشریفات، امنیت، انتقال و جابجایی ایشان، بر عهده پرسنل انقلابی و غیور نیروی هوایی بود که این وظیفه خطیر را به‌طور دقیق و با حفظ امنیت کامل تا استقرار ایشان در محل سکونت به نحو شایسته انجام دادند. ۱۵ بهمن هزاران نفر از پرسنل نیروی هوایی به اجتماعات مردمی در شهرهای مختلف ازجمله اصفهان، بندرعباس، شیراز، بوشهر، تبریز و کرمانشاه پیوستند. در پی حمایت‌ها و حضور گسترده پرسنل انقلابی نیروی هوایی، فرمانده وقت این نیرو مجبور شد در ۱۷ بهمن عدم دخالت فرماندهی نیرو را در سیاست اعلام نماید.

روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷،که به‌روز«جرقه نیروی هوایی ارتش» در پیروزی انقلاب اسلامی معروف است، صدها نفر از افسران، هما فران و درجه‌داران نیروی هوایی که در بین آن‌ها از سایر نیروهای ارتش از قبیل پدافند هوایی و زمینی نیز حضور داشتند به طرفداری از انقلاب و حمایت از رهبر انقلاب در تظاهرات و راهپیمایی شرکت کرده، سپس به نشانه همبستگی با امام خمینی(ره) به اقامتگاه ایشان در مدرسه علوی رفتند. و وفاداری خود را با شعار«ما همه سرباز توییم خمینی، گوش‌به‌فرمان توییم خمینی» اعلام نموده و در جلوی ایشان رژه رفتند. خبر و عکس این بیعت تاریخی پرسنل نیروی هوایی در تمامی رسانه‌ها و محافل داخلی و خارجی انعکاس زیادی داشت. که در ابتدا با تکذیب مقامات رژیم پهلوی روبرو شد، اما امام(ره) صحت این عکس را تأیید نمودند.

بیعتی که از سوی قوای نظامی با رهبر مذهبی و سیاسی نهضت مردم ایران به وقوع پیوست، در کمال ناباوری قدرت و توان هرگونه مقابله با انقلاب را از دشمنان گرفت و هیچ عنصر مادی قدرت رویارویی با آن را در خود نمی‌دید و اگر نبود قدرت ایمان، قدرتی که همه‌ی تحلیل‌گران و نظریه‌پردازان مادی از تفوق وبرتری آن در عالم مادی عاجزند، چنین بیعتی بعد از چند روزبه پیروزی نمی‌انجامید.

در ساعت ۲۰۳۰ روز۲۰بهمن۵۷، تلویزیون برنامه‌ ویژه‌ای را در ارتباط با رویدادهای مربوط به بازگشت امام به تهران پخش کرد. این برنامه هیجان زیادی در میان نظامیان در پادگان دوشان تپه واقع در خیابان پیروزی تهران(مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی فعلی) به وجود آورد. در جریان نمایش فیلم مراسم استقبال امام خمینی(ره) هنرجویان نیروی هوایی نسبت به امام ابراز احساسات کردند. عده‌ای از خودفروختگان در گارد شاهنشاهی برای ساکت کردن هنرجویان و دیگر کارکنان نیروی هوایی وارد عمل شدند و زد وخورد و تیراندازی بین آنان شروع شد. با انتشار خبر حمله به کارکنان پادگان نیروی هوایی مردم برای یاری آن‌ها به پادگان دوشان تپه ‌روی آورده و وارد پادگان شدند. با کمک نیروهای انقلابی نیروی هوایی اسلحه‌خانه‌ها را بازکرده و با استفاده از سلاح‌های موجود با عوامل رژیم به مبارزه پرداختند. به‌این‌ترتیب با بصیرت و درایت پرسنل نیروی هوایی در بیعت با امام(ره) و همراهی با انقلابیون، در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب به ثمر نشست.

نیروی هوایی از همان ابتدای انقلاب همیشه در خدمت انقلاب، پایداری و تثبیت آن بود و بسیاری از مراکز حساس و مهم کشور در اوایل انقلاب توسط پرسنل مؤمن و انقلابی نیروی هوایی اداره می‌شد.

در یک جمع‌بندی به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) احساس تعهد، موقع‌شناسی و دشمن‌شناسی سه عامل مهم در  پیوستن، بیعت و همبستگی پرسنل نیروی هوایی با جریان انقلاب اسلامی ایران است.

در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز کارکنان نیروی هوایی اعم از خلبان، فنی واداری و… در کنار دیگر رزمندگان اسلام رشادت‌ها و دلاوری‌های بی‌نظیری را آفریدند. اجرای اولین عملیات هوایی و پاسخ کوبنده در کمتر از دو ساعت از حمله دشمن، عملیات۱۴۰ فروندی که اولین شوک و نابودی رؤیای فتح سه‌روزه خوزستان و یک‌هفته‌ای ایران در ذهن دشمن را به همراه داشت.

اجرای عملیات­های استراتژیکی مستقل و سرنوشت‌ساز همچون حمله به H-۳ و برهم زدن کنفرانس غیرمتعهدها توسط شهید سرلشکر عباس دوران؛ پشتیبانی هوایی از نیروهای رزمنده پیاده ارتش و سپاه در تمامی عملیات‌ها ازجمله ثامن­الائمه(ع)، طریق‌­القدس، بیت‌المقدس، والفجر۸، مرصاد و..؛ پشتیبانی از نیروی دریایی در عملیات‌های دریایی همچون عملیات مروارید و جنگ نفت‌کش‌ها، پشتیبانی از اقتصاد جنگ؛ انجام عملیات‌های پشتیبانی ترابری و عکس‌برداری هوایی، حمل مجروح و… گوشه کوچکی از فداکاری و ایثار، کارکنان نیروی الهی هوایی است.

چه زیبا فرمودند فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی):« نیروی هوایی در طول این دوران(هشت سال دفاع مقدس) دشوار و پر حماسه و درعین‌حال خون‌بار، در جلوترین میدان‌ها حاضر بود. در طول جنگ، نیروی هوایی یکی از بهترین امتحان‌ها را داد. این پدیده بزرگ، نمی‌تواند از آن اقدام روز نوزدهم بهمن جدا باشد. این همان روحیه است؛ یکجا آن‌طور خودش را نشان می‌دهد؛ یکجا در طول جنگ این‌طور ظهور و بروز می‌کند؛ یک‌بار و یکجا هم در دوران سازندگی پس از جنگ و خودسازی و بازگشت به خود، باید طور دیگری خود را نشان دهد، که می‌دهد.[۱]»

در پایان یاد خاطره ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه ۱۲۷۸شهید نیروی هوایی را گرامی می‌داریم و امیدواریم ادامه دهنده‌گان شایسته راه این عزیزان باشیم. ان شاء الله

[۱] بیانات در دیدار جمعی از کارکنان نیروی هوایی-۱۹ بهمن ۱۳۷۷

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح