کد خبر : 188337
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 ژانویه 2022 - 18:14
-

کردستان۱۸۰۰۰زن سرپرست خانوار دارد

کردستان۱۸۰۰۰زن سرپرست خانوار دارد

ایسنا/کردستان نماینده تشکل های مردم نهاد در حوزه بانوان استان کردستان گفت: کردستان دارای حداقل ۱۸ هزار زن سرپرست خانوار است که در شرایط سخت اقتصادی به گذران زندگی می پردازند.  سمیرا زارعی امروز دوشنبه (۲۰بهمن ماه) در نشست«زن کُرد-سرمایه اجتماعی-توسعه فرهنگی» که به مناسبت دهه فجر باحضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، که

کردستان۱۸۰۰۰زن سرپرست خانوار دارد

ایسنا/کردستان نماینده تشکل های مردم نهاد در حوزه بانوان استان کردستان گفت: کردستان دارای حداقل ۱۸ هزار زن سرپرست خانوار است که در شرایط سخت اقتصادی به گذران زندگی می پردازند.

 سمیرا زارعی امروز دوشنبه (۲۰بهمن ماه) در نشست«زن کُرد-سرمایه اجتماعی-توسعه فرهنگی» که به مناسبت دهه فجر باحضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: سال‌ها تجربه سرو کار داشتن با خانواده های حاشیه و معضلات این گونه خانواده ها به ما آموخت که ریشه این مشکلات باید در نهادهای سیاستگذاری رفع شود.

وی با اعلام اینکه در ارتباط با زنان، مسأله و خلاءهای جدی در قانون وجود دارد، افزود: نمایندگان ما در مجلس باید این مشکلات را حل کنند.

نماینده تشکل های مردم نهاد حوزه بانوان در استان کردستان با تأکید بر اینکه در بحث زنان و کودکان بدسرپرست قانونگذار باید نگاه ویژه حمایتی داشته باشد، تصریح کرد: از این طریق می توان به این قشر از جامعه کمک کرد چرا که در اجرای هرگونه طرحی در زمینه آسیب های اجتماعی می بایست به شکل جامع مطرح و نوشته و پس از آن با توجه به نظر کارشناسان، مددکاران و مسئولان دولتی، جامعیت و میزان اعتباری که می توان برای اجرای آن در نظر گرفت، انجام گیرد.

وی با تأکید بر اینکه رها کردن مناطق حاشیه به حال خود، پتانسیل بالایی را برای بالا رفتن ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که در آینده می تواند ضربات جبران ناپذیری داشته باشد.

زارعی با گریز به اینکه سکونتگاه های غیر رسمی از هرگونه فضای آموزشی، فرهنگی و درمانی مناسب محروم است، ادامه داد: ایجاد سرای محله می تواند به عنوان مرکزی برای همدلی و انسجام محلی و کاهش آسیب های اجتماعی شناخته شود.

وی با اذعان به اینکه آسیب ها به سمت زنانه شدن حرکت می کند، خاطرنشان کرد: مهمترین و چالش برانگیزترین آسیب اجتماعی بیش از هر زمان دیگری زنان را تهدید می کند.

نماینده تشکل های مردم نهاد بانوان در استان کردستان با اشاره به اینکه تهدید اعتیاد زنان را نباید صرف اعتیاد سنتی قلمداد کرد، یادآور شد: تأمین سلامت روان در زنان با توجه به نقش های همسر، مادر، مراقب خانواده و … که بر عهده می گیرند، از عوامل مهم در ثبات و پایداری خانواده و جامعه می باشد.

وی پوشش اخبار این قتل ها و پیگیری پرونده‌های خشونت علیه زنان را امری ضروری دانست و گفت: مسئله سوم مسئله کودکان است؛ چه کسی به فکر کودکان حاشیه سنندج است؟ پدیده حاشیه نشینی که زمینه های مستعدی را برای رشد آسیب‌های اجتماعی فراهم کرده است.

زارعی عنوان کرد: کودکان مناطق حاشیه بزرگترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی مناطق محروم و حاشیه نشین هستند کودکانی که باید زود بزرگ شوند تا نان‌آور خانواده شوند. از زندگی لذت نمی‌برند. محیط شهری نامناسب، عدم یکنواختی و توازن در ارایه خدمات شهری و مشکل بهداشتی خانه‌های در حال تخریب از عمده‌ترین مشکلات مناطق حاشیه نشین است.

وی افزود: بیشتر کودکان کار از مناطق حاشیه هستند چرا که نبود درآمد کافی خانواده، اعتیاد والدین و یا طلاق و جدایی آنها موجب شده که بسیاری از کودکان این منطقه به شغل‌های کاذب روی بیاورند و در نتیجه از تحصیل باز بمانند.

نماینده تشکل های مردم نهاد بانوان در کردستان گفت: کودکان این مناطق با نبود وسایل تفریحی در مناطق حاشیه‌نشین، در زمین‌های خاکی و در وضعیت بهداشتی نامناسبی مشغول بازی هستند.

وی ایجاد فرهنگسراها و خانه های محله را برای برون رفت از این معضل، لازم و ضروری دانست و گفت:ر اه‌اندازی مراکز توانمندسازی کودکان کار و خیابان، بازارچه های دائمی برای فروش محصولات زنان سرپرست، حضور سمن‌ها در کنار اجرای پروژه‌های کالبدی سکونتگاه‌های غیر رسمی به عنوان تسهیلگر جهت جلب مشارکت مردان،افزایش تاب آوری دولت برای دریافت نظرات مختلف از تمامی نهادهای مدنی و مردمی، تزریق اعتبارات خاص به سمن‌هایی که در حوزه اشتغالزایی کار می‌کنند، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد به صورت سازمان یافته و تشکیلاتی در محلات حاشیه شهر با قراردادهای مشخص و وظایف معین در راستای برنامه‌های توسعه‌ای را از دیگر اقدامات موثر در این راستا اعلام کرد.

نماینده بانوان استان کردستان در ادامه گفت: وقتی بخواهی مرگ تدریجی یک زندگی را از نزدیک احساس کنی  و صدای ناله های آن را بشنوی بهترین مکان دادگاه خانواده است.
وی با اشاره به اینکه طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده اجتماعی است، افزود: از دیر باز و براساس یک باور قدیمی، زنان به ویژه زنان متأهل در شرایطی به رفت و آمد با زنان دیگر رغبت نشان می‌دادند که این آمد و شد با حضور شوهرانشان اتفاق بیافتد.
وی افزود: به زنان مطلقه به عنوان عاملی نگاه می‌کردند که ممکن است آرامش خانوادگی آنان را به خطر بیندازد.
زارعی بیان کرد: متاسفانه اولین معضلی که زنان مطلقه در همان ماه‌های ابتدا جدایی با آن دست و پنجه نرم می کنند، نگاه نامناسب مردان جامعه به آنهاست.
وی افزود: به دلیل اینکه هنوز ماجرای طلاق و ادامه زندگی زنان مطلقه در جامعه ما چندان جا نیفتاده است نوعی نگاه منفی و ابزاری نسبت به زنان مطلقه در جامعه ما وجود دارد که به نوعی این قشر از زنان را در جامعه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند.
وی بیان کرد: با توجه به گزارش‌های سازمان ثبت احوال در سال ۹۵ سهم خانوارهای زن سرپرست از کل خانوارهای کشور ۱۲.۷ درصد و خانواده‌های تک نفره زن سرپرست ۶۶.۴ درصد بوده است.
زارعی اعلام کرد: استان کردستان دارای حداقل ۱۸ هزار زن سرپرست خانوار است که در شرایط سخت اقتصادی به گذران زندگی می پردازند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت زنان سرپرست خانوار از توانمندی، تخصص  و انگیزه کافی برای کار کردن برخوردارند، افزود:  با این وجود فرصت و شرایط به آنها امکان رشد و فعالیت را نمی‌دهد و البته بسیاری هم هستند که از حداقل توانمندی‌ها محرومند.
این نماینده بانوان کردستان به راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: تزریق اعتبار مالی برای زنان در سال جدید، تسریع روند اخذ وام‌های خود اشتغالی زنان، توجه به موارد ویژه نظیر معلولیت و کودکان بیمار، ایجاد دوره‌های مهارت و کارآموزی به زنان به خصوص در حاشیه شهرها از جمله راهکارهای برون رفت از معضلات حوزه زنان است.
وی با اشاره به اینکه استان کردستان پنجمین استان کشور در قتل های ناموسی است، خاطرنشان کرد: در این راستا ایجاد خانه‌های امن در تمام شهرهای کردستان، ایجاد فرصت و بودجه برای مداخله حقوق محور سمن ها، برگزاری کارگاه‌های آموزش خود مراقبتی می‌تواند کارساز باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح