کد خبر : 190086
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 ژانویه 2022 - 17:06
-

مسوولان نباید جز مردم، شانی برای خود در نظر بگیرند

مسوولان نباید جز مردم، شانی برای خود در نظر بگیرند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی گفت: ما اولین درس و الهامی که از حرکت امام(ره) می‌گیریم این است که باید خود را از جنس مردم بدانیم و خادم مردم باشیم و شانی جز این برای خود در نظر نگیریم. دکتر سید مهدی حسینی مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص

مسوولان نباید جز مردم، شانی برای خود در نظر بگیرند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی گفت: ما اولین درس و الهامی که از حرکت امام(ره) می‌گیریم این است که باید خود را از جنس مردم بدانیم و خادم مردم باشیم و شانی جز این برای خود در نظر نگیریم.

دکتر سید مهدی حسینی مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علل مهم پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شاید اولین علت، وابستگی رژیم پهلوی بود. نقطه تمرکز حضرت امام این بود که رژیم پهلوی وادادگی خاصی دارد و تمام مصادیق قدرت را در برهه‌ای از زمان به انگلستان و سپس به آمریکا واگذار کرد.

وی اظهار کرد: رضاخان وابستگی خاصی به دولت انگلستان داشت و در برهه‌ای از زمان هر چه به سال 56 نزدیک می‌شدیم مجدد سیطره آمریکا بر کشور بیشتر می‌شد، به قدری که از ایران به عنوان حیاط خلوت خود یاد می‌کنند. آن‌ها نفت را از ما می‌گرفتند و پول نفت را که به ما نمی‌دادند بماند، با این پول‌ها سلاح تهیه می‌کردند، پادگان‌ها را تجهیز و هواپیماهای پیشرفته می‌آوردند و اجازه استفاده از آن‌ها را به ما نمی‌دادند حتی تکنیسین‌های ما اجازه تعمیرات را هم نداشتند.

حسینی مطلق گفت: آنها با داشتن این سلاح‌ها برای خود و منطقه قدرت ایجاد کردند و همچنین پایگاهی شکل گرفت تا بتوانند قدرت خود را تثبیت کنند. زمانی که استقلال یک ملت زیرسوال برود و وابستگی بیش از حد صورت گیرد؛ گویی شعور یک ملت زیر سوال رفته و این امر باعث شد که مردم ایران به هر جهت برنتابند.

وی افزود: ما کشور غنی هستیم و نیاز به این نداریم که دیگران برای ما تصمیم بگیرند. بنابراین این امر باعث شد که حضرت امام با سابقه‌ای که بیش از نیم قرن در حوزه‌های علمیه قم و نجف و جایگاهی که میان علما داشتند در سنی پا به این عرصه گذاشتند که آن پختگی لازم و کافی که یک رهبر باید داشته باشد را دارا باشند.

مهم‌ترین تاکید امام(ره) حفظ استقلال کشور است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی تصریح کرد: اولین نکته‌ای که امام روی آن تاکید داشتند این بود که استقلال کشور باید حفظ شود، به این دلیل یکی از شعارهای اوایل انقلاب، استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بود. بحث استقلال به قدری پررنگ شد که مردم تشنه بودند و می‌دیدند که تمام هستی آن‌ها در اختیار دشمن قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: زمانی که جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد آن‌ها از تمام امکانات ایران بدون هیچ اجازه‌ای استفاده می‌کردند. حضرت امام با مردم صداقت داشتند و آحاد مردم به این نکته رسیدند که باید استقلال کشور را حفظ کنند و این شعار وارد عرصه انقلاب شد و توانستند معجزه قرن را به وجود آورند. اگر بخواهیم عامل دوم پیروزی انقلاب اسلامی را بیان کنیم باید به فساد و دین ستیزی که حاکمان وقت داشتند، اشاره کنیم.

حسینی مطلق افزود: گاهی در تمام حکومت‌های دنیا آمارهایی از فساد دیده می‌شود و مهم این است که اگر حرکتی برای مبارزه با فساد شکل می‌گیرد باید با مردم صداقت داشته باشیم و واقعیت‌های فساد را که تا چه اندازه ریشه دوانده بیان کنیم تا هر کس در مسند خود نسبت به آن مورد برخورد کند. در حکومت پهلوی این فساد نهادینه شده و به قدری در همه ارکان حکومت رخنه کرده بود که مردم دیگر امیدی به اصلاح کشور نداشتند.

وی اضافه کرد: اینجانب به عموم مردم به خصوص دانشجویان توصیه می‌کنم که در این ایام خاطرات اطرافیان رضاخان را مطالعه کنند و بدانند که این فساد تا کجا نهادینه شده بود و پیش رفت. در سال 55 و 56 حکومت پهلوی با گرفتن آن مجالسی که در شیراز انجام می‌داد و جشن‌های شاهنشاهی می‌گرفت و از تمام دنیا مهمان دعوت می‌کرد، مردم در اوج فقر بودند و به نان شب محتاج. حکومت پهلوی به مردم اجازه عزاداری نمی‌داد و با آن‌ها در بحث دین‌داری، حجاب و موارد دیگر مخالفت می‌کرد. در نتیجه دین ستیزی عامل سومی شد که شرایط پیروزی انقلاب را سرعت بخشید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی بیان کرد: رژیم پهلوی در آن زمان درک نمی‌کردند، دیکته‌ای که از آمریکا و انگلستان برای آن‌ها نوشته و ابلاغ می‌شود در ایران جواب نمی‌دهد و مردم ایران مردمی هستند که پیوستگی خاص با دین و مذهب دارند و اتفاقا حضرت امام هم از این موضوع به خوبی استفاده کردند و در چند سخنرانی فرمودند: «قیام ما قیام خون بر شمشیر است».

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که حکومت پهلوی خصوصا از دهه 50 به بعد انجام داد و دین و عقیده‌های راسخ مردم را هدف قرار داد، شتاب‌دهنده‌ای بود که توانست مردم را به جهت انقلاب سوق دهد. بنابراین سه عاملی که مطرح شد توانست به سرعت تمام ارکان را تحت تاثیر قرار دهد و منجربه پیروزی انقلاب اسلامی نیز شد.

حاکمیت‌ها با نبود دانشگاه و حوزه هیچ معیاری برای حرکت ندارند

حسینی مطلق در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌ دانشگاه‌ها این است که با مطالبات خود عملکرد مسئولان را زیر نظر بگیرند، اظهار کرد: اگر دانشگاه و در یک معنا حوزه نداشته باشیم، حاکمیت‌ها هیچ معیاری برای حرکت خود ندارند. امروز دانشجوی ما به جهت اینکه فعال و پویا است حق دارد بپرسد که آن تغییرات چقدر در کشور ایجاد شده و آن را روی نمودار نشان دهند.

وی گفت: همچنین باید در مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی این موضوعات با رعایت انصاف بحث شود چراکه باید این نکته را در نظر داشت که ما در دهه 50 چه جایگاهی داشتیم و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم. نمی‌خواهم مشکلات مختلفی که در کشور وجود دارد را نفی کنم اما خوب یا بد امروز خودمان تصمیم می‌گیریم و استقلال به طور ویژه ایجاد شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی تصریح کرد: امام با همه سادگی که در رفتار و سیره زندگی خود داشتند اما هوشمندانه عمل می‌کردند و سیاستمداران دنیا مبهوت این رفتار امام بودند.  اگر امروز مسئولی فکر می‌کند که می‌تواند با تجملات و تکیه بر آهن پاره‌ها بر مردم حکومت کند، به نظر من پیام انقلاب را دریافت نکرده است. حضرت امام همیشه و حتی در اواخر عمر خود مراقب بودند که نیم نگاهی به دنیا نداشته باشند و این اجازه را هم به فرزندان خود نمی‌دادند.

حسینی مطلق اضافه کرد: رهبر جامعه باید با حداقل مردم مطابقت داشته باشد و ما می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به دنیا ثابت کردند که زندگی شخصی و مشی آنها، مشی است که نشان از سنت پیامبر و بی‌توجهی به دنیا را دارد. هیچ‌کس با مال دنیا محبوبیت به دست نمی‌آورد و حضرت امام با این منش در دل‌ها جا پیدا کردند. بنابراین باید در مقابل امکاناتی که در اختیار ما قرار دادند مراقب باشیم تا ذهن مخاطبان و جوانان را مشوش نکنیم که انقلاب کردند تا به مالی دست پیدا کنند.

دستاوردها و پیشرفت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

وی در خصوص دستاوردها و پیشرفت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلفی مانند نظامی پیشرفت‌های زیادی در زمینه قدرت موشکی به دست آوردیم که نه در منطقه بلکه در دنیا منحصر به فرد هستیم. بنابراین امروز وحشتی که غرب و استکبار دارد این است که موشک‌های ما را محدود کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی افزود: همچنین در زمینه پیشرفت‌های علمی حرف برای گفتن داریم و اکنون در منطقه خود به قطب پزشکی تبدیل شدیم و ایران توانسته در طول این 40 سال قطب پزشکی در منطقه شود. گزارش‌های رسمی وجود دارد که سرعت پیشرفت علمی ما 11 برابر سرعت متوسط رشد علمی در جهان است. ما در سال‌هایی متوقف یا عقب گرد کردیم اما اکنون باید سرعت داشته باشیم. همچنین نهضت سوادآموزی توانسته بالای 90 تا 100 درصد مردم را از نعمت سواد بهره‌مند کند.

وی بیان کرد: تعداد دانشجویان ما قبل از اینکه انقلاب به پیروزی برسد کمتر از 200 هزار نفر بود اما اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. باید متذکر شد که در زمینه سلول‌های بنیادی، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو و… پیشرفت‌هایی کسب کردیم که بعد از انقلاب اسلامی حاصل شده و دنیا ناچار است که به این پیشرفت‌ها اعتراف کند.

حسینی مطلق با بیان اینکه امروز ما به قدرت هسته‌ای دست پیدا کردیم، عنوان کرد: ما تمامی موفقیت‌ها را در تحریم‌ها به دست آوردیم و بعضی از این تحریم‌ها باعث شد که روی پای خودمان بایستیم و به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم. به تمامی دانشجویان توصیه می‌کنم کتاب‌ها و خاطراتی که در مورد شهید سردار سلیمانی نوشته شده را مطالعه کنند چراکه واقعا انسان‌ساز است و به انسان اراده می‌دهد. تحولی که این شهید با خون خود در جامعه ایجاد کرد، دارای اهمیت است و دانشجویان با مطالعه خاطرات سردار سلیمانی به این موضوع پی می‌برند که ایشان چه تحولی در جوانان ایجاد کرد و چه عزتی به اسلام داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: ارتباط دانشگاه با صنعت در دانشگاه‌های ما بسیار ضعیف است و مراکز آموزشی باید در این زمینه تقویت شوند. بنابراین انتظار می‌رود که ارتباط دانشجویان با صنعت قوی شود. امروز دنیا ارتباط دانش با صنعت را فراهم کرده و ما نیز باید در این زمینه که پایه‌ها و زیرساخت‌های آن مهیا است، بپردازیم و در این حوزه پیشرفت کنیم.

حسینی مطلق بیان کرد: انتظار از دانشگاه فردوسی مشهد این است که دانش و پژوهش تبدیل به کارآفرینی و صنعت شود تا بتوانیم مقداری از بحران اشتغال و بیکاری را کاهش دهیم. اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار هستند و ما نتوانستیم به مرحله اشتغال برسیم. متاسفانه امروز بعضی از نخبگان ما به مهاجرت فکر می‌کنند و کشورهای دیگر به نخبگان ما باغ سبز نشان می‌دهند و امکاناتی فراهم می‌کنند که جوانان ما به فکر مهاجرت بیافتند. درنتیجه باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح