کد خبر : 14863
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 سپتامبر 2021 - 20:46
-

پرستاران شرکتی منطقه ترشیز از تبعیض حقوق‌ها رنج می‌برند

پرستاران شرکتی منطقه ترشیز از تبعیض حقوق‌ها رنج می‌برند

عکس از آرشیو است  رئیس نظام پرستاری منطقه ترشیز گفت: متاسفانه بین پرستاران شرکتی و تبصره‌ای، پیمانی و رسمی منطقه ترشیز که تعداد قابل توجهی هم هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد و هر کدام حقوق و مزایای خاصی دارند اما بدترین شکل ممکن مربوط به پرستاران شرکتی است که از این وضعیت رنج می‌برند. مجید رضازاده

پرستاران شرکتی منطقه ترشیز از تبعیض حقوق‌ها رنج می‌برند
عکس از آرشیو است

 رئیس نظام پرستاری منطقه ترشیز گفت: متاسفانه بین پرستاران شرکتی و تبصره‌ای، پیمانی و رسمی منطقه ترشیز که تعداد قابل توجهی هم هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد و هر کدام حقوق و مزایای خاصی دارند اما بدترین شکل ممکن مربوط به پرستاران شرکتی است که از این وضعیت رنج می‌برند.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا به مطالبات پرستاران اشاره کرد و ادامه داد: پرستاران شرکتی علاوه بر اینکه امنیت شغلی ندارند، حقوق بسیار کمتری داشته و از فوق‌العاده ویژه کرونا و افزایش حقوق‌های دوران کرونا بهره‌مند نشدند.

وی تصریح کرد: آنچه در کشور ما شغل پرستاری را که سخت است، دشوارتر می‌کند، دیدگاه تبعیض‌آلودی است که اعمال می‌شود و همین موضوع همکاران ما را بسیار ناخرسند و سختی‌ها را مضاعف می‌کند.

رضازاده با انتقاد از اینکه به هیچ عنوان حقوق و مزایایی که پرستاران دریافت می‌کنند متناسب با سختی کار آنان نیست، تصریح کرد: بسیاری از آنچه در این ایام اعلام شد که به خاطر کرونا به پرستاران داده شده مثل افزایش حقوق ماده ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و فوق‌العاده‌های دیگر اما این مزایا را از مدت‌ها قبل سایر کارمندان دولت دریافت می‌کردند. فقط در بحران کرونا درخواست کردیم همانند دیگر کارمندان، پرستاران هم از این مزایا برخوردار شوند.

تفاوت بین پرستاران شرکتی، تبصره‌ای، پیمانی و رسمی

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ افزود: امیدواریم دیگر شاهد اجحاف در حق پرستاران شرکتی که بعضا زحمت بیشتری را متقبل می‌شوند، نباشیم.

وی بیان کرد: وقتی پرستاران می‌دانند هر چه تلاش می‌کنند، مسئولیتی به آن‌ها سپرده نمی‌شود، دچار مشکلات روحی روانی می‌شوند ولی وقتی موانع خدمتی برداشته شود، انرژی مضاعفی برای آن‌ها ایجاد می‌شود و باانگیزه‌تر خدمت می‌کنند.

رضازاده اضافه کرد: زمانی اعلام شد پاداش کرونایی پرستاران در حد ۲۰۰ هزار تومان بوده است اما بین همین پرداختی‌ها تبعیض‌های زیاد وجود دارد؛ به طوری که بودند افرادی که در همین سیستم تا ۵ میلیون تومان هم پاداش دریافت کردند.

درخواست مهاجرت به خارج از کشور

وی در ادامه با بیان اینکه برخی پرستاران به خاطر وجود مشکلات و دریافت حقوق بیشتر علاوه بر شهرهای بزرگتر حتی درخواست مهاجرت به کشورهای دیگر را هم داشته‌اند، گفت: البته آمار این پرستاران کمتر از ۱۰ نفر است.

رئیس نظام پرستاری منطقه ترشیز اظهار کرد: همچنین میانگین پرداختی به پرستاران به خصوص برای نیروهای شرکتی بسیار کم است. علاوه بر این متاسفانه هیچ زمانی استاندارد ساعت کاری پرستاران رعایت نشده است. هر پرستار در هفته ۴۴ ساعت باید کار کند که اکنون ساعت کاری پرستاران خیلی بیشتر از این است. البته بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری، پرستارانی که سابقه کار بالایی دارند، مختصری از ساعت کاری‌شان کم می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر چه بر اساس استانداردها در بخش ویژه به ازای هر بیمار بدحال یک پرستار باید باشد اما اکنون در کاشمر به ازای هر سه بیمار بدحال یک پرستار فعال است.

حقوق و مزایایی پرستاران متناسب با سختی کارشان نیست

رضازاده در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال ۸۲ تاکنون در منطقه ترشیز ۹۰۷ پرستار در سازمان نظام پرستاری منطقه ثبت‌ نام شده‌اند که برخی از آن‌ها پس از اتمام طرح‌شان از این مطنقه رفته‌اند، گفت: اکنون حدود ۲۵۰ پرستار فقط در کاشمر فعال هستند. علی‌رغم اینکه با کمبود پرستار مواجه هستیم ولی از سویی این کمبودها را با اضافه‌کار جبران می‌کنیم. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پرستاران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: اگرچه برای رفاه حال بیماران و توجه بیشتر به آن‌ها توسط سیستم وزارت بهداشت و درمان، پرستار بهداشت جامعه آموزش داده می‌شود اما در سیستم وزارت بهداشت و درمان جایگاهی برای پرستار بهداشت جامعه تعریف نشده است.

ابتلای ۹۰ درصد پرستاران به کرونا

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۹۰ درصد پرستاران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، گفت: حتی برخی از آن‌ها چندین مرتبه به کرونا مبتلا شده‌اند. فقط از مجموع ۲۰ نیرو در بخش قلب و CCU ۱۸ نفرشان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند چون بسیاری از پرستاران در کاشمر درگیر ویروس کرونا شدند، همین موضوع موجب شد از نظر نیرو تا حدودی کمبود داشته باشیم.

رضازاده عنوان کرد: اگر چه در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی از نیروهای بسیج برای کمک آمدند اما چون عمدتا کار تخصصی بود، طرح ادامه نیافت.

بیش از ۵۰ درصد پرستاران دچار مشکلات روحی هستند

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد پرستاران منطقه شاد نبوده و دچار مشکلات روحی هستند، گفت: به خاطر مجاهدت‌های همکارانم و خون شهدای سلامت حرفه پرستاری در دوران کرونا وجهه خوبی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا جامعه خیلی در خصوص حرفه پرستاری اطلاعات کافی نداشت چون کرونا دغدغه‌های جدی را در جامعه ایجاد نمود، فعالیت پرستاران نیز برجسته شد و مشکلات بیشتر بروز یافت؛ دشواری‌ها بیشتر به اطلاع جامعه رسید و درک جامعه از حرفه پرستاری مقداری بیشتر شد.

رضازاده یکی از معضلات را فرسایش جسمی و روحی پرستاران دانست و افزود: پرستاران هم از درد و فوت مریض آزرده می‌شوند؛ فقط از لحاظ قانونی اجازه ندارند واکنش نشان دهند و احساسات خود را بروز دهند چون باید به فکر دیگر بیماران هم بود. با این حال این مسائل بر روحیه پرستاران تأثیر بسیاری دارد.

شایسته‌سالاری در حد حرف است

وی با اظهار تأسف از اینکه در سیستم بهداشت و درمان بسیاری از مسئولیت‌ها را پزشکان عهده‌دار هستند، تصریح کرد: اگر چه مدام صحبت از شایسته‌سالاری می‌شود اما همیشه برای سپردن مسئولیت‌ها ابتدا به دنبال پزشکان هستند؛ سپس دیگر افراد. در صورتی که پرستاران توانمندی داریم که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ گفت: هر چند در کاشمر دانشکده پرستاری داریم اما هیچ‌کدام از مسئولان این دانشکده پرستار نیستند؛ در صورتی که پرستاران بسیار خوبی داریم که توان بر عهده گرفتن این مسئولیت‌ها را دارند.

وی افزود: این معضل به دغدغه‌ جدی دانشجویان رشته پرستاری برای بیان مشکلاتشان هم تبدیل شده است. مسئولان این دانشکده زمانی می‌توانند مشکلات و مسائل دانشجویان را درک کنند که خودشان پرستار باشند.

قول‌ها در حد وعده باقی ماند

رضازاده گفت: کسانی برای پرستاران تصمیم‌گیری می‌کنند که پرستار نیستند. در واقع پرستاری هیچ‌گونه جایگاهی در حوزه مدیریتی ندارد و این موجب بروز برخی مشکلات می‌شود.

رئیس نظام پرستاری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ به وعده‌هایی که مسئولان در دوران کرونا به جامعه پرستاری دادند، اشاره کرد و افزود: از تمام وعده‌هایی که تاکنون در جامعه و صدا و سیما مدام مطرح و بزرگنمایی شد، فقط درصد بسیار اندک آن محقق شده و باقی در حد وعده باقی ماند که نشان می‌دهد بسیاری از این وعده‌ها جنبه تبلیغاتی داشت.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح