کد خبر : 94654
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 نوامبر 2021 - 22:46
-

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

مراسم پایانی بیست و هشتمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و نوزهمین دوره پایان‌نامه سال برگزار شد. به گزارش ایسنا، این مراسم همزمان با اولین روز هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها،

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

مراسم پایانی بیست و هشتمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و نوزهمین دوره پایان‌نامه سال برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم همزمان با اولین روز هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی، شاه‌پسند، معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره روز دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) در در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: کتاب به عنوان بخشی از صنعت نشر، مهم‌ترین و ماندگارترین محصول فرهنگی است که در توسعه فرهنگ و تمدن بشری نقش بسزایی دارد. از جممه پرمخاطب‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال  دانشجویی است. استمرار سالانه و تداوم برنامه توام با استقبال دانشجویان صاحب قلم و اثرآفرین نشان از اهتمام و جدیت دبیرخانه و توجه به تألیف و پژوهش دارد. این درحالی است که متأسفانه سرانه مطالعه در کشور در حالت مطلوبی نیست و  بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویی با توجه به حل مسائل  و مشکلات  کشور تدوین نمی‌شود.

او ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در تلاش  است ضمن ارائه موضوعات کاربردی و با حمایت از دانشجویان نقش کوچکی در تقویت فرهنگ تألیف و مطالعه و حل معضلات کشور داشته باشد و دبیرخانه جشنواره ضمن اهتمام به این مسئله از دانشجویان برگزیده در دوره‌های پیشین به عنوان عضو شورای سیاستگذاری  و داور بهره‌مند شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان پیشنهاداتی را برای بهتر  برگزار شدن جشنواره‌ها ارائه داد؛ حمایت از تشکیل اتحادیه و تشکل دانشجویان مولف و کتاب‌خوان، جهت‌دهی مطالعاتی به سلیقه مخاطبان با معرفی و حمایت از تألیفات فاخر، استفاده از  تجربیات دانشجویان برگزیده کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی در برگزاری و سیاستگذاری و  انتخاب آثار برتر، توجه به حوزه ترجمه در کنار تألیف، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های منتشرشده، تقویت و توجه بیشتر به حوزه ترجمه، توجه ویژه به بخش بین‌الملل در سال‌های آتی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های منتشر شده دانشجویی، حمایت مالی از دانشجویان مولف و تلاش در جهت تبدیل پایان‌نامه‌های دانشجویی به کتاب و در نهایت توجه بیشتر به علوم انسانی و تألیفات کاربردی دانشجویان در سایر حوزه‌ها.

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

در ادامه مراسم کلیپی در یابود اهل قلمی که از دنیا رفته‌اند کسانی چون آیت‌الله حسن‌زاده آملی، محمدرضا حکیمی، آذرتاش آذرنوش، جلال ستاری، محمدسرور رجایی، محسن بیدارفر، لطف‌الله یارمحمدی، علی شیخ‌الاسلامی، بدرالزمان قریب، آیت‌الله مصباح یزدی، داود فیرحی، حسن انوشه و… برای حاضران پخش شد.

سپس ارسلان جلیلی یکی از برگزیده‌های بخش کتاب سال دانشجویی درباره موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و تأثیرات آن بر زندگی سخن گفت.

همچنین حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر بیست و هشتمین دوره کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال با بیان این‌که امسال هم مانند سال گذشته گرفتار شیوع کرونا بوده‌ایم، گفت: علی‌رغم این موضوع و کاهش بخش‌های مختلف  استقبال خوبی از جشنواره‌ها صورت گرفت. دبیرخانه جشنواره‌ها ۶۰۲ کتاب و ۵۲۸ پایان‌نامه دریافت کرد و پس از داوری در ۴ مرحله، ۱۵ اثر در کتاب سال و ۱۴ اثر در پایان‌نامه سال به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند. در بخش بین‌الملل هم ۲۵ کتاب و ۴۵ پایان‌نامه از کشورهای چین، روسیه، بلغارستان، آلمان، استرالیا و.. دریافت کردیم که از این میان در بخش پایان‌نامه یک نفر از چین و یک‌ نفر از روسیه به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

او در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به مولفان جوان بیان کرد: نویسندگان و پژوهشگران جوان‌ ما از پیشکسوتان علمی چیزی کم ندارند و اگر به تاریخ فرهنگی خودمان نگاهی بیندازیم می‌بینیم بسیاری از نویسندگان آثار فارخر خود را در جوانی نوشته‌اند؛ ابوعلی‌سینا «شفا» را در ۳۵ سالگی و سهرودی کتاب «حکمت اشراق» خود را در ۳۳ سالگی نوشته است. اگر می‌خواهیم ابوعلی‌سیناها، ابوریحان‌ها و خواجه‌نصیرها داشته باشیم باید توجه ویژه‌ای به نویسندگان جوان داشته باشیم.

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: حسرت به دل مانده‌ایم که بعد از برگزاری جشنواره‌ها از نهادهای مرتبط با ما تماس بگیرند و بگویند از فلان پایان‌نامه یا کتاب حمایت می‌کنیم. آقای دکتر طیبی در برنامه کتاب و پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای پایان‌نامه‌هایی را که مرتبط با برنامه‌های جهاد بود یادداشت می‌کردند اما دستگاه‌های دیگر چنین کاری نمی‌کنند و امیدوارم با تغییر فضای دولت، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ارشاد به این مسئله توجه نشان دهند.

او در پایان گفت: جهاد دانشگاهی در عمل یکی از مهم‌ترین متولیان کتاب و کتابخوانی در دستگاه‌های کشور است که شاخص‌ترین برنامه‌هایش جشنواره کتاب سال دانشجویی، جشنواره پایان‌نامه سال، کنفرانس پژوهش‌های نشر، انتشار بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب در سال و برنامه‌های دیگری است که برگزار می‌شود. این مجموعه ظرفیت بسیاری برای فعالیت دارد و اگر حمایت شود ظرفیت‌هایش را بیش از گذشته شکوفا می‌کنیم.  اگر حمایتی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ارشاد داشته باشیم سال آینده نخستین دوره کتاب سال دانشجویی جهان اسلام را برگزار می‌کنیم.

سپس از مهدی گلشنی به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل شد و در ادامه برگزیدگان بخش پایان‌نامه سال دانشجویی معرفی شدند.

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی نیز در سخنانی درباره مشکلات ساختاری پژوهش‌های کاربردی و نبود اتصال میان دانشجویان و پژوهشگران با جریان‌های علمی و کاربردی گفت.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره وضعیت نامطلوب کتاب‌ و تیراژ کتاب‌ها نسبت به جمعیت کشور گفت.

او همچنین برای بیان وضعیت پایان‌نامه‌ها از عنوان سوگ‌نامه استفاده کرد که با وجود ۲۵ هزار دانشجوی دکتری هنوز پایان‌نامه‌هایی برای حل مسائل نوشته نشده است.

در بخش دیگری از مراسم از نوش‌آفرین انصاری به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل شد و سپس برگزیدگان بخش کتاب سال دانشجویی معرفی شدند.

گزارشی از پایان جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح