کد خبر : 139959
تاریخ انتشار : جمعه 3 دسامبر 2021 - 10:12
-

نگاه مثبت به کتاب‌های عامه‌پسند

نگاه مثبت به کتاب‌های عامه‌پسند

محمدهاشم اکبریانی از پرفروش شدن کتاب‌های عامه‌پسند می‌گوید و این را نکته مثبتی می‌داند. این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات در سال ۹۷ اظهار کرد: من همه کتاب‌های منتشرشده را نخوانده‌ام، شاید فقط مقدار قلیلی از آن‌ها را خوانده باشم. اما آن‌طور که از اخبار مربوط به کتاب مطرح بود و برمی‌آمد، کتاب‌هایی

نگاه مثبت به کتاب‌های عامه‌پسند

محمدهاشم اکبریانی از پرفروش شدن کتاب‌های عامه‌پسند می‌گوید و این را نکته مثبتی می‌داند.

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات در سال ۹۷ اظهار کرد: من همه کتاب‌های منتشرشده را نخوانده‌ام، شاید فقط مقدار قلیلی از آن‌ها را خوانده باشم. اما آن‌طور که از اخبار مربوط به کتاب مطرح بود و برمی‌آمد، کتاب‌هایی هستند که اسم‌شان را عامه‌پسند یا مردمی می‌گذاریم. این کتاب‌ها با این‌که گران بودند اما به وفور فروش رفتند و به چاپ‌های متعدد رسیدند.

او افزود: بنابراین فکر می‌کنم اگر کتاب جذابیت داشته باشد و مخاطب را به خودش جذب کند نه این‌که اصلا قیمت تاثیر نداشته باشد، اما تاثیری را که در کتاب‌های نخبه‌گرا دارد ندارد. در حوزه کتاب نخبه‌گراست که دچار این مسئله هستیم و قیمت کتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اکبریانی در توضیح بیشتر درباره کتاب‌های نخبه‌گرا گفت: کتاب‌هایی هستند که قشر فرهیخته آن‌ها را می‌خواند و در واقع مخاطب خاصی دارند و کتاب‌هایی نیستند که نظر خواننده را جلب کنند. برای همین فروش‌شان کم می‌شود. یعنی ما باید بین این دو نوع کتاب یعنی عامه‌پسند و نخبه‌گرا تفاوت قائل شویم. کتاب‌های نخبه‌گرا نتوانستند مخاطب را به خود جذب کنند و فروش بالایی داشته باشند.

نویسنده رمان «عصب‌کشی» آسیب‌های متوجه ادبیات در سال گذشته را قیمت کاغذ دانست و گفت که قیمت کاغذ خیلی از ناشران را دچار مشکل و اقتصاد نشر را با بحران مواجه کرده است.

او سپس فروش بالای کتاب‌های عامه‌پسند را نکته مثبتی دانست و اظهار کرد: ما جامعه را خیلی ایده‌آل نگاه می‌کنیم و مطلق به سراغ آن می‌رویم. من فکر می‌کنم که همه باید در جامعه عمیق بیندیشند و همه عمیق فکر کنند و احساسات عمیقی داشته باشند؛ در حالی که واقعیت این‌طور نیست و کتاب‌های عامه‌پسند بیشتر از کتاب‌های نخبه‌پسند به فروش می‌رسند. در ایران هم طبیعتا همین‌طور است. گرچه بعضی از همین افراد که کتاب‌های عامه‌پسند را می‌خوانند، سمت کتاب‌های عمیق‌تر هم می‌روند. البته تعداد زیادی‌شان هم نمی‌آیند و در همان کتاب‌ها باقی می‌مانند.

اکبریانی در انتها گفت: من فکر می‌کنم مشکلات ما از آن‌جا ناشی می‌شود که به شکل آرمان‌گرایانه به جامعه نگاه می‌کنیم و جامعه را آن‌طور که هست نمی‌بینیم. برای همین می‌گوییم که کتاب‌های عامه‌پسند ضربه می‌زنند. اصلا این‌طور نیست. کتاب «صد سال تنهایی» کتابی است که شاید قشر عامه نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند ولی در همه دنیا به زبان‌های مختلف ترجمه شده و فروش خوبی هم داشته است. می‌خواهم بگویم کتاب در حوزه نخبه‌گرایی هم اگر خوب باشد بازار خودش را دارد، هرچند نه به اندازه کتاب‌های عامه‌پسندها.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح