کد خبر : 13636
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 سپتامبر 2021 - 23:23
-

مساله‌ای مهم درباره درگذشت آزاده نامداری

مساله‌ای مهم درباره درگذشت آزاده نامداری

انتشار اخبار و گزارش‌های مرگ و میر افرادِ شناس، وقتی دریچه و احتمالی جدید مانند خودکشی را هم پیش روی رسانه قرار می‌دهد، همواره از چالش‌برانگیزترین تصمیمات در دروازه‌بانی خبر محسوب می‌شود؛ رسانه‌ها از یک سو باید متعهد به بیان حقیقت باشند و از دیگر سو باید سلامت روانی جامعه و احترام به حریم شخصی

مساله‌ای مهم درباره درگذشت آزاده نامداری

انتشار اخبار و گزارش‌های مرگ و میر افرادِ شناس، وقتی دریچه و احتمالی جدید مانند خودکشی را هم پیش روی رسانه قرار می‌دهد، همواره از چالش‌برانگیزترین تصمیمات در دروازه‌بانی خبر محسوب می‌شود؛ رسانه‌ها از یک سو باید متعهد به بیان حقیقت باشند و از دیگر سو باید سلامت روانی جامعه و احترام به حریم شخصی افراد را در نظر بگیرند؛ خط مرزی باریکی که برخی رسانه‌ها، سهوی یا عمدی از آن عبور می‌کنند.

شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که پنهان کردن عمدی خبر خودکشی افراد و پرهیز از اعلام جزییات آن، با رسالت‌های رسانه‌ای در تضاد است؛ اما به باور برخی از کارشناسان رسانه و علوم اجتماعی، انتشار اخبار خودکشی، به‌ویژه وقتی به افراد مشهور نسبت داده می‌شود، می‌تواند به صورت غیرمستقیم و ناخودآگاه اثرات تشویقی داشته باشد.
این درحالی است که شرح علت فوت افرادِ شناس، یکی از این مواردی است که در سال‌های اخیر بسیاری از رسانه‌ها را در دام انداخته است. نمونه اخیر این رویکرد را می‌توان در انتشار خبر درگذشت آزاده نامداری، مجری سابق تلویزیون از سوی برخی رسانه‌ها مشاهده کرد. مدت کمی از اعلام خبر درگذشت این مجری سابق تلویزیون نگذشته بود که برخی از رسانه‌ها با قاطعیت و بدون ذکر منبع مشخص، اعلام کردند که نامداری خودکشی کرده است!
حال فارغ از اینکه نهادهای رسمی توضیح در این زمینه را منوط به تحقیقات بیشتر دانسته‌اند و هنوز به صورت قطعی در این زمینه اظهار نظر نشده است، این پرسش مطرح می‌شود که حتی در صورت تایید علت فوت به دلیل خودکشی، آیا اعلام خبر خودکشی اشخاص از سوی رسانه‌ها، حرفه‌ای و اخلاقی است؟ و اینکه آیا انتشار چنین اخبار مصداق ورود به حریم شخصی افراد محسوب نمی‌شود؟
سیدمهدی حسن‌زاده، روان‌پزشک و فلوشیپ پیشگیری از خودکشی پیشتر در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده بود که «خودکشی پدیده‌ای مسری، واگیردار و تقلیدی است لذا توصیه می‌شود از پر و بال دادن و قهرمان‌سازی افرادی که خودکشی می‌کنند پرهیز شود. بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت، به ازای هر مورد خودکشی که منجر به مرگ می‌شود، حداقل ۱۰۰ نفر از اطرافیان (بازماندگان خودکشی) او درگیر هستند، این درحالیست که در بسیاری از مواقع می‌توان با هزینه‌های بسیار کم از این پدیده پیشگیری کرد، به طوری که یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از وقوع این پدیده، اطلاع‌رسانی با کیفیت از طریق رسانه‌ها و برنامه‌های آموزشی به شمار می‌رود.»
از سوی دیگر علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد علوم ارتباطات نیز بر این باور است که احترام به حریم شخصی افراد در رسانه‌های رسمی بسیار حائز اهمیت است.
این روزنامه‌نگار پیشتر و در همان دوره‌ای که تصاویر شخصی آزاده نامداری منتشر و آینده حرفه‌ای او را به طور کلی تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرده بود که «بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌ها به‌ طور کلی و رسانه‌های داخلی به‌طور خاص باید حریم خصوصی مردم را رعایت کنند و به ‌نوعی نگهدارنده زندگی خصوصی مردم باشند.»
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح