کد خبر : 20794
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اکتبر 2021 - 20:10
-

قادرآشنا: باید فضا را برای تولید نمایشنامه های دینی باز کنیم

قادرآشنا: باید فضا را برای تولید نمایشنامه های دینی باز کنیم

قادر آشنا با تاکید بر اهمیت متن نمایشی در تولید آثار دینی گفت: ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که صاحبدلان راه خودش را پیدا کرده و به جایی رسیده که حالا باید به نمایشنامه توجه بیش‌تری داشته باشد. امروز 12 سال از برگزاری این رویداد تئاتری را پشت سر گذاشته‌ایم و هنرمندان زیادی در این عرصه

قادرآشنا: باید فضا را برای تولید نمایشنامه های دینی باز کنیم

قادر آشنا با تاکید بر اهمیت متن نمایشی در تولید آثار دینی گفت: ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که صاحبدلان راه خودش را پیدا کرده و به جایی رسیده که حالا باید به نمایشنامه توجه بیش‌تری داشته باشد. امروز 12 سال از برگزاری این رویداد تئاتری را پشت سر گذاشته‌ایم و هنرمندان زیادی در این عرصه کار می‌کنند پس وقتش رسیده که فضایی را برای تولید نمایشنامه‌های دینی باز کنیم.

 طبق گزارش رسیده، مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به هم‌زمانی هفته دفاع مقدس با همایش تئاتر صاحبدلان گفت: در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان، در بخش خیابانی و صحنه، میزبان 15 اثر خیابانی و 21 اثر دینی صحنه‌ای در استان‌ها هستیم. تئاتر صاحبدلان هر سال بیش‌تر از قبل راه خودش را پیدا می‌کند و از جمله فعالیت‌های هنری است که مورد اقبال قرار می‌گیرد. اجرای این تئاترها از جمله سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی بوده، است و خواهد بود و به نظر می‌رسد باید بیش از قبل آن را تقویت کنیم و به آموزش، پژوهش و اجرای عمومی حرفه‌ای و نمایشنامه‌نویسی چنین آثاری توجه ویژه‌تری داشته باشیم.
وی معتقد است امروز که 12 سال از برگزاری تئاتر صاحبدلان را پشت سر گذاشته‌ایم و هنرمندان زیادی در این عرصه کار می‌کنند، وقتش رسیده فضایی ویژه را برای نمایش‌نامه‌های دینی باز کنیم.
آشنا در مورد اهمیت و جایگاه تئاتر صاحبدلان در اداره کل هنرهای نمایشی در دوره مدیریت خود گفت: برگزاری تئاتر صاحبدلان از دوره‌های قبل از مدیریت من وارد برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی شد و دلیلش این بود که در کشور ما اکثرا شیعه هستند و مقتدایمان مولا علی (ع) است. بنابراین لازم دانستیم بخشی از نمایش‌های‌مان را به موضوعات دینی، اعتقادی و راه و روش بزرگان دین اختصاص بدهیم. با همین نگاه تئاتر صاحبدلان آغاز به کار کرد و تصور نمی‌کردیم به زودی به بلوغ برسد و مسیر خودش را پیدا کند اما خوشبختانه این اتفاق افتاد. بیش‌ترین تاکید ما حمایت از این آثار نمایشی دینی در استان‌ها بود که اساساً تئاتر صاحبدلان را تئاتر استان‌ها هم می‌دانند. امسال ما در بخش‌های گوناگونی نمایش داریم و ستاد کرونای هر استان در مورد اجرا رفتن این آثار تصمیم می‌گیرد و گروه‌های نمایشی در شهرهایی که نارنجی هستند، این امکان را دارند که با رعایت موازین بهداشتی اثرشان را اجرا کنند. در راستای همین موضوع ترجیح دادیم تئاتر صاحبدلان را به جای محرم در ماه صفر برگزار کنیم به این دلیل که در محرم اجراهای دینی بیش‌تر است و می‌شد صاحبدلان را در ماه دیگری برگزار کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به هم‌زمانی اربعین و هفته دفاع مقدس هم اظهار داشت: برگزاری تئاتر صاحبدلان در ماه صفر با هفته دفاع مقدس هم‌تقارنی پیدا کرد که ما این تقارن را به فال نیک می‌گیریم. ما در شهر تهران از چهارم تا 13 مهرماه در محوطه باز تئاترشهر مجموعه فعالیت‌های هنری با مضامین دینی داریم از جمله دمام‌نوازی، اجرای خیابانی با مضامین دینی و تعزیه‌خوانی. در این مدت هرروز از ساعت 16 به مدت نیم‌ساعت برنامه دمام‌زنی داریم و بعد از آن اجراهای خیابانی را برگزار می‌کنیم و از ساعت17 تا زمان اذان مغرب تعزیه‌خوانی اجرا می‌شود. در بخش خیابانی و صحنه، میزبان 15 اثر خیابانی و 21 اثر دینی صحنه‌ای در استان‌ها هستیم. تئاتر صاحبدلان هر سال بیشتر از قبل راه خودش را پیدا می‌کند و از جمله فعالیت‌های هنری است که مورد اقبال قرار می‌گیرد. اجرای این تئاترها از جمله سیاست‌های مرکز هنرهای نمایشی بوده، است و خواهد بود و به نظر باید بیش از پیش آن را تقویت کنیم و به آموزش، پژوهش و اجرای عمومی حرفه‌ای و نمایشنامه‌نویسی چنین آثاری توجه ویژه‌تری داشته باشیم.
آشنا پیرامون هدف اصلی و چشم‌انداز تئاتر صاحبدلان گفت: زمانی که به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی و در خدمت دکتر حمید شاه‌آبادی بودم، به ذهن‌مان رسید که ما باید یک موضع مشخصی نسبت به نمایش دینی داشته باشیم. به هرحال ایران یک کشور اسلامی است و باورها و اعتقادات عمیقی دارد. در جمع‌بندی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید سریعا کاری را شروع کنیم و هنرمندان نیز باید جسارت پیدا کنند و بدانند پرداختن به موضوعات دینی در تئاتر یعنی پرداختن به داشته‌ها، نیاکان و معرفی این داشته‌ها به آیندگان که اهمیت زیادی هم دارد به خصوص از طریق هنر عمیقی مثل تئاتر.
او با ارزیابی جایگاه امروز رویداد تئاتری صاحبدلان هم افزود: ما پیش‌بینی کردیم که تئاتر صاحبدلان مسیر خودش را طی می‌کند و امروز من به این باور رسیده‌ام که باید تغییر رویه داشته باشیم و برنامه‌ای چهارسالانه با نگاه مشخصی بچینیم. به نظر می‌رسد باید هنرمندان نمایشنامه‌نویس براساس کتب دینی و ادعیه، متن‌های نمایشی خوبی بنویسند و کار را برای کارگردانان این حوزه آسان کنند و دیگر مستاصل دنبال متن خوب برای یک اجرای دینی حرفه‌ای نگردند. همین حالا هم دوستان فعال هستند و نمایش‌نامه‌ای بر اساس نهج البلاغه به من داده شده که در حال مطالعه آن هستم. بنابراین برنامه این است که بتوانیم در چهارسال آینده حداقل 20 متن نمایشی خوب برای اجرای صحنه‌ای و خیابانی عرضه کنیم و آن‌ها را اجرا هم ببریم.
او با اشاره اقبال مخاطبان نسبت به تئاتر صاحبدلان تاکید کرد: بیش‌تر از متن‌نویسی در زمینه کارگردانی یا بازیگری در این حوزه مشکلات وجود دارد. همچنین اقبال به این حوزه هم اهمیت زیادی دارد. ما نگران بودیم که این نوع تئاتر بین انواع دیگر و متون کلاسیک و… مغفول شود. به پهنای ایران فکر، اندیشه و هویت وجود دارد پس می‌توان کار زیادی انجام داد و باید جلوی مغفول ماندن تئاتر دینی را گرفت. امروز بر این باوریم که باید متون خوبی تولید شود که قابلیت اجرا هم داشته باشند. مانند کاری که در رویداد نمایشنامه‌نویسی نخل سرخ انجام دادیم و در مورد فتح خرمشهر نمایشنامه‌هایی را که قابلیت اجرا داشتند پشتیبانی کردیم تا هرکدام به مرور آماده اجرا ‌شوند و همینطور هم شد و مردم خرمشهر و آبادان از این نمایش‌ها حظ وافر می‌برند.
مدیرکل هنرهای نمایشی در مورد رویکرد غیررقابتی تئاتر دینی صاحبدلان، با اشاره به این امر که صاحبدلان عرصه‌ای برای نمایش تولیدات تئاتر دینی محسوب می‎شود، افزود: باور ما این بود که نباید به سمت رقابتی‌کردن این موضوع برویم و همین حالا هم براین عقیده هستم که باید جشنواره‌ها را از حالت رقابتی خارج کنیم و بیش‌تر به فکر تولید باشیم. تولیدی که با روحیه، فرهنگ و سلیقه مردم ما هم‌خوانی داشته باشد. وقتی کار رقابتی می‌شود، مجبوریم بیش‌تر به شکل توجه کنیم. نباید از محتوا دور شویم. ما از ابتدا تئاتر صاحبدلان را بستری برای عرضه تولیدات استان‌ها می‌دانستیم و همچنان هم براساس همین دیدگاه می‌گوییم باید به سمت نمایشنامه برویم و تولیداتی داشته باشیم که کارگردانان راحت‌تر و با دغدغه کمتری نمایش‌هایی با مضمون دینی را به صحنه ببرند.
همچنین قادر آشنا با تاکید بر اهمیت متن نمایشی در تولید آثار دینی گفت: ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که صاحبدلان راه خودش را پیدا کرده و به جایی رسیده که حالا باید به نمایشنامه توجه بیش‌تری داشته باشد. امروز 12 سال از برگزاری این رویداد تئاتری را پشت سر گذاشته‌ایم و هنرمندان زیادی در این عرصه کار می‌کنند پس وقتش رسیده که فضایی را برای تولید نمایشنامه‌های دینی باز کنیم.
او در مورد استقبال هنرمندان جوان از پرداخت به موضوعات دینی در تئاتر هم اظهار کرد: در فهرستی که از دوستان حاضر در تئاتر صاحبدلان در اختیار دارم کاملاً مشخص است که جوانان بسیاری از این نوع تئاتر استقبال می‌کنند. همه کارهایی که ما در تئاتر صاحبدلان انجام می‌دهیم، بر اساس حمایت‌ از حوزه تئاتر دینی و بروز توانمندی‌های جدی است که عملی می‌شود و ما سعی می‌کنیم به تعهداتی که نسبت به گروه‌های شرکت‌کننده داریم، عمل کنیم.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح