کد خبر : 91989
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 نوامبر 2021 - 1:36
-

چیزی که برای تلویزیون پول نمی‌شود

چیزی که برای تلویزیون پول نمی‌شود

شهریار زمانی در بحث تبلیغات کتاب در صداوسیما می‌گوید: هرطور نگاه می‌کنند، می‌بینند نه خود نویسنده‌ها خیلی ویترین خوبی برای جذب مخاطب هستند و نه نشر از نظر اقتصادی می‌تواند به اقتصاد صداوسیما کمکی کند. این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تبلیغ کتاب‌ها و کتابخوانی در رسانه‌ها و تبلیغات شهری اظهار کرد: از تیراژ کتاب‌ها

چیزی که برای تلویزیون پول نمی‌شود

شهریار زمانی در بحث تبلیغات کتاب در صداوسیما می‌گوید: هرطور نگاه می‌کنند، می‌بینند نه خود نویسنده‌ها خیلی ویترین خوبی برای جذب مخاطب هستند و نه نشر از نظر اقتصادی می‌تواند به اقتصاد صداوسیما کمکی کند.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تبلیغ کتاب‌ها و کتابخوانی در رسانه‌ها و تبلیغات شهری اظهار کرد: از تیراژ کتاب‌ها می‌توان فهمید که یا اصلا تبلیغاتی برای کتاب وجود ندارد یا اگر هست، بی‌اثر است؛ یعنی تاثیری در جذب مخاطب ندارد.

او سپس تعدد عناوین، کتاب‌سازی، پایین آمدن سرانه مطالعه و وضعیت اقتصادی را نیز از دیگر عوامل موثر بر تیراژ پایین کتاب‌ها دانست و افزود: تبلیغات شاید الزاما به معنای فروش نباشد اما معرفی کتاب و دیده‌شدن آن تقریبا جایی در صنعت نشر ندارد و کتاب‌هایی هم که پرفروش می‌شوند یا به‌خاطر اسم نویسنده است، یا به‌خاطر اسم ناشر، یا به‌خاطر حرف‌هایی که دهان به دهان منتقل می‌شود اما به نظر من، بحث تبلیغات و معرفی برای کتاب، به عنوان یک چیز مستقل جایگاهی در صنعت نشر ندارد.

شهریار زمانی در ادامه با بیان این‌که کتاب دارد جایگاه خود را در جامعه از دست می‌دهد، گفت: در مقطعی از زمان کتاب‌خوان بودن یک ارزش تلقی می‌شد. اما حالا کتاب حتی در بین افراد دانشگاهی و باسواد هم خیلی جایگاهی ندارد. چون در صداوسیما هم بحث جذب مخاطب و درآمدزایی را مدنظر قرار می‌دهند، هر طور نگاه می‌کنند می‌بینند نه خود نویسنده‌ها خیلی ویترین خوبی برای جذب مخاطب هستند و نه نشر از نظر اقتصادی می‌تواند به اقتصاد صداوسیما کمکی کند. برای همین، تبلیغات کتاب جایگاهی ندارد و خیلی به آن بها داده نمی‌شود. ممکن است به صورت پراکنده بعضی کارها دیده شود، ولی در مجموع بحث معرفی کتاب، چه در صداوسیما و چه در سایر رسانه‌ها جایگاه قابل قبولی ندارد.

او همچنین بیان کرد: در دو سه دهه اخیر مجلاتی که کتاب را معرفی و نقد می‌کردند هم حذف شده‌اند. مگر الان چند مجله وجود دارد که به طور تخصصی کار کتاب انجام دهد؟ حتی در رسانه‌ها هم چند روزنامه بخشی از مطالب‌شان را به کتاب اختصاص می‌دهند؟ (البته روزنامه‌ها هم دیگر آن‌چنان مخاطبی ندارند) در مجموع همه این عوامل بر این موثر است که کتاب در این جایگاه پایین فعلی قرار بگیرد.

زمانی در عین حال اهمیت دادن به پیشنهاداتی در این زمینه را بعید دانست و گفت: شاید نویسندگان بتوانند با استفاده از فضای مجازی با مخاطبان ارتباط بگیرند یا حتی نویسندگان آثار یکدیگر را در این فضا معرفی کنند و … تا شاید کتاب از این وضعیت بیرون بیاید. اما بعید می‌دانم به صورت ساختاری اتفاقی بیفتد که معرفی کتاب جزئی از مولفه‌های رسانه‌ها قرار بگیرد.

این نویسنده در پایان پیشنهاد کرد تا ایسنا ضمن انجام این مصاحبه‌ها، برنامه‌هایی همچون برگزاری میزگرد را نیز برای بررسی تخصصی‌تر این موضوع از ابعاد مختلف در روند کار قرار دهد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح