کد خبر : 170709
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دسامبر 2021 - 18:45
-

مستند سینمایی بانو قدس ایران اکران خصوصی شد

مستند سینمایی بانو قدس ایران اکران خصوصی شد

مستند سینمائی “بانو قدس ایران” که روایتی از زندگی بانو حاجیه ثقفی همسر مکرمه حضرت امام است در حسینه جماران اکران اختصاصی شد. به گزارش ایسنا به نقل از پرتال امام خمینی(س) در ابتدای این مراسم رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سخنانی کوتاه گفت: ما امروز در دنیایی قرار داریم که

مستند سینمایی بانو قدس ایران اکران خصوصی شد

مستند سینمائی “بانو قدس ایران” که روایتی از زندگی بانو حاجیه ثقفی همسر مکرمه حضرت امام است در حسینه جماران اکران اختصاصی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پرتال امام خمینی(س) در ابتدای این مراسم رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سخنانی کوتاه گفت: ما امروز در دنیایی قرار داریم که مخاطب ما در هر ثانیه و در هر لحظه در معرض دریافت پیام های متنوع و متعدد است. شاید عصر حاضر از این جهت یک دوره کم نظیر و عبارتی بی نظیر محسوب می شود. به بیانی دیگر نظیر این ویژگی یعنی سرعت تبادل پیام و اطلاعات را در هیچ برهه دیگر تاریخی شاهد نیستیم.

حجت الاسلام کمساری تصریح کرد: اشاره من اکنون به محتوا نیست؛ بلکه به سرعت ارسال و دریافت پیام تاکید دارم که از سال و ماه و هفته و روز وساعت، به لحظه رسیده است. یعنی شما در لحظه با پیام های متعدد از مراکز پیام رسان متعدد مواجه هستید. یک اتفاق بی نظیر و یک فضای متفاوتی است که یک هژمونی را در عالم اطلاع رسانی رقم زده است.

دکتر کمساری تصریح کرد: در این شرایط که به نظر می رسد معجزه ای در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی رقم خورده است و باعث این سرعت بخشی شده است، از این رو بسیاراهمیت دارد که ما در ارسال پیام چگونه عمل بکنیم.

دکتر کمساری افزود: اگر تا دیروز فقط می گفتیم برای ارسال پیام باید به قالب های هنری برای ماندگار شدن، دیده شدن و شنیدن روی بیاوریم و از زبان هنر باید استفاده کنیم؛ امروز معتقدم که حتی هنر هم برای دیده شدن، شنیده شدن و ماندگار شدن نیازمند نشستن بر بستر مدیوم دیگری است که این اتفاق در عرصه شبکه های اجتماعی رقم می خورد.
البته فرقی هم نمی کند که پیام حق باشد یا باطل ،فقط به صرف اینکه از ویژگی های پیام برخوردار باشد، مورد نظر مخاطبان قرار می گیرد و ما دیگر امکان دسته بندی پیام را نه در ارسال و نه در دریافت آن نداریم.

وی تصریح کرد: اکنون دیگر عنصری به نام سانسور در عصر حاضر معنای خود را از دست داده است. یعنی اگر کسی در گذشته برای مراقبت از ذهن و ضمیر مخاطب دلسوزانه حتی به سانسور روی می آورد، امروز دیگر امکان سانسور هم وجود ندارد؛ چون مراکز انتقال پیام از دست متولیان امر فرهنگ خارج شده است و بعضا شاهد سردرگمی هایی در این عرصه هستیم که وجود دارد و این نه به خاطر عجز در نسبت و نوع پیام و محتوای پیام ؛ بلکه بخاطر ویژگی در سرعت دریافت پیام های متعدد است که باعث شده که مراکز فرهنگی به نوعی از قافله عقب بمانند و ما امروز شاهد یک سردرگمی در سیاستگذاری ها و در مواجهه با این واقعیت عصر حاضر هستیم.

حجت الاسلام کمساری در پاسخ به این پرسش که:چه باید کرد؟ خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره کردم تفاوتی هم ندارد که این پیام حق باشد یا باطل. تا دیروز می گفتیم، پیام حق خودش جای خودش را باز می کند. البته که این یک واقعیت و سنت الهی است اما ابزارهای دیگری هم باید امروز به کار گرفته شوند تا مراکز و نهادهای فرهنگی بتوانند به رسالت خودشان عمل کنند. از این رو به نظر می رسد اصلی ترین عنصر امروز در ارسال پیام مواجهه اقنایی با مخاطب است. مواجهه اقنایی با مخاطب این است که ما در ارسال پیام، محتوا و چینش مطالب و ارائه و دسته بندی داده ها و دیتاها به گونه ای عمل کنیم که مخاطب ما اقنا گردد.

وی افزود: اما متاسفانه امروز مراکز فرهنگی ما فقط به صرف ارسال پیام و تولید محتوا دل خوش کرده و به آن بسنده می کنند و به نوعی تک بعدی عمل می کنند. درحالی که امروز مخاطب ما مخاطب متفاوتی است. بالاخره مخاطبی که در معرض پیام های متعدد از جهات مختلف قرار دارد، امروز برای آنکه حرف ما را بپذیرد باید اقناء شود. و این یک نکته و عنصر بسیار مهم در سیاستگذاری فرهنگی است.

کمساری تاکید کرد: ما امروز به این امر مهم در موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام واقف هستیم که اگر می خواهیم حقایق و واقعیت های مربوط به امام و انقلاب را روایت کنیم، با نسلی مواجه هستیم که تا اقنا نشود، چیزی را نمی پذیرد. اتخاذ روش اقنایی در مواجهه با یک مخاطب بسیارامری مهمی می باشد. لذا اگر کسی می خواهد تولید فرهنگی هنری و ادبی داشته باشد، کار پژوهشی و رسانه ای انجام دهد، حتما باید به این عنصر توجه کند که با یک مخاطب خاص مواجه است که حتما می خواهد اقناء شود و اگر اقناء نشود، با ما همراه نمیشود.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع وقتی بودجه کشور مطرح می شود اولین جایی که توسط رسانه های مختلف مورد حمله قرار می گیرد، بودجه فرهنگی کشور است. فرقی نمی کند که دفتر تبلیغات باشد، یا سازمان تبلیغات؛ موسسه نشر و آثار حضرت امام باشد،یا مرکز فرهنگی دیگر. اما متاسفانه اولین هجمه ها و بزرگنمایی ها بروی بودجه های فرهنگی کشور انجام می شود.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) خاطر نشان کرد: چه اتفاقی افتاده است؟ هیچکس معترض به بودجه برخی مراکز غیر فرهنگی کشور نمی شود. درست است که وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست درست است که اگر فقر از دری بیاید، ایمان از در دیگر می رود، درست است که به خاطر عملکردهای نامناسب به خاطر شرایط بد اقتصادی، به خاطر رودربایستی در مبارزه با فساد و دهها مطلب امروز جامعه گوشش برای شنیدن پیام های فرهنگی و بخصوص فرهنگ دینی و انقلابی ثقیل شده است؛ اما چرا عده ای در کشور به محض اینکه بحث بودجه ها مطرح می شود در فضای مجازی این موضوع را می خواهند زیر سوال ببرند؟ درواقع اینها نکات مهمی است. اینها شاید بدلیل آن باشد که ما با مخاطبمان اقنایی برخورد نکردیم و شعار زده شده ایم. ما به رفع تکلیف بسنده کردیم.

وی افزود: جالب اینجاست که یک مسئول کشور مراکز فرهنگی را به عنوان دستگاه های به درد نخور در رسانه ملی نام می برد. واقعا انسان تعجب می کند که یک کسی از موضع مسئولیت قانونگذاری درباره چهار، پنج هزار نهاد فرهنگی کشور بحث می کند از واژه به دردنخور استفاده می کند! بگذریم که البته فقط هم نام موسسه تنظیم و نشر حضرت امام را به زبان می آورند. سوال این است که چه اتفاقی در سیاستگذاری فرهنگی ما افتاده است؟ چه اتفاقی در اولویت بندی های فرهنگی افتاده است؟ معتقدم همانطور که حضرت امام می فرمایند « فرهنگ مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی هاست» و اینکه مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی در اهمیت موضوع فرهنگ دارند؛ نشان دهنده جای خالی این گونه موارد در سیاستگذاری های کشور است که مورد کم توجهی برخی واقع شده است.

کمساری در پایان سخنان خود گفت: کاری که در موسسه در گذشته شروع شده و امروز ان شاءالله با جدیت بیشتری انجام خواهد شد ورود در عرصه های فرهنگی، هنری و ترویجی است. بیش از دو دهه پیش است که تولیدات فراوانی انجام شده و اگر بخواهیم حقیقت حضرت امام وانقلاب اسلامی را معرفی کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه از طریق زبان هنر حرکت کنیم. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی که می فرمایند اگر امروز بنا بود پیامبری بیاید و معجزه ای بیاورد، با عصا دیگر نمی آمد، با زنده کردن مردگان نمی آمد، با دمیدن روح در مجسمه نمی آمد بلکه با دوربین می آمد و اعجازش را به جهانیان نشان می داد. این امروز یک واقعیتی است که نشان می دهد اگر بخواهیم در انتقال پیام موفق باشیم باید از زبان هنر استفاده کنیم

وی تاکید کرد: مستند بانو قدس ایران که برای معرفی نقش بانوی انقلاب، همسر مرحوم حضرت امام رحمه الله علیهما، ساخته شده است با زبان هنر و مستند می خواهد نقش ایشان را نشان دهد و مخاطب را با واقعیت زندگی یک بانوی فاضله و ایثارگر آشنا کند از کارهای فرهنگی بسیار موثر در این حوزه بشمار می رود؛ که با کارگردانی جناب آقای رزاق کریمی جوایزی را هم در جشنواره های مختلف به خودش اختصاص داده است. امیدوارم با همکاری دستگاه های فرهنگی، سازمان سینمایی ، صداوسیما این مستند بتواند در معرض دید همه مردم عزیز قرار بگیرد. کار دیگری هم که جناب آقای رزاق کریمی الان در دست مطالعه دارند، مستندی درباره امین امام، گنجینه اسرار انقلاب و امام، حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی است که در دست مطالعه دارند. کارهای پژوهشی آن به اتمام رسیده و به زودی تدوین فیلمنامه آن هم آغاز خواهد شد.

گفتنی است در این مراسم که با حضور علماء، روحانیون برجسته، اندیشمندان، اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد، از کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند بانو قدس ایران تقدیر بعمل آمد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح