کد خبر : 91634
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 23:08
-

فضای مبهم بورس در انتظار تدابیر دولت جدید

فضای مبهم بورس در انتظار تدابیر دولت جدید

ایسنا/همدان در تمام دنیا بازارهای سرمایه به دلایل نقش خود در تأمین سرمایه، حفظ سرمایه، قابلیت نقد شوندگی بالا، شفافیت و امنیت در سرمایه‌گذاری، کسب درآمد، شاخص سلامت و کنترل ریسک در اقتصاد یک کشور بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری به این بازار رجوع می‌کنند. به‌گزارش ایسنا، در ایران طی دوسال

فضای مبهم بورس در انتظار تدابیر دولت جدید

ایسنا/همدان در تمام دنیا بازارهای سرمایه به دلایل نقش خود در تأمین سرمایه، حفظ سرمایه، قابلیت نقد شوندگی بالا، شفافیت و امنیت در سرمایه‌گذاری، کسب درآمد، شاخص سلامت و کنترل ریسک در اقتصاد یک کشور بسیار قابل توجه بوده و بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری به این بازار رجوع می‌کنند.

به‌گزارش ایسنا، در ایران طی دوسال گذشته با توجه به تبلیغاتی که از بازار سرمایه توسط دولت صورت گرفت بسیاری از مردم به سرمایه گذاری دراین بازار تشویق شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کردند.

در همین حین بازار سرمایه با سودهای قابل توجهی که عاید سرمایه‌گذاران خود می‌کرد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و می‌توان گفت هیچ محفلی وجود نداشت که در آن از بازار سرمایه صحبتی نشود.

روند روبه رشد بازار سرمایه به خوبی پیش رفت و هرروزه سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خود می‌کرد تا اینکه تقریباً از اواسط سال گذشته صف‌های خرید به یکباره به صف‌های فروش تبدیل شد.

بسیاری این روند را اصلاح بازار پنداشته و آن را موقت می‌دانستند اما متأسفانه این روند ماه‌ها ادامه پیدا کرد و بسیاری از سرمایه‌گذارن با ضررهای جبران ناپذیر مواجه شدند.

با توجه به روند منفی بازار سرمایه، دولت تصمیمات مختلفی برای جلوگیری از این روند اتخاذ کرد اما متأسفانه این تصمیمات تأثیری در روند بازار نداشته و همچنان شاهد روند منفی بازار بودیم تا اینکه در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شاهد نیمه متعادل شدن بازار بوده و اکنون نیز که تقریباً یک ماهی از انتخابات گذشته شاهد متعادل شدن اما بلاتکلیفی بازار سرمایه هستیم.

انتخابات ریاست جمهوری آبی بر آتش تند روند منفی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست غلط دامنه نوسان نامتقارن برای اصلاح بازارسرمایه، تصریح کرد: تقریباً از ۱۵ بهمن سال گذشته یک‌سری سیاست‌های جدیدی توسط رئیس سازمان بورس اعمال شد که یکی از آنها دامنه نوسان نامتقارن بود، بدین صورت که دامنه نوسان از منفی پنج تا مثبت پنج به منفی دو تا مثبت شش تغییر کرده وهمین موضوع باعث شد که بسیاری از سهام بازارسرمایه در یک مدت تقریبا سه ماه و نیمه در صف فروش گیر کرده و هیچ خریداری برای آنها وجود نداشته باشد و حتی بازار گردان‌ها نیزبسیاری از جاها دیگر به خرید و فروش نپرداختند.

مرتضی نعمتی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه دربحبوحه انتخابات، افزود: در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و در حین تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه به حالت نیمه متعادل برگشت بدین معنی که بخشی از سهام بزرگ بازار قابلیت نقدشوندگی پیدا کرده و از صف‌های فروش کاسته شد تا اینکه از اواسط خرداد ماه و در نهایت بعد از انتخابات ریاست جمهوری   می‌توان گفت ۹۰ درصد بازار به‌صورت متعادل دنبال شده و شاهد تعداد کمتری از صف‌های فروش در سهام‌های مختلف هستیم اما همچنان تعداد زیادی سهام که رشد زیادی داشته‌اند، در صف فروش قفل بوده و باید برای آنها نیز چاره‌اندیشی شود.

فضای فعلی بورس مبهم است

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فضای فعلی بازارسرمایه یک فضای مبهم است، گفت: تا زمان تحویل دولت به آقای رئیسی در بازار یک فضای نوسانی خواهیم داشت، بدین صورت که بازار  یک تا دو روز متوالی روند مثبت و یک تا دو روز متوالی دیگر روند منفی خواهد داشت و این سیکل تکرار خواهد شد زیرا با فضای مبهمی مواجه هستیم و کسی نمی‌داند که آقای رئیسی چه سیاست‌هایی در مورد بازار سرمایه اتخاذ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همچنین باید منتظر بمانیم تا شاهد دیدگاه آقای رئیسی نسبت به برجام باشیم زیرا تیم مذاکره کننده دولت آینده تعیین خواهند کرد که مذاکرات به چه سمتی برود، ادامه داد: درصورتی‌که مذاکرات نتیجه مثبتی داشته‌ باشد باعث آزاد شدن دلارهای نفتی و مبادلات تجاری وبازگشت ارز حاصل از آنها به کشور شده و با افزایش عرضه ارز قیمت دلار کاهش پیدا کرده و بدین ترتیب کاهش قیمت دلار می‌تواند در کوتاه مدت تأثیر منفی در بازار اعمال کرده و با ایجاد رفتار هیجانی در برخی از سهم‌ها باعث کاهش قیمت سهام مختلف می‌شود.

نعمتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های کشور صادراتی بوده و احیا شدن برجام باعث باز شدن درهای تجارتی کشور می‌شود و همچنین در ادامه افزایش روند صادرات، افزایش درآمد و در نهایت افزایش سودآوری را برای شرکت‌ها به ارمغان خواهد آورد، می‌توان گفت در میان مدت و بلند مدت اثر مثبتی در بازار خواهد داشت.

این اقتصاددان و فعال بازار بورس در پایان درباره اینکه اگر نتایج مذاکرات برجام منفی باشد چه تأثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، افزود: اگر فرض کنیم که نتایج برجام منفی بوده و سیاست‌های حمایتی توسط دولت آقای رئیسی در حوزه بازارسرمایه اعمال نشود، قیمت ارز افزایش پیدا کرده و تحت تأثیر تورمی که در جامعه ایجاد خواهد شد بسیاری از بازارهای کشور از جمله بازار سرمایه با افزایش شدیدی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح