کد خبر : 95292
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 14:49
-

کشف گونه های جدید بیرون کشیدن گنج از دل خاک است/ به احترام کار خیر «علی دایی» نامگذاری انجام شد

کشف گونه های جدید بیرون کشیدن گنج از دل خاک است/ به احترام کار خیر «علی دایی» نامگذاری انجام شد

از راست: دکتر وطن دوست، دکتر موسوی، دکتر فرایهوف ایسنا/گیلان نامگذاری گونه جدید از ماهیان کشف شده به نام «علی دایی» واکنش های زیادی در فضای مجازی و رسانه ای کشور به دنبال داشته است که در این رابطه چرایی چنین نامگذاری را از سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه جویا شدیم. دکتر سید حامد موسوی ثابت در گفت وگو

کشف گونه های جدید بیرون کشیدن گنج از دل خاک است/ به احترام کار خیر «علی دایی» نامگذاری انجام شد
از راست: دکتر وطن دوست، دکتر موسوی، دکتر فرایهوف

ایسنا/گیلان نامگذاری گونه جدید از ماهیان کشف شده به نام «علی دایی» واکنش های زیادی در فضای مجازی و رسانه ای کشور به دنبال داشته است که در این رابطه چرایی چنین نامگذاری را از سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه جویا شدیم.

دکتر سید حامد موسوی ثابت در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی گونه های گیاهی و جانوری و حتی فسیل ها براساس علم تاکسونومی، اظهار کرد: زیست شناسان برای شناخت دقیق مخلوقات، اقدام به رده بندی و دسته بندی گونه ها می نمایند و برای داشتن یک نام واحد آنها را با نام های علمی نامگذاری می کنند تا اسامی محلی مختلف اشتباهی در شناسایی آنها ایجاد ننمایند.

وی با بیان اینکه در دنیا نام گونه های شناسایی شده از دو بخش شامل جنس و گونه تشکیل می شود، تصریح کرد: اخیرا نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه های ناشناخته از این خانواده منتشر شد و یک گونه از جنس گلیپتوتوراکس را «علی دایی» نامگذاری کردیم.

سرپرست این تیم تحقیقاتی بین المللی گونه جدید کشف شده، با اشاره به روش نامگذاری گونه های ناشناخته، گفت: معمولا نامگذاری ها یا براساس مکان کشف و زیست گونه است و یا براساس نام مشاهیر کشور یا منطقه، اما گاهی این نامگذاری برای ابراز محبت به نزدیکان خود کاشف یا سایر محققین برجسته در آن حوزه انجام می شود و الزاما اسم مکان ها یا افراد معروف نیست.

موسوی ثابت، کشف گونه های جدید را همچون بیرون کشیدن گنج از دل خاک دانست؛ نه یافتن یک اسکناس روی زمین و یادآور شد: پروسه کشف گونه های ناشناخته بسیار طولانی و هزینه بر بوده و خروجی آن مقالات علمی است. خروجی پروژه اخیر که هشت سال طول کشیده نیز یک مقاله ۳۵ صفحه ای به زبان انگلیسی است که در یکی از معتبرترین مجلات جانورشناسی جهان منتشر شده است. در واقع این مقاله به جهان نشان می دهد که چنین گونه ناشناخته ای در ایران وجود داشته است.

وی با بیان اینکه نامگذاری گونه های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می باشد، اضافه کرد: دو سال قبل یکی از گونه های کشف شده را به نام دخترم ثبت کردم. در سال ۲۰۱۵ نیز یک گونه ماهی از گیلان با همکاری محققین روسی به نام ایران «Ponticola iranicus» نامگذاری شد. همچنین براساس منطقه نیز نام هایی از قبیل «persa» به معنای از سرزمین پارس، «atrakensis» به معنای ساکن رودخانه اترک و «ilamensis» به معنای اهل ایلام نیز از دیگر نامگذاری هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به استفاده تاکسونومیست های ایرانی و حتی خارجی از اسامی مشاهیر ایرانی برای نامگذاری گونه های ناشناخته همچون سعدی، حافظ، استاد شجریان و شیخ بهایی و… در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته که به عنوان عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان فعالیت می کنم، به همراه تیم تحقیقاتی ایرانی و محققینی از آلمان، روسیه، ترکیه و اسپانیا موفق به توصیف حدود ۲۵ گونه جدید از ماهیان ناشناخته در اکوسیستم های آب شیرین کشور شدیم و نامگذاری های مختلف معمولا به نام مشاهیر محلی و ملی صورت گرفته است.

وی اظهارنظر افراد فاقد صلاحیت درباره نامگذاری های علمی را نادرست دانست و عنوان کرد: به دنبال نامگذاری گونه «علی دایی» شاهد اظهارنظرهای غیر کارشناسی در فضای مجازی و حتی رسانه ملی بودیم، اما افراد دارای صلاحیت علمی و اجتماعی به ویژه طرفدران و عالمان حوزه محیط زیست داخلی و خارجی واکنش های مثبتی نسبت به این نامگذاری داشتند.

موسوی، استفاده از نام مشاهیر و مفاخر برای ثبت گونه های جدید را یک مدال افتخار دانست و گفت: سالیان سال است که آقای دایی را به عنوان افتخار کشور در حوزه فوتبال می شناسیم، اما تاکنون چنین نامگذاری انجام نداده بودیم؛ این بار با توجه به رفتار ارزشمند خیرخواهانه و وطن پرستانه ایشان در کمک رسانی به هموطنان زلزله زده کرمانشاه این نامگذاری صورت گرفت تا به نوعی قدردانی از این چهره خیر و انسان دوست باشد، زیرا گونه کشف شده مربوط به این منطقه است. پس ما این نامگذاری را برای «علی دایی» فوتبالیست انجام ندادیم، بلکه به احترام «علی دایی» خیر انجام دادیم.

سرپرست این تیم تحقیقاتی بین المللی، درخصوص هماهنگی قبلی با علی دایی اضافه کرد: اولا دسترسی به آقای دایی برای یک شهروند معمولی میسر نیست و البته با عنایت به قوانین بین المللی نامگذاری گونه ها(ICZN) به لحاظ قانونی اقدام خلافی صورت نگرفته و برترین محققین ماهی شناس داخلی و خارجی بعد از هشت سال تلاش و تحقیق و پژوهش کاملا به صورت حرفه ای تصمیم به این نامگذاری گرفتند و این اقدام نوعی هدیه دادن یک گنجینه ارزشمند از این سرزمین محسوب می شود و برای هدیه دادن از روی محبت اجازه گرفتن مرسوم نیست.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح