کد خبر : 90640
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 20:19
-

فرهنگ مشترک میان انسان‌های دنیا دوستی ایجاد می‌کند

فرهنگ مشترک میان انسان‌های دنیا دوستی ایجاد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی گفت: فرهنگ مشترک بین انسان‌های مختلف دنیا حس نزدیکی و دوستی ایجاد می‌کند. محمد کافی در اولین روز از همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۶ تیر ماه، با موضوع زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌های روی زمین همه دارای وجدان، هوش،

فرهنگ مشترک میان انسان‌های دنیا دوستی ایجاد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی گفت: فرهنگ مشترک بین انسان‌های مختلف دنیا حس نزدیکی و دوستی ایجاد می‌کند.

محمد کافی در اولین روز از همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، ۲۶ تیر ماه، با موضوع زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌های روی زمین همه دارای وجدان، هوش، عقل و ذکاوت هستند و علاقه دارند که دوست داشته شوند اما آن چیزی که احساس نزدیکی بین انسان‌ها ایجاد می‌کند، فرهنگ است‌. وقتی که به ملیت‌ها، هویت‌ها و افراد به صورت خاص احساس نزدیکی فرهنگی کنید، احساس دوست داشتن به شما دست می‌دهد.

وی ادامه داد: این جنس‌ همایش‌ها و گفت‌وگوها زمینه‌ای می‌شود که ملت‌ها، قومیت‌ها و انسان‌هایی که هزاران سال با یکدیگر زندگی کردند و مراودات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشتند، امروز دوباره در محور مشترکات خود کنار یکدیگر جمع شوند.‌ مزیت دیگری که این همایش دارد، این است که ظرفیت‌های فرهنگی مستقر در خراسان رضوی که در نوع خود بی‌بدیل هستند، کنار یکدیگر جمع شدند تا مسئولیت مهمی را به سرانجام برسانند.

کافی افزود: دانشگاهی در تراز شهر مشهد و خراسان بزرگ راهی ندارد جز این‌که کارهای بزرگ انجام دهد و در این راستا خوشحال هستم که دانشگاه فردوسی نیز در این همایش و کنفرانس بسیار مهم نقش‌آفرینی کرده و در کنار باقی برگزارکنندگان قرار گرفته است. من به نوبه خود این نوع کنفرانس‌ها را پیش‌زمینه‌ای می‌دانم برای این‌که پس از این بتوانیم به صورت سازمان‌یافته‌تر چنین همایش‌هایی را برگزار کنیم‌. یکی از مأموریت‌های مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی که به تازگی افتتاح شده نیز پرداختن به برگزاری چنین همایش‌هایی در حوزه فرهنگی خراسان بزرگ است‌.

لزوم تغییر نگرش نسبت به خراسان بزرگ

احسان قبول، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی، نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خراسان بزرگ که در قرن سوم تا پنجم وجود داشته به کشورهای کنونی تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و… تقسیم شده است. بر پایه این مرزبندی جدید سیاسی، اتحاد فرهنگ به افتراق در منطقه تبدیل شده است. به عنوان مثال مطرح می‌شود که مولانا ایرانی است، افغانستانی است، یا ترکی است؟ رودکی به تاجیکستان اختصاص دارد، ازبکستان یا ایران؟ در این میان شاهد تعصبات و سخنان خارج از آگاهی تاریخی در علم و فرهنگ هستیم.

وی ادامه داد: تصویرشناسی این رویکرد را زیر سوال می‌برد و به مسائلی می‌پردازد که حد اشتراک میان ملت‌های مختلف پدید آورد. سخنرانی‌های اساتید حاضر در همایش بینافرهنگی، مرزهای مشترکی را برای پدید آوردن یک تصویر مشترک میان ایران امروز و آن کشورها و ایران فرهنگی گذشته مطرح می‌کند. در رابطه با خراسان اگر بخواهم چند سفرنامه نام ببرم که سیمای یکپارچه و منسجم خراسان بزرگ در قدیم را مطرح می‌کرده باید به سفرنامه‌های این فضلان، ابن بطوطه و صورت‌العرض اشاره کنم.

مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: لازم است نوع نگاه و نگرش در خصوص ایران فرهنگی و خراسان قدیم تغییر پیدا کند. همچنین ضروری است از منظر دیپلماسی فرهنگی و علمی به آن نگاه شود. نگاه عامه‌گرا و احساسی باید تا حد امکان وارد این عرصه نشود و این عرصه به دست متخصصان باشد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح