کد خبر : 69415
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 نوامبر 2021 - 22:47
-

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

  یک مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام چهارم در دعای نخست صحیفه‌سجادیه به بیان شگفتی‌های خلقت انسان و موجودات پرداخته است، اظهار کرد: آنچه از دستگاه آفرینش در مرحله ظهور و بروز قرار دارد به‌صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ کس خطور نکرده است. حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، در گفتوگو با

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

  یک مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام چهارم در دعای نخست صحیفه‌سجادیه به بیان شگفتی‌های خلقت انسان و موجودات پرداخته است، اظهار کرد: آنچه از دستگاه آفرینش در مرحله ظهور و بروز قرار دارد به‌صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ کس خطور نکرده است.

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با فراز دوم از دعای اول صحیفه سجادیه، اظهار کرد: ساختار دستگاه آفرینش آن‌چنان است که هرچه از آن در مرحله ظهور قرار گرفته، به شکل و صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ‌کس خطور نکرده و امکان تصور آن برای هیچ عقل و فکری میسر نبوده است، و این شگفتی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین مخلوقات الهی جاری و ساری است.
وی ادامه داد: گذشته از اصل اعطای وجود به موجودات، ساخت پیکره و طرز خلقت آنان نیز بی‌سابقه و غیر قابل پیش‌بینی است، این مسئله آن‌چنان مهم است که ادای حق آن با هزاران تألیف، تصنیف و تحقیق هم میسر و ممکن نیست.
عالی‌پور با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در این فراز می‌فرماید: «خدای تعالی مردم را در مسیر محبت خود قرار داد»، بیان کرد: حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که بسیاری از انسان‌ها نه تنها دوستدار خدا نیستند، بلکه گاهی دم از عناد و الحاد و دشمنی با او نیز می‌زنند و خود را ضد خدا قلمداد می‌کنند؟ پاسخ این سؤال روشن است، زیرا بر محققان پیداست که آنچه آن فرد ملحد، دشمن می‌دارد خدا نیست، بلکه توهم غلطی است که ساخته و پرداخته ذهن خود اوست.
این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خدای متعال هرگز قابل دشمنی نیست، زیرا او ایجادکننده همه و مبدأ علی‌الدوام ادامه حیات و منبع جمیع خیرات و علت تمام قوا و اعطاکننده تمامی دلبستگی‌هاست. بنابراین، ممکن نیست کسی مبدأ هستی و ادامه حیات و همه متعلقات خود را دشمن بداند.
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در آخرین قسمت این فراز فرمود: «قدرت تغییر مرتبه‌ای که ما را در آن آفریده نداریم»، این مسئله کنایه از آن است که اطوار وجودی ما از جهت شرایط تکوینی به دست حضرت اوست و در این زمینه از ناحیه خود، قدرت تغییر و دگرگونی نداریم، زیرا هیچ موجودی هرگز قدرت تأثیر و تصرف در اصل وجود خود و یا چگونگی حقیقت آن را ندارد.
عالی‌پور با بیان اینکه این‌ کار مستلزم آن است که خود آن موجود در گرو ساخت و ساز خود باشد، که این مسئله از بدیهی‌ترین محالات است، اظهار کرد: خدای متعال برای هر روح و نفسی رزق خاصی قرار داده است، هرکه را روزی فراوان عنایت کرد، کسی را قدرت بر کم کردن آن نیست و هرکه را روزی اندک عنایت کرد، کسی را قدرت بر ازدیاد آن نیست.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ثبت آگهی رایگان

ثبت برند

سم برای موش

دفع موریانه

سم برای ساس

سم برای سوسک

کنسرت معین زندی کیش 10 اسفند 1403 ( خرید بلیط )

مونتاژ برد الکترونیکی

تور گوا نوروز 1404

آسانسور

رژیم کتوژنیک

نمایندگی لباسشویی اسنوا

اجاره خودرو

نمایندگی بوتان کرج

عصر موزیک

تعمیرات لپ تاپ

ایرواشر

تور کربلا هوایی

ای آی موزیکال

خرید لوله و اتصالات با بهترین قیمت و کیفیت

قیمت روغن سیر سیاه

قرص لاغری جی سی

عطر لطافه

آزمایشات طب کار بدو استخدام

میلگرد بستر

میز اداری

ثبت شرکت

شیرگازی اذر

بانک کتاب

روبیک موزیک

خرید گرماتاب

دوربین سیمکارت خور ارزان

رتبه بندی شرکت

مانیتور دنا

پشتیبانی بانک رسالت

چوب پلاست

پشتیبانی سامانه کاتب

پشتیبانی سامانه کاتب

سئو سایت پزشکی

تشک دو نفره

اجاره خودرو

خرید صندل عمده

زير نويس ساز

اهمیت استفاده از رپورتاژ

شیشه ماشین

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی