کد خبر : 18663
تاریخ انتشار : شنبه 2 اکتبر 2021 - 22:00
-

پیش مناظره های انتخاباتی در شبکه های اجتماعی آغاز شده است

پیش مناظره های انتخاباتی در شبکه های اجتماعی آغاز شده است

 یادداشت از: عباس تقی زاده – دکترای ارتباطات  حضور مردم‌ در عرصه های تصمیم گیری مانند انتخابات، نشانه مقبولیت و مشروعیت نظام های سیاسی است. مناظره های رقبای انتخاباتی که در کشور ما به صورت تلویزیونی برای انتخابات ریاست جمهوری از سال ۸۸ برگزار می شود در ایجاد و تقویت جو انتخاباتی بسیار موثر است.

پیش مناظره های انتخاباتی در شبکه های اجتماعی آغاز شده است

 یادداشت از: عباس تقی زاده – دکترای ارتباطات

 حضور مردم‌ در عرصه های تصمیم گیری مانند انتخابات، نشانه مقبولیت و مشروعیت نظام های سیاسی است.

مناظره های رقبای انتخاباتی که در کشور ما به صورت تلویزیونی برای انتخابات ریاست جمهوری از سال ۸۸ برگزار می شود در ایجاد و تقویت جو انتخاباتی بسیار موثر است.

مناظره ها به دلیل ماهیت گفتمانی و گفتگو محور بودن و در عین حال نشانه های پیدا و پنهان زبانی، گاهی کنار زدن پرده ها و آشکارسازی هایی که با شدت یافتن رقابتها رخ می دهد از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

از برخی الفاظ و ادعاها در مناظره ها که موجب رنجش افکار عمومی می شود نباید غافل بود که هم تعجب برانگیز است و هم چهره تازه تری از برخی داوطلبان به نمایش می گذارد که با کلیشه ها و تصویر ذهنی ساخته شده از این افراد در تضاد است و می تواند باعث ناهماهنگی شناختی نیز بشود.

در مناظره ها شاهدیم کسانیکه همواره در رویدادها و موقعیت های رسمی؛ رسمی صحبت می کردند از ادبیاتی استفاده می کنند که وجه دیگری از شخصیت آنها را نشان می دهد. چه می شود کرد مناظره است آنهم انتخاباتی که طرف، تعارفات را کنار می گذارد و می خواهد قدرت خود را تقویت و بازتولید کند و طرح و نقشه رقیب را خنثی سازد که برنده مناظره معمولا برنده انتخابات است.

پخش مناظره های تلویریونی، در جامعه و بین طرفداران‌، رقابت ها تعارضاتی ایجاد می کند که گاهی ممکن است به درگیری و اختلاف شدید هم بینجامد اما موج هایی از شور انتخاباتی نیز ایجاد می کند.

امسال در حالیکه هنوز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز نشده و فضای رسمی انتخابات شکل نگرفته و در مقایسه با انتخابات پیشین با تاخیر در انتخاباتی شدن جامعه مواجه هستیم در شبکه های اجتماعی فعالیت هایی شروع شده و طرفدارانِ داوطلبان احتمالی دست به کار شده اند.

برخی افراد، گروه هایی راه انداخته و عضوگیری می کنند. هر چند که این گروه ها در دو محور کلی اصولگرایی و اصلاح طلبی فعال هستند اما سهم فعالیت اصولگرایان قدری بیشتر است.

این گروه در حالیکه بین خود نیز رقابت ها و اختلاف نظرهایی دارند اما عمدتا انتقاد از دولت را در دستور کار خود قرار داده اند. به عبارتی بیش از آنکه برنامه و دیدگاه های خود را ارائه دهند از دولت مستقر انتقاد می کنند.

در حالیکه اصلاح طلبان بیشتر انفرادی و در توئیتر فعال هستند و کمتر شاهد فعالیت گروه های مجازی آنها هستیم، اصولگرایان به گونه ای فعالیت را شروع کرده اند که فرض شان پیروزی حتمی در انتخابات است و در آن تردید ندارند.

این اظهارنظر از بررسی اجمالی و ناقص برخی گروه ها به دست آمده و جنبه تعمیمی و کلی ندارد.

پدیده مشهود اینکه پیش مناظره های انتخاباتی در شبکه های اجتماعی آغاز شده است.

در این پیش مناظره ها، هم طرفداران دو جبهه سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا با هم مناظره می کنند و هم داوطلبان احتمالی حضور دارند.

محتوای مباحث حکایت از آن دارد اگر فردی از درون دولت دوازدهم و مشخصا کابینه، داوطلب و نامزد نشود دولت در دفاع از عملکردش در مناظره های تلویزیونی، تقریبا بی نماینده خواهد ماند.

مناظره، پیچیدگی های خاص خود را دارد. هرچه دیدگاه انتقادی و آگاهی مخاطب بالاتر رود تصمیم بهتر و حساب شده تری می گیرد و شور منطقی در فضای انتخابات، جایگزین شور احساسی می شود.

می توان پیش بینی کرد “پیش مناظره های انتخاباتی” در شبکه های اجتماعی هفته به هفته فزونتر شود و نقش موثرتری در فرایند انتخابات ریاست جمهوری ایفا کنند به شرط آنکه رقابت در معنای  راستین آن با حضور نامزدهایی از گرایش های سیاسی مختلف در چارچوب قانون شکل بگیرد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح