کد خبر : 90194
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 12:34
-

لزوم توجه به اصل “رازداری” در پژوهش‌ها

لزوم توجه به اصل “رازداری” در پژوهش‌ها

 کارگاه آموزشی ” اخلاق در پژوهش ” ویژه داوران اخلاق، توسط کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و داوران اخلاق در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد. به گزارش ایسنا، کارگروه اخلاق در پژوهش به منظور ارتقای سطح کیفی داوری های اخلاقی و رعایت موارد اخلاقی

 لزوم توجه به اصل "رازداری" در پژوهش‌ها

 کارگاه آموزشی ” اخلاق در پژوهش ” ویژه داوران اخلاق، توسط کارگروه اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و داوران اخلاق در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، کارگروه اخلاق در پژوهش به منظور ارتقای سطح کیفی داوری های اخلاقی و رعایت موارد اخلاقی ذکر شده در آیین نامه های وزارت بهداشت در پروپوزال های تحقیقاتی دانشگاه، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای داوران کرده است.

این دوره نیز با تدریس دکتر علی خاجی، متخصص اخلاق در پزشکی برگزار شد و وی در ابتدا، با اشاره به رویکرد مبتنی بر چهار اصل اخلاق پزشکی، در مورد اصل ” رازداری ” که سنگ بنای ارتباط بین پزشک و بیمار است، توضیح داد.

دکتر خاجی در عین حال که رازداری را سبب افزایش اعتماد بین دو طرف خواند، بر لزوم وجود محدوده در رازداری تاکید کرد و افزود: موضوع رازداری را در ابتدا باید مطلق فرض کنیم و 100 درصد در نظر بگیریم تا دامنه نقض آن تا جایی که امکان دارد، محدود شود.

وی در ادامه، به موارد و شرایط نقض رازداری نیز اشاره کرد و با طرح این سئوال که ” چه اطلاعاتی را می توان به عنوان رازداری، پنهان کرد؟ ” در مورد چگونگی کسب اطلاعات و شرایطی که می توان از بیمار، کسب اطلاعات کرد، سخن گفت.

این متخصص حوزه اخلاق پزشکی، رعایت اصل “حریم خصوصی” را از دیگر اصول مورد توجه در این حوزه ذکر کرد و افزود: حریم خصوصی، به پنج بخش تقسیم می شود و رعایت این اصل در اجرای پروژه های تحقیقاتی، که فعالیتی غیربالینی است، بسیار حائز اهمیت است.

وی نمونه هایی از لزوم رعایت حریم خصوصی را بیان کرد و براساس راهنمای اخلاق حرفه‌ای، نکاتی را که در ارتباط با چگونگی جمع آوری اطلاعات و نگهداری اطلاعات شخصی افراد باید رعایت شود، مورد توجه قرار داد.

خاجی همچنین چگونگی جمع آوری اطلاعات و طریقه نگهداری اطلاعات شخصی افراد که به‌عنوان نمونه‌های مورد مطالعه در پروژه های تحقیقاتی مطرح می شوند را در شرایط و موقعیت‌های مختلف توضیح داد.

وی همچنین به آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی اشاره کرد و به چک لیست تهیه شده در حوزه اخلاق که در تنظیم پروپوزال ها کمک می کند، پرداخت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ تمامی پروپوزالهای تحقیقاتی قبل از شروع و اجرا باید توسط داوران بررسی شده و کد اخلاق دریافت کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح