کد خبر : 96922
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 23:26
-

مساحت فضای آموزش عالی کشور به ۶ میلیون مترمربع رسیده است

مساحت فضای آموزش عالی کشور به ۶ میلیون مترمربع رسیده است

ایسنا/البرز معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت تدبیر و امید حدود ۸۵۰ پروژه عمرانی در مراکز آموزش عالی به بهره‌برداری رسیده و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. تقی نظرپور روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی دانشگاه خوارزمی گفت: گزارش ارائه شده نشان

مساحت فضای آموزش عالی کشور به ۶ میلیون مترمربع رسیده است

ایسنا/البرز معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت تدبیر و امید حدود ۸۵۰ پروژه عمرانی در مراکز آموزش عالی به بهره‌برداری رسیده و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

تقی نظرپور روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی دانشگاه خوارزمی گفت: گزارش ارائه شده نشان می‌دهد که دانشگاه قدم‌های خوبی را برداشته است و توانسته‌ در ایام کرونا از فرصت تعطیلی دانشگاه و نبود فیزیکی دانشجوها در دانشگاه حداکثر استفاده را ببرد و بازسازی‌ها و تعمیراتی که مورد نیاز بوده را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این فرصت، فرصت مغتنمی بود و قریب به اتفاق دانشگاه‌ها سعی کردند از این فرصت استفاده کنند، گر چه نقدینگی دانشگاه‌های ما برای این اقدامات کافی نبود اما دانشگاه‌ها تلاش کردند تا با همین محدودیت منابع هم، قدم‌های موثری بردارند.

این مسئول در ادامه گفت: در دولت تدبیر و امید حدود ۸۵۰ پروژه عمرانی در مراکز آموزش عالی به بهره‌برداری رسیده و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که این عدد اگر چه در حوزه صنعت و حوزه عمران عدد کوچکی است اما در حوزه آموزش عالی عدد بزرگی است. در این بین حدود ۸۰۰ هزار متر مربع به فضاهای آموزشی دانشگاه‌ها اضافه شده که حدود ۳۵ درصد این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: پیش از این حدود چهار و نیم میلیون متر مربع فضا در حوزه آموزشی داشتیم که امروز به رقمی بالاتر از شش میلیون مترمربع رسیده است. به عبارتی فضاهای آموزشی ما ۱.۴ برابر شده است.

نظرپور در ادامه به مدیریت سبز در دانشگاه‌ها اشاره کرده و افزود: امروزه ما دانشگاه‌هایی را داریم که تمام اقداماتی که انجام می‌دهند با این محور انجام می‌شود. به عبارتی هیچ وسیله یک بار مصرفی استفاده نمی‌کنند، همین‌طور با حذف پایان نامه‌های کاغذی قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند.

وی در رابطه با مقاوم سازی ساختمان‌های آموزش عالی گفت: بخشی از ساختمان‌های ما مربوط به قبل از انقلاب و بخشی مربوط به بعد از انقلاب است. طبق آئین‌نامه‌های مختلفی که آمده است ساختمان‌های قبلی، با توجه به شرایطی که دارند، غیر قابل استفاده است و باید مقاوم‌ سازی شوند که البته در این حوزه فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: آموزش عالی کشور در بخش خیرین نسبت به آموزش و پرورش تا حدودی عقب‌تر است اما در این حوزه هم توانسته‌ایم قدم‌های خوبی را برداریم و جذب خیرین را داشته باشیم. در اعتبارات ما برای پروژه‌هایی که از سمت خیرین کمک می‌شود فضاهای آموزشی، فضاهای پژوهشی، فضاهای رفاهی و خدماتی و خصوصا آگاهی دانشجویی در نظر گرفته شده است و این کمک‌ها به دانشگاه‌ها داده می‌شود.

وی افزود: برخی از دانشگاه‌های ما بناهای تاریخی داشته و اعتبارات خاصی نیاز دارند که به آن‌ها نیز توجه شده است. برخی دانشگاه‌ها رشته تربیت‌بدنی داشتند اما استخر نداشتند، به آن‌ها کمک شده که استخر داشته باشند. همچنین در کنار خوابگاه‌های دانشجویی به امکانات رفاهی توجه شده تا دانشجو در اوقات فراغت بتواند از آن ظرفیت استفاده کند.

نظرپور در ادامه با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌ها قدم‌های خوبی در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته‌اند گفت: بهسازی تاسیسات نکته مهمی است که اگر به آن توجه نشود اتلاف انرژی را در تامین سرمایش و گرمایش فضاهای دانشگاه‌ها داریم.

وی افزود: مدیریت پسماند و جمع‌آوری آب‌های سطحی برای استفاده در فضاهای سبز مورد توجه است تا بتوانیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: انجام مجموع این موارد اعتباراتی نیاز دارد که بخشی توسط دانشگاه‌ها و بخشی توسط وزارت تامین شده است.

معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان به موضوع افزایش حقوق برای پرسنل اداری اشاره کرده و گفت:  با توجه به اینکه دانشگاه‌های ما از آئین‌نامه خاص خود تبعیت و براساس ماده یک احکام دائمی فعالیت می‌کند پرداخت‌های آن نیز متناسب با همان ماده واحده است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها معوقاتی داشتند که برخی پرداخت کردند و برخی در چند قسط موفق به پرداخت شدند. امیدواریم که این پرداختی‌ها کامل انجام شود و چیزی به عنوان معوقات به همکاران اداری نداشته باشیم.

وی افزود: ما در بودجه ۱۴۰۰ در خصوص همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی تکلیف قانونی داریم. در فضاهای مختلف گاهی موضوعاتی مطرح می‌شود که رقم‌ها، اعداد بالایی است و گاهی شاهد پخش شدن فیش‌های حقوقی، احکام و بداخلاقی‌های خاصی در این حوزه هستیم. این در حالی است که تکلیف قانونی  بر این است که ما همسان سازی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: این همسان سازی با اعضای هیات علمی غیر بالینی علوم پزشکی است. اگر این طرح اجرایی شود، اعداد و ارقامی که به عنوان پرداختی اعضای هیات علمی اضافه می‌شود، مقصرش کسانی نیستند که این همسان سازی را انجام می‌دهند، بلکه باید ببینم چرا همکاران ما در علوم پزشکی اعداد وارقام اینچنینی را دریافت می‌کردند.

نظرپور در پایان تاکید کرد:  البته وقتی انتظار داریم دانشگاه‌ها به لحاظ علمی دارای رتبه خوب و مناسبی در منطقه و جهان باشند باید این حداقل‌های امکانات را برای اعضای هیات علمی فراهم کنیم و اگر این اتفاق بیافتد امیدواریم که انتظاراتی دولت و مجلس از اعضای هیات علمی دارند به خوبی رخ بدهد و نتایج خوبی داشته باشد.

نصب ۱۰۰ دوربین در محوطه دانشگاه خوارزمی

عـزیزاله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی هم در این مراسم گفت: برخی از طرح‌هایی که قرار است به بهره‌برداری برسد ویژگی‌هایی دارند که برای خود دانشگاه در نوع خود ممتاز و برجسته است و حیف است که به آن‌ها اشاره نکنیم.

وی بیان کرد: طرح جامع کنترل و نظارت الکترونیکی دانشگاه طرحی است که ما به تناسب ظرفیتی که داشتیم، فاز یک آن (که مهمترین بخش آن است) را تکمیل کردیم و امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در محیط پیرامونی دانشگاه چند کیلومتر فیبر نوری کار شده است و با ارتباطاتی که در محیط داخل و بیرون برقرار شده امکان نظارت تصویری برای فضاهای بین دانشکده‌ها، محیط‌های اطراف و کنار دیوارهای ضلع‌های مختلف دانشگاه ایجاد شده است.

حبیبی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ دوربین در بیرون و داخل دانشگاه نصب شده که امکان کنترل و رصد را فراهم می‌کند افزود: سابقا تصور بر این بود که دوربین ها فقط برای رصد و پایش دانشجویان است اما اکنون بارها پیش آمده که با چالش‌هایی روبرو شده‌ایم که خود دانشجو تقاضای دیدن فیلم دوربین‌ها را داشته است. امروزه اقتضای نظارت و کنترل در مکان‌های آموزشی و عمومی این است که از چنین امکانی بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: در فازهای بعدی پروژه که در تهران و کرج به اجرا در خواهد آمد، این طرح به داخل ساختمان‌ها و آزمایشگاه‌ها خواهد رفت. اگر سریع‌تراعتبار مورد نیاز تامین شود و به طور کامل به بهره‌برداری برسد، می‌توانیم بگوییم که سیستم جامع و کاملی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تعمیر، نوسازی و بازسازی استخر دانشگاه که دو دهه مورد استفاده قرار گرفته و فرسوده شده بود با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است.

حبیبی ضمن اشاره به کمک‌های اعتباری صندوق رفاه دانشجویی در صنعتی شدن آشپزخانه گفت: این طرح‌ها به صورت  نوسازی انجام شده و بخشی از امکانات صنعتی مورد نیاز خریداری شده و بخشی نیز با شروع ترم آینده در تهران و کرج آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: این کار در نوع خود کار ارزشمندی است و ما با صنعتی شدن می‌توانیم در شرایط کرونایی سرویس‌های بهتری را در دانشجوها ارائه کنیم.

این مسئول افزود: در نوع تعمیرات خوابگاه‌های دختران نیز تغییراتی داشتیم. مثلا از پنجره‌های پی‌وی‌سی استفاده کردیم که در بحث گرمایش و سرمایش دانشجو را در شرایط بهتری قرار دهد. در اتاق‌ها کمدهایی را نصب کردیم که دیگر نیاز به خریداری کمد نباشد. همچنین تغییرات دیگری نیز در بخش‌های تاسیساتی و فنی داریم که هنوز آماده بهره‌برداری نشده است.

عـزیزاله حبیبی گفت: یکی از پروژه‌های در حال اجرا، پروژه بازگرداندن آب مصرفی به سیستم فضای سبز است که به دلیل تعطیلی‌ها بخش‌هایی که باید سفرش می‌دادیم و خدمات فنی می‌گرفتیم دیرتر به دست ما رسید  و درنتیجه فعلا آماده بهره‌برداری نیست.

وی تصریح کرد: این پروژه از نوع زیست محیطی دانشگاه سبز است و قرار است آب مصرفی دوباره با سیکولیشن برای آبیاری فضای سبز برگردد تا از آب چاه‌ها کمتر استفاده کنیم. این مسئله بسیار مهم و حیاطی است و امیدواریم با کامل شدن لینک آبرسانی و تأسیسات، بتووانیم تا شهریوراین طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با ظرفیتی که ما در کرج داریم، اگر بتوانیم طرح‌هایی را با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام برسانیم، می‌توانیم در بحث مدیریت نفس بهتری بکشیم.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح