کد خبر : 133054
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دسامبر 2021 - 1:42
-

گره کور ترافیک شهر تبریز چگونه باز می‌شود؟

گره کور ترافیک شهر تبریز چگونه باز می‌شود؟

ایسنا/آذربایجان شرقی “ترافیک شهری”، عبارتی که حتی شنیدن آن، روح و روان آدمی را بهم می‌ریزد؛ چرا که می‌تواند در همان ساعات اولیه یا پایانی روز، گره کوری در کار هرکسی بزند و انجام روزمرگی‌ها را مختل کند. ترافیک یکی از معضلات کلانشهرهاست که مردم هر روز با آن درگیر هستند، کلانشهر تبریز نیز با این مشکل درگیر

گره کور ترافیک شهر تبریز چگونه باز می‌شود؟

ایسنا/آذربایجان شرقی “ترافیک شهری”، عبارتی که حتی شنیدن آن، روح و روان آدمی را بهم می‌ریزد؛ چرا که می‌تواند در همان ساعات اولیه یا پایانی روز، گره کوری در کار هرکسی بزند و انجام روزمرگی‌ها را مختل کند.

ترافیک یکی از معضلات کلانشهرهاست که مردم هر روز با آن درگیر هستند، کلانشهر تبریز نیز با این مشکل درگیر بوده و همواره تبعات و پیامدهای ناشی از ترافیک از جمله آلودگی‌های صوتی، هوا، مسایل زیست محیطی، انواع بیماری‌ها و اتلاف زمان وبی نظمی در خیابان‌ها و بسیاری مسایل دیگر این شهر را تهدید می‌کند.

گسترش شهرنشینی و تمرکز مراکز اداری و تجاری در مناطق مرکزی شهر تبریز، باعث شده بخش عمده‌ای از سفرهای درون شهری از نقاط مختلف شهر حتی سایر شهرهای استان به این مناطق سرریز شود، قطعا نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کافی یکی از عواملی است که حتی با وجود گرانی بنزین، مردم را ترغیب می‌کند برای انجام کارهای روزمره و ضروری خود، با خودروی شخصی و تک سرنشین در خیابان‌های شهر تردد کنند.

 

ایسنا برای بررسی این موضوع، میزگردی را تحت عنوان “بررسی چالش‌های ترافیکی کلانشهر تبریز”  با حضور صادق رضاپور_ معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی، اصغر آدی بیگ_مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، سرهنگ هدایت جعفری_جانشین پلیس راهور تبریز و کامران صداقت_ جامعه شناس و مدرس دانشگاه برای بررسی عملکرد دستگاه‌های ذی ربط برگزار کرد.

بررسی تاثیرات اجرای طرح ترافیک در محدوده‌ی مرکزی کلانشهر تبریز

صادق رضاپور_ معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی در این میزگرد با اشاره به اهمیت موضوع ترافیک کلانشهرها، اظهار کرد: در حال حاضر معضل ترافیکی در سطح شهر تبریز روندی صعودی دارد و عمده دلایل آن نیز مربوط به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

وی با بیان این‌که مدیریت ترافیک در سطح کشور از طریق چند کمیسیون از جمله کمیسیون شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی انجام می‌شود، یادآور شد: ترافیک کلانشهر تبریز صرفا تنها توسط شهروندان ساکن تبریز ایجاد نمی‌شود بلکه افرادی از روستاهای اطراف و سایر شهرها با فرهنگ‌های متفاوت وارد شهر تبریز شده و و در ایجاد ترافیک نقش دارند.

وی بیان کرد: موضوع ترافیک از لحاظ ایمنی و کاهش تلفات و آلودگی هوا مورد بررسی قرار می‌گیرد،  برای جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از ترافیک، قانون شهر پاک ملزم کرده تا محدوده‌های ترافیکی و محدوده‌ی زوج و فرد و مکانی و زمانی برای خودروها ایجاد شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که میزان تلفات تصادفی در سطح شهر تبریز طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ افزایشی بود، گفت:  طی سه ماه نخست سال گذشته نیز میزان تلفات درون شهری کلانشهر تبریز ۴۷ درصد افزایش داشته است،  بعد از رصد وضعیت موجود،  اقداماتی با هماهنگی شهرداری تبریز از جمله اقداماتی مانند تنظیم برنامه‌ی جامع کاهش تصادفات را انجام دادیم و محورهای برنامه بر اساس گروه‌هایی که بیشترین درصد تلفات را داشتند، تنظیم شد، به عنوان مثال ۴۷ درصد تلفات شامل عابر پیاده و راکب موتورسیکلت بود که اقداماتی مانند افزایش روشنایی در سطح شهر و مناسب سازی معابر و تشدید علائم و غیره انجام شد.

رضاپور با بیان این‌که سه ماه نخست سال جاری میزان تلفات تصادفات برون شهری ۱۱ درصد و تلفات تصادفات درون شهری در سطح استان ۱۲ درصد کاهش یافته است، گفت: به منظور کاهش تلفات تصادفات درون شهری، شهرداران مناطق ۱۰ گانه را موظف کردیم تا نقاط حادثه خیز را که از لحاظ فنی و هندسی باعث وقوع حادثه می‌شوند، حذف کنند، همچنین با اعضای شورا برای حذف نقاط حادثه خیز در تبریز هماهنگ شده و خواستارتخصیص اعتبار برای رفع نقطه‌ی حادثه خیز هستیم.

 

تلاش می‌کنیم بافت هسته‌ی مرکزی شهر را عاری از خودرو کنیم

 

اصغر آدی بیگ_ مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در این میزگرد با بیان این‌که ترافیک زبان بین المللی دنیا است، گفت: برای این‌که بخواهیم در کنترل ترافیک موفق شویم باید با تکنولوژی روز پیش برویم، هر موقع که با روش‌های سنتی پیش رفتیم همواره محکوم به شکست شدیم، رسالت سازمان حمل و نقل و ترافیک، ساماندهی شبکه‌ی حمل و نقل است، بر همین اساس همواره سعی کردیم رسالت خود را براساس پایه‌ی علمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: موضوع اولی که در تمامی کشورهای جهان در خصوص ترافیک مطرح می‌شود، کاهش تردد خودروها در هسته‌ی مرکزی شهر است، با توجه به این‌که آثار تاریخی و بافت قدیمی در مرکز شهر قرار دارد به همین دلیل باید تلاش کنیم با کاهش ترافیک در هسته‌ی شهر، تردد برای مردم به راحتی انجام شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تبریز با بیان این‌که طرح زوج و فرد با کمک و همکاری پلیس راهور از سال ۹۸ در تبریز اجرا می‌شود، گفت: با اجرای این طرح و همکاری مردم طی سال گذشته،  ۳۷ درصد از تردد خودروها در مرکز شهر کاسته شد، در شهریور ماه ۹۸ تا ۱۵ مهرماه طبق تصمیم شورای ترافیک استان بحث اعمال قانون در طرح زوج و فرد محقق شد.

اجرای بحث انسان محوری در تبریز

وی با بیان این‌که دنیا به سمت انسان محوری و ایجاد حمل و نقل پاک پیش می‌رود و تصمیمات زیادی نیز در این مورد اتخاذ شده است، افزود: مردم از تردد خودروها سیر شده‌اند برهمین اساس تصمیم گرفته‌ایم بحث انسان محوری را در تبریز اجرا کنیم، در این راستا مصوب شده چندین پیاده راه را در داخل شهر مانند پیاده راه ارک راه اندازی کنیم، پیاده راه ارک زمانی در هسته‌ی مرکزی شهر، پارکینگی برای خودروها بود ولی اکنون جزو مکان‌هایی شده که اکثر افراد در آن پیاده راه گردش کرده و عکس یادگاری می‌گیرند.

آدی بیگ با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم بافت هسته‌ی مرکزی شهر را عاری از خودرو کنیم، گفت:  وضعیت اقتصادی کشور را نمی‌توان کتمان کرد ولی زمانی که اعتبار برای خرید اتوبوس وجود دارد ولی خریداری نمی‌شود خود جای سوال است که باید پاسخی مناسب برای آن وجود داشته باشد، معتقدم باید حمل و نقل عمومی را در هسته‌ی مرکزی شهر گسترش داده و تجهیز کنیم تا تردد خودروهای تک سرنشین در هسته‌ی شهر کاهش یابد.

وی با بیان این‌که محدوده‌ی مرکزی زوج و فرد تبریز را باید به سمت خیابان ۱۷ شهریور گسترش دهیم، گفت: پزشکان باید در کنار خدمات دهی به مردم، تسهیلات و امکاناتی برای اختصاص پارکینگ نیز ارائه دهند تا بیمار دغدغه‌ای به نام پارکینگ در محل پزشکان نداشته باشند.

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد خودروهایی که در خیابان ۱۷ شهریور توقف می‌کنند، مربوط به ساکنان ساختمان‌های پزشکان از جمله منشی و پزشک است، افزود: با هماهنگی‌هایی انجام شده، پهنه‌ی زوج و فرد در ۱۷ شهریور نیز اجرا خواهد شد، توجه به حقوق شهروندی بسیار مهم است هدف از افزایش پهنه نیز متوجه ساختن مردم برای کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در مرکز شهر است.

حدود ۲۰ دوربین پلاک خوان در بافت مرکزی شهر نصب شده است

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این‌که ترافیک مقوله‌ی میان بخشی است، گفت: زیرساخت‌هایی برای اعمال قانون آماده شده و حدود ۲۰ دوربین پلاک خوان در بافت مرکزی شهر نصب شده است.

وی هدف از نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر را افزایش ایمنی ترافیک و معابر دانست و گفت: در هر مکانی که دوربین ترافیک نصب شده در آن محل میزان تصادفات نیز کاهش یافته است، در طی سال گذشته و امسال ۵۰ دوربین نظارتی  در سطح شهر نصب شده و ۲۰ دوربین نیز در حال راه اندازی است، سعی می‌کنیم مشکلات سخت افزاری کنترل ترافیکی را نیز حل کنیم.

 

شهر تبریز در ۱۵ تحقیق از سال ۷۰ تا ۹۵ به عنوان قانون مدارترین شهر ایران مطرح شده است

 

کامران صداقت_جامعه شناس و مدرس دانشگاه نیز در این میزگرد با بیان این‌که بحث رفتاری، فرهنگی و اجتماعی مردم نیز در ترافیک مطرح است، اظهار کرد: نبود مطالعات علمی در حوزه‌ی ترافیک، اولین چالش این مبحث بوده که اگر مطالعاتی هم وجود داشته باشد نیز اکثرا جسته و گریخته است.

وی با بیان این‌که تجربه‌ی شش کشور اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، دانمارک، اندونزی، هند و سنگاپور در بحث کنترل ترافیک بسیار موفق بوده است، گفت: موضوع ترافیک در این کشورها به صورت کمی مطرح نشده بلکه به صورت کیفی مورد بررسی قرار گرفته است، این کشورها ترافیک را نوعی پدیده ی فرهنگی و علمی می‌بینند.

صداقت ادامه داد: طبق بررسی‌های علمی، شهر تبریز در ۱۵ تحقیق از سال ۷۰ تا ۹۵ به عنوان قانون مدارترین شهر ایران مطرح شده است که این امر سرمایه اجتماعی و همراهی مردم تبریز را نشان می دهد.

وی با اشاره به تاثیر اجرای طرح‌های ترافیکی در محدوده‌ی مرکزی تبریز، گفت:   اجرای طرح ترافیک باید به صورت گسترده انجام شود، از نظر اجتماعی و فرهنگی،  طرح ترافیکی نه تنها باید در خیابان ۱۷ شهریور تبریز اجرا شود بلکه در نقاط مختلف شهر فاز به فاز انجام شود، از لحاظ فرهنگی تصمیمات انفجاری باعث می‌شود مردم با آن تصمیم مقابله کنند اما اگر از تصمیمات آگاه شوند و بدانند بعد از دوماه با چه شرایطی مواجه خواهند شد براساس نظریه‌ی تسری، مردم خود را با شرایط جدید اجرای طرح ترافیکی در فازهای مختلف تطبیق خواهند داد.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: طبق اعلام آمار رسمی، در حدود ۷۵ درصد موارد ترافیک ایجاد شده در هسته‌ی مرکزی تبریز مربوط به ساکنین و ذی نفعان منطقه‌ از جمله مراکز تجاری و خدماتی است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح ترافیکی در شهر تبریز، بیان کرد: شهر تبریز دارای بافت فرسوده‌ی مرکزی است و این بافت تاریخی باعث شده تا در داخل شهر با معابر و گذرگاه‌های بسیار کمی مواجه باشیم.

وی با تاکید بر اجرای طرح ترافیک به طور گسترده و حداقل تا دو کیلومتر در شهر تبریز، گفت: شهر تبریز از سال ۷۴ به بعد به یک زون شهر تبدیل و شهرک‌های مختلف و متعددی ایجاد شده است که هریک از آن‌ها دارای هسته‌های مرکزی و ترافیکی خاص است، بنابراین ایجاد محدودیت ترافیکی حداقل تا شعاع دو کیلومتری در نگرش مردم آثار منفی نخواهد داشت.

صداقت ادامه داد: همچنین تبریز دارای دو کمربند پاسداران و کسایی است که از طریق آن دو، ورودی و خروجی خودروها تاحدودی کنترل می‌شود.

وی با بیان این‌که مسائل سخت افزاری و نرم افزاری را به عنوان زیر ساخت ترافیکی در نظر می‌گیریم، گفت: شهر تبریز از نظر زیر ساخت ترافیکی به دلیل بافت فرسوده بسیار محدود است، همچنین تبریز از نظر طبقه بندی اقتصادی و اجتماعی بعد از تهران، مشهد و بندرعباس دارای بالاترین سرانه‌ی خودرو است و بر همین اساس ضریب سرانه‌ی خودرو در تبریز بالا است.

این جامعه شناس افزود: مردم شهر تبریز در قبال جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، خود را تا ۱۳ درصد کنترل می‌کنند، معتقدم پایین بودن درصد بازدارنگی مردم به دلیل پایین بودن مقدار جرایم است، برخی از مردم حتی حاضرند در شرایط کرونایی با پرداخت جریمه‌ی تردد؛ به میهمانی رفتن خود برسند؛  و این امر به دلیل عدم تغییر ضریب افزایش رشد جرایم ترافیکی در طول شش سال  است.
وی تاکید کرد: ترافیک فقط بحث روان سازی و ایمن سازی و پیشگیری از وقوع جرم نیست بلکه مهم‌ترین بعد آن بحث آلودگی هوا است،  در جهان، اولین مبحث، توجه به مسائل سلامت روانی و اجتماعی است در حالی که ما در وضع موجود نسبت به بحث آلودگی توجه خیلی کمی داریم، برهمین اساس فرهنگ سازی رفتاری و فرهنگی در جامعه‌ی ما ضروری است.

وی با بیان این‌که ترافیک پدیده‌ای اجتماعی در جهان است که شیوه‌ی اجرای آن نسبت به فرهنگ در هر کشور متفاوت است، گفت: فرهنگ رفتاری، شکل گیری، توسعه و آموزش حمل و نقل غیرموتوری در موضوع ترافیک مطرح است به عنوان مثال شهرداری تبریز ایستگاه دوچرخه سواری را فراهم کرد ولی در اجرای آن به دلیل نبود گذرگاه و معابر مناسب ناموفق شد، ما فکر می‌کنیم شهر تبریز در حوزه‌ی ترافیک و فرهنگ غیرموتوری از محله‌ی آبرسان به بالا را شامل می‌شود  در حالی که ۷۵ درصد جمعیت در حوزه‌ی ترافیک محلات پایین تر از  آبرسان قرار دارد.

 

بیش از ۴۰ درصد از ترافیک مرکز شهر تبریز کاهش یافته است

سرهنگ جعفری_ جانشین پلیس راهور تبریز نیز در این میزگرد اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی یک شهر باید به قدری بروز و مدرن باشد که مردم ترغیب شوند به جای خودروی شخصی خود از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مطالعات زیادی در راستای تحقق این موضوع انجام می‌شود ولی قطعا در اجرای آن نمی‌توان تنها با نگرش تک قطبی حرکت کرد حتما باید مجموعه‌ای هماهنگ شود تا اجرای طرح‌های ترافیکی در شهر محقق یابد.

وی با اشاره به تاثیرات اجرای طرح ترافیک زوج و فرد در محدوده‌ی مرکزی شهر تبریز، گفت:  همواره باید به سمت کنترل هوشمند پیش برویم،  اخیرا این اقدام با همکاری سازمان ترافیک در هسته‌ی مرکز شهر انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد از ترافیک مرکز شهر تبریز کاهش یافته است حتی بسیاری از افراد طرح زوج و فرد را از درب منزل رعایت می‌کنند، اگر بتوانیم‌ طرح را در سطح شهر گسترش دهیم نتایج خوبی به دست خواهیم آورد، از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری نیز تلاش‌های زیادی می‌شود، نیاز است نقش معاون حمل و نقل ترافیک نیز در مناطق ۱۰ گانه‌ی شهرداری تبریز بارزتر شود.

انتقاد از عدم اولویت بندی اجرای پروژه های عمرانی در شهر

وی با انتقاد از عدم اولویت بندی اجرای پروژه های عمرانی در شهر، گفت: اولویت بندی اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر بسیار مهم است که باید در این زمینه از تجارب اساتید استفاده کنیم که اکنون اجرای کدام طرح عمرانی در این شهر ضروری است.

وی ادامه داد: مراکز اداری و پزشکی که در محدوده‌ی مرکزی شهر قرار دارند در ترافیک شهر موثر هستند.

 

ضرورت ایجاد شهرک اداری در تبریز/ کاربری‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شود اصلا حساب شده نیست

جانشین پلیس راهور تبریز با اشاره به ضرورت ایجاد شهرک اداری در تبریز، گفت: شهرک اداری برای رسیدگی به امورات اداری شهروندان در استان اردبیل راه اندازی شده که این امر در کنترل ترافیک شهری بسیار موثر واقع شده است، اگر ما نیز بتوانیم  تمامی امورات اداری شهر تبریز را به شهرک اداری منتقل کنیم نتایج خوبی در کنترل ترافیک خواهیم گرفت.

وی افزود: اگر راه اندازی مراکز پزشکی در خیابان ۱۷ شهریور اشباع شده است چرا باید این موضوع به جای توقف، به باغشمال یا پاستور جدید منتقل شود؟ کاربری‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شود اصلا حساب شده نیست، اگر وضعیت کاربری‌ها به ویژه پزشکی در تبریز ساماندهی نمی‌شود لااقل مراکز جدید در داخل شهر ایجاد نشود.

سرهنگ جعفری با تاکید بر لزوم ساماندهی وانت بارها در داخل شهر، گفت: باراندازهای خودروهای سنگین باید در خارج از شهر ایجاد شود، همچنین زیر ساخت‌هایی نیز برای حمل و نقل بار و مسافر باید در مکان‌های مناسب شهر تدارک دیده شود تا روان سازی معبر و کاهش ترافیک و تصادفات محقق یابد.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی نقاط حادثه خیز تبریز، گفت: بیشترین دغدغه‌ی پلیس مربوط به تصادفات فوتی بوده که قطعا خسارتی جبران ناپذیر است، متاسفانه امسال شاهد بیشترین آمار تصادفات فوتی در داخل شهر تبریز بودیم، برهمین اساس پیگیری‌های زیادی در این مورد انجام شد و نقاط حادثه خیز را با جزییات زیاد مورد بررسی قرار دادیم و حتی در برخی موارد قصور سازمان‌ها را نیز اعمال کردیم.

دسترسی، بزرگ‌ترین عامل برای ایجاد سفر است

رضاپور_معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی نیز در ادامه با بیان این‌که بسیاری از مسائل ترافیک به صورت موردی ناشی از رفتارهای اجتماعی است، گفت: برای حل معضل ترافیک ابتدا باید رفتارهای اجتماعی را شناسایی کنیم.

وی با بیان این‌که بخشی از ترافیک سطح شهر تبریز ناشی از فعل و انفعالات شهرسازی و سیاست‌های اسکان است، گفت: دسترسی، بزرگ‌ترین عامل برای ایجاد سفر است، زمانی که محلات شهر را شناسایی می‌کنیم نیاز است زیرساخت‌های لازم برای ارائه‌ی خدمات در داخل محلات نیز وجود داشته باشد تا از سفرهای درون شهری جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که ارائه‌ی خدمات غیراستاندارد نیز باعث ایجاد سفر به داخل شهر می‌شود، گفت: به عنوان مثال پزشکانی که در خیابان ۱۷ شهریور فعالیت دارند اغلب خدمات بهتری ارائه می‌دهند، بنابراین عدم ارائه‌ی خدمات استاندارد به شهروندان باعث ایجاد سفر به داخل شهر می‌شود.

رضاپور ادامه داد: زمانی که پاساژ و مرکز تجاری و خدماتی در محدوه‌ی مرکز شهر مستقر می‌شود باید سفر مردم به آن نیز مورد بررسی قرار گیرد و پارکینگ مورد نیاز افراد در آن تامین شود، طبق مصوب سال ۸۶، شهرداری موظف است  در کنار  مراکز خدماتی در داخل شهر، پارکینگ عمومی ایجاد کند ولی متاسفانه این امر اجرایی نشده و  مغفول باقی مانده است.

رضاپور با بیان این‌که ترافیک، ناشی از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای ناهنجار است، افزود:  ترافیک، ناشی از استاندارد معابر و یا عدم استاندارد معابر است، امروزه انسان، وسیله‌ی نقلیه و راه به عنوان عوامل ترافیک در نظر گرفته‌ می‌شود متاسفانه اکنون همگن نبودن، غیراستاندار و فرسوده بودن وسیله نقلیه نیز، خود عاملی‌حادثه ساز است.

 

طرح زوج و فرد را  فاز به فاز در سطح شهر انجام خواهیم داد

آدی بیگ_مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این‌که طرح زوج و فرد را  فاز به فاز در سطح شهر انجام خواهیم داد، افزود: از مردم انتظار همراهی در اجرای این طرح برای کاهش ترافیک در هسته‌ی مرکزی شهر هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا ناشی از ترافیک شهری، گفت: معاینه‌های فنی انجام شده در تبریز جزو معاینه‌های برتر کشور است، همچنین ایجاد پیاده راه در میدان پرواز، منظریه، باغمیشه، چهارراه شریعتی، سامان میدانی، ارک، دارایی یک و دو، ۱۷ شهریور و غیره اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: هر کاری که در داخل شهر انجام می‌دهیم قطعا با نگاه سنتی پیش نمی‌رود؛ چرا که در غیر اینصورت تبعات آن را مردم متحمل خواهند شد.

آدی بیگ تاکید کرد: سعی می‌کنیم هر سال تعداد پیاده راه‌ها را در سطح شهر تبریز افزایش دهیم، همچنین قبل از شیوع کرونا برنامه‌ای در زمینه‌ی اجتماعی و فرهنگی با همکاری پلیس راهور آغاز کرده بودیم که در آن روزانه به سه مدرسه‌ با ۶۰ نماینده، رفتار رانندگان نسبت به دانش آموزان و بالعکس و اعمال قانون آموزش داده می‌شد.

وی با اشاره به راه اندازی پویش‌های مختلف در فضای مجازی، گفت: پویش‌های احترام به قانون در فضای مجازی راه اندازی شده است که براساس آن روزهای یکشنبه هر شهروندی که به قانون احترام می گذارد مورد تقدیر قرار می‌گیرد، همچنین پویش سه شنبه های بدون خودرو در سطح شهر اجرایی می‌شود که در این پویش اکثر کارمندان ادارات ما را همراهی کرده و اکثرا در روزهای‌ سه شنبه بدون خودرو در محل کار خود حاضر می‌شوند.

آدی بیگ با اشاره به انتشار برخی از کلیپ‌های تصادف در فضای مجازی، گفت:  مردم باید فیلم حادثه‌های واقعی را در فضای مجازی مشاهده کنند تا آگاه شوند که با انجام کوچک‌ترین خطا و بی توجهی به قانون دچار حادثه می‌شوند.

 

راه حل موثر برای رفع ترافیک، گسترش دایره‌ی محدود سازی عبور و مرور است/ اجرای طرح  زوج و فرد در دنیا طرحی شکست خورده است

کامران صداقت_ جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان این‌که در حال حاضر  ترافیک خودرویی و انسانی دو دغدغه‌ی مهم وزارت بهداشت است، گفت: شهرداری چرا نمی‌تواند به موضوع پارکینگ‌های عمومی جهت روان سازی ترافیک ورود پیدا کند؟  دلیل این‌ موضوع به خاطر این است که امروزه در کلانشهری مانند تبریز پارکینک توجیه اقتصادی ندارد و کسی راغب نیست زمین خود را به راه اندازی پارکینگ اختصاص دهد، بنابراین تنها راه حل موثر برای رفع ترافیک شهری، گسترش دایره‌ی محدود سازی عبور و مرور در سطح شهر است.

وی با بیان این‌که اجرای طرح  زوج و فرد در دنیا طرحی شکست خورده است، گفت: هیچ کشوری در اجرای طرح زوج و فرد موفق نبوده است، در حالی که ما اکنون می‌خواهیم راه شکست خوردگان را پیش  برویم.

وی بیان کرد: امروزه طبقه اقتصادی یا اجتماعی افراد را نمی‌توان به یک شکل دید، ممکن است فردی از نظر سبک زندگی جزو طبقه‌ی بالا  و از نظر دارایی جزو طبقه پایین شود، بررسی این موضوع تاکنون در بحث ترافیک تحت هیچ عنوانی مطرح نشده است.

صداقت تاکید کرد: حتی اگر گذرهای عابر پیاده را گسترش دهیم تا زمانی که حمل و نقل عمومی نداریم و ضریب دسترسی فیزیکی در شهر تعریف نشده است قطعا ایجاد گذرهای عابر پیاده نیز موثر واقع نخواهد شد، متاسفانه اکنون تداخل معابر نیز در سطح شهر زیاد شده است.

وی مهم‌ترین عامل ترافیک در سطح شهر را  برخی سیاست‌گذاری‌های غلط عنوان کرد و گفت: اکنون مترو و اتوبوس بی آرتی در شهر تبریز موازی عمل می‌کنند، از نظر فرهنگی ویندو شاپینگ، اگر چنین موازی وجود داشته باشد کسی به سراغ استفاده از مترو نخواهد رفت.

ضرورت توجه به اتوبان کسایی و پاسداران

جعفری_جانشین پلیس راهور تبریز با بیان این‌که شماره و پلاک گذاری به صورت سیستمی و اتفافی است، گفت: شماره گذاری انتخابی نیست که هر کسی به دلخواه بخواهد شماره پلاک  زوج یا فرد را انتخاب کند.

وی با اشاره به اهمیت اولویت بندی طرح هایی که در شهر ما اجرا می شود، گفت: در اتوبان کسایی درگیر تصادفات شدید فوتی و  تداخل خودروهای سنگین، بین شهری و ترانزیتی و خودروهای درون شهری هستیم، ما  به این اتوبان نگرشی به عنوان معبر پلیس راهی داریم در حالی که بسیاری از شهروندان از آن به عنوان راه دسترسی برای رسیدن از غرب به شرق یا بالعکس از آن استفاده می‌کنند، ضرورت دارد طرحی جایگزین آن ایجاد کنیم.

سرهنگ جعفری با تاکید بر مقاوم سازی اتوبان پاسداران گفت: لازم‌است دسترسی کاربری‌های کنار اتوبان پاسداران از آن نیز قطع شود، اگر این امر سفت و سخت اجرا نشود این اتوبان نیز از حالت کمربندی به معبری پر ترافیک تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد پل عابر پیاده در اتوبان‌ها برای کاهش تصادفات، امری ضروری است،  همچنین در حال حاضر استفاده از علائم افقی و عمودی در داخل شهر نیز ضرورت دارد.

 

رضا پور_ معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این‌که در سال ۸۹ ، ۹۷۶ نفر تلفات ناشی از تصادفات در سطح استان داشته‌ایم، گفت: میزان تلفات ناشی از تصادفات در سطح استان در سال ۹۸، ۷۹۹ نفر اعلام شده است،علی رغم افزایش تعداد خودرو در طول  ۱۰ سال گذشته در مجموع ۲۷۰ نفر فوتی تصادفات در سطح استان کاهش یافته است.

 

آدی بیگ_مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این‌که اپلیکیشن پارک حاشیه‌ای در راستای هوشمندسازی کمک بسیاری کرده است، گفت: معتقدم هر چقدر ترافیک را کنترل و ساماندهی کنیم ولی تا زمانی که برخی از ادارات در محوطه‌ی خود ترافیک ناشی از تردد خودروی کارمند و ارباب رجوع را ساماندهی نکند، مشکل ترافیک حل نخواهد شد.

وی بیان کرد: انتظار داریم چندین کتاب در حوزه ی فرهنگ ترافیکی در دانشگاه‌ها تدریس شود؛ چرا نباید کتابی داشته باشیم که در آن دانش آموزان و دانشجویان از نقش ترافیکی خود در ترافیک شهر باخبر باشند؟  باید به کودکان خود از کودکی مسائل ترافیکی را آموزش دهیم تا با این موضوع از کودکی مانوس شوند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح