کد خبر : 178122
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دسامبر 2021 - 18:19
-

گزارش ایسنا از جلسه مطالبه گری دانشجویان از مسئولین شهری تبریز

گزارش ایسنا از جلسه مطالبه گری دانشجویان از مسئولین شهری تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی دومین جلسه از سلسله نشست های «دانشجوی مطالبه گر در گام دوم انقلاب اسلامی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، امروز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز و محمدحسن اسوتچی و علی آجودان زاده، دو تن از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در دانشگاه تبریز برگزار

گزارش ایسنا از جلسه مطالبه گری دانشجویان از مسئولین شهری تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی دومین جلسه از سلسله نشست های «دانشجوی مطالبه گر در گام دوم انقلاب اسلامی» به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، امروز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز و محمدحسن اسوتچی و علی آجودان زاده، دو تن از اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در دانشگاه تبریز برگزار شد.

محمد حسن اسوتچی به عنوان اولین سخنران این جلسه اظهار کرد: مورد سوال قرار گرفتن مسئولین، پیشامد مبارکی است و رهبر انقلاب نیز بارها به مطالبه گری دانشجویان تاکید کرده اند.

وی ادامه داد: حال که گاها مطالبه گری از سوی دانشجویان صورت می‌گیرد، وضع مان این است. اگر مطالبه گری نباشد، معلوم نیست کارمان به کجا ختم خواهد شد.

علی آجودان زاده نیز گفت: مطالبه گری دانشجویان مورد تاکید رهبر انقلاب است و من‌ به عنوان نماینده منتخب مردم در شورای شهر خوشحال هستم که در این جلسه حضور دارم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشخص نشدن قانون مدیریت واحد شهری، تصور غلطی به وجود آمده است که شورا، شورای شهرداری است و نه شورای شهر. در حالیکه اصلا اینطور نیست و یکی از وظایف شورای شهر، نظارت بر عملکرد شهرداری است.

ایرج‌شهین‌باهر،شهردار تبریز نیز طی سخنانی بیان کرد: بحث مطالبه گری که مجموعه‌ی اقدامات مدیران را رصد می‌کند، در راستای منویات رهبری و بیانیه‌ی گام دوم انقلاب،کار بسیار خوبی است. اما ای کاش این جلسات در طول مدیریت صورت بگیرد و تنها مختص اواخر دوره مدیریت شهری و شورای شهر نباشد.

وی ادامه داد: نسل جوان که کلیدواژه‌ی بیانیه گام دوم انقلاب است، باید پرسشگر بوده و به فکر شفاف سازی باشد و از اقداماتی که در راستای فرمایشات رهبر انقلاب است، حمایت کند و افرادی را که در جهت خلاف اهداف نظام قدم برمی دارند، رصد کند.

بخش اول این نشست به موضوع حمل و نقل عمومی تبریز اختصاص داشت.

اسوتچی در این ارتباط گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی مخصوصا در بخش اتوبوسرانی در منظر عموم مردم است و از زمان شورای سوم یا چهارم، حدود ۸۰ درصد سهم دولت و مابقی سهم شهرداری بود و اکنون نیز که ۵۰ درصد سهم دولت و مابقی برعهده شهرداری است،  فعلا از طرف دولت چیزی به صورت عملی دستگیرمان نشده است.

وی در رابطه با حادثه قطار شهر تبریز نیز بیان کرد: در اولین جلسه ای که بعد از این حادثه با حضور شهردار، اعضای شورا و مدیرعامل سازمان قطار شهری برگزار شد، مدیرعامل مترو اظهار کرد که این حادثه در اثر خطای انسانی رخ داده است.

وی با بیان اینکه چگونه ممکن است بدون انجام کار کارشناسی این موضوع مطرح شود، ادامه داد: نامه ای با امضای رئیس شورای شهر به مدیرعامل سازمان قطار شهری ارسال شد و در پاسخ گفتند که در حال بررسی هستیم و آن جلسه ای که برگزار شد، در حد کلیات بود.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: به هیچ عنوان منطقی نیست که هزار میلیارد تومان از طرف شورا برای قطار شهری بودجه اختصاص یابد اما نظرات کارشناسی به شورا گفته نشود.

آجودان زاده نیز در این خصوص اظهار کرد: در بحث تاکسیرانی موضوع نظارت بر عهده شهرداری است و دولت باید با اختصاص بودجه به نوسازی این ناوگان کمک کند.

وی ادامه داد: اتوبوسرانی و قطار شهری نیز نوسازی ناوگان یکی از مولفه هایی است که ۵۰ درصد تامین هزینه بر عهده‌ی دولت است. دولت نهم و دهم در این راستا کمک های خوبی کرده بود و قیمت ها نیز تثبیت شده بود اما در دولت فعلی سو مدیریت ها و افزایش قیمت  ارز و مواد اولیه باعث شد تا  دولت نتواند به تعهدات خود عمل کند.

نایب رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به تصویب بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اضافه کرد: با این مبلغ می‌توانستیم در اوایل شورای پنجم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کنیم اما به دلیل نوسانات قیمت ارز قیمت هر دستگاه اتوبوس به پنج میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: دولت تصویب کرد که اگر اتوبوس‌های تولید داخل خریداری شود پنجاه درصد سهم خود را خواهد داد که در این موضوع نیز افزایش قیمت ارز اجازه خرید اتوبوس‌های تولید داخل را هم نداد چون که در عرض یک سال قیمت هر دستگاه اتوبوس تولید داخل به دو میلیارد تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم پنجاه درصد سهم خود را تأمین کرد اما در سال ۹۷ تنها ۳۷ میلیارد تومان داده شد و برای سال ۹۹ که ۴۰ میلیارد تومان تامین شده بود هنوز به دستمان نرسیده است، در حالی‌که در شورای چهارم ۴۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری و در شورای پنجم تاکنون دو هزار میلیارد تومان برای قطار شهری تخصیص داده شده ‌است که هزار میلیارد از این مبلغ به‌ صورت وام و سود اوراق مشارکت است.

شهین باهر نیز در این رابطه گفت: تقریباً شهرداری‌ها از سال ۹۲ تاکنون اتوبوسی از دولت دریافت نکرده‌اند و در بحث مترو نیز که به ‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل پاک و کم‌هزینه مطرح است، هزینه‌های کلانی اعمال شده و در شورای پنجم مترو به‌عنوان پروژه اول تعریف شد و بیشترین هزینه‌ها به این موضوع اختصاص یافت.

وی با بیان این‌که دولت در بودجه گاهاً ۳۰ الی ۳۵ میلیارد تومان برای متروی تبریز در نظر گرفته است، گفت: اما وقتی قیمت تمام‌شده را مقایسه می‌کنیم این مبلغ بسیار ناچیز است چون که با احتساب افزایش قیمت مصالح هر کیلومتر مترو حدود۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: در دوره قبلی تنها یک ایستگاه از ساختمان مترو تا میدان ساعت وجود داشت و خبری از ایستگاه‌های بین‌راهی نبود در این مدت اکثر ایستگاه‌های بین‌راهی تکمیل شده‌است و در بعضی ایستگاه‌ها به خاطر تحریم در تامین پله برقی ها مشکل داشتیم که اخیراً کارخانه‌ای در سمنان مسئولیت ساخت پله برقی را بر عهده گرفته است.

شهردار تبریز در ادامه سخنان خود در رابطه با تولید اتوبوس داخل اظهار کرد:  امکان تولید اتوبوس‌های یورو چهار و پنج وجود ندارد و اتوبوس‌هایی که معامله شده اند، یورو ۳ هستند که قرار بر این شده که شماره‌گذاری نشوند اما با گذشتن فیلتر این مشکل حل خواهد شد.
وی ادامه داد: به دلیل ممنوعیت واردات تصمیم گرفتیم ۸۴ دستگاه مینی‌بوس خریداری کنیم که این مینی‌بوس‌ها در مسیرهای کم‌عرض بسیار مفید واقع شده و حجم ترافیک را پایین آورده است.

وی با بیان این‌که تاکنون ۳۵۰ دستگاه اتوبوس و ۲۲۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است و چهار هزار دستگاه دیگر نیز نیاز به نوسازی دارد و باید تسهیلاتی از سوی دولت اختیار تاکسیرانان قرار بگیرد.

موضوع بعدی که در این نشست به بررسی گذاشته شد،به موضوع صنایع آلاینده تبریز اختصاص داشت.

شهردار تبریز در این خصوص گفت: فلسفه مطالبات به نفع سیستم‌ها است و برابر قانون باید یک درصد از سهم فروش صنایع آلاینده به مدیریت شهری داده شود.

وی ادامه داد: آلاینده بودن مجموعه ها از سوی سازمان محیط‌زیست مشخص می‌شود و اداره دارایی نیز یک درصد را از حساب آن‌ها کسب کرده و به حساب مدیریت شهری واریز می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال ۹۲ مدیر وقت محیط‌زیست استان برگ سبزی به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز صادر کرد و این دو مجموعه را رسماً از صنایع آلاینده جدا کرد و گویا این دو در لیست صنایع آلاینده تبریز قرار ندارند. ما پیگیر این موضوع شدیم و چندین جلسه با رییس سازمان محیط‌زیست کشور، معاون عمرانی وزیر کشور و خود وزیر کشور برگزار کردیم. متأسفانه این کارها درست نیست این مبلغ حق مردم تبریز است و صرفاً برای رفع آلایندگی خرج خواهد شد .

شهین باهر متذکر شد: ۵۰۰ هزار درخت تاکنون کاشته‌ایم و سعی می‌کنیم این مقدار را به یک میلیون برسانیم نگهداری این درختان هزینه می‌خواهد این موضوع باید به‌طور جدی از شرکت‌هایی که متعلق به بخش خصوصی هستند مطالبه‌گری شود البته مدیر فعلی محیط‌زیست استان این مجموعه‌ها را آلاینده علم معرفی کرده و مشکل فعلی ما با دارایی و تخصیص حساب این دو شرکت است.

محور بعدی این نشست به بودجه سال ۱۴۰۰  شهرداری تبریز اختصاص داشت.

اسوتچی عضو شورای شهر در این رابطه گفت: متأسفانه همیشه ما گفته‌ایم که ابتدا باید تحقق بودجه سال جاری بررسی شود و سپس بر روی بودجه سال بعدی بحث کنیم امیدواریم قبل از بودجه سال ۱۴۰۰ ،تحقق بودجه سال ۹۹ مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه شورای سوم که با نام تعامل بر سر کارآمد شیوه نامتعارفی را  تحت عنوان تفریغ و متمم بودجه را مرسوم کرد که به عقیده برخی متمم بودجه عبارت است از تصمیم‌گیری در مورد اتفاقات گذشته البته در شورا رای اکثریت مطرح است.

آجودان زاده نیز در خصوص بودجه شهرداری گفت: بودجه نویسی امری است قانونی که براساس میزان تحقق بودجه در ۹ماهه سال جاری به همراه ۳ ماهه پایانی سال گذشته نوشته می شود آماری که از میزان تحقق بودجه در شش ماهه اول سال۹۹ بدست ما رسیده میزان تحقق بودجه در این مدت در تبریز ۷۶ درصد است که بیشترین میزان تحقق را داشته است.

وی در رابطه با بحث متمم بودجه نیز بیان کرد: متمم بودجه عبارت است از رقمی که شهرداری اجازه دارد بعضی پروژه ها را جابجا کند. درمورد بودجه سال ۱۴۰۰ نیز هنوز وارد کلیات نشده ایم و از هفته آینده بودجه بررسی خواهد شد. البته باید از رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز بپرسیم علت این‌که گفته اند لایحه بودجه بیشتر شبیه نامه است تا یک لایحه، چیست.

شهین باهر نیز در این خصوص گفت:بودجه در واقع یک پیش‌بینی است و ما از روی اتفاقات سال جاری برای سال بعد برآورد می کنیم. معمولاً روال بر این است که براساس ۹ ماهه سال جاری و سه ماهه سال گذشته بودجه سال آینده نوشته می شود.

وی ادامه داد:  بودجه را باید براساس واقعیات ببندیم. شورای پنجم علی‌رغم وجود برخی نواقص در مجموع خوب عمل کرد و کارشناسان مختلفی اقدامات خوبی انجام دادند که به‌عنوان مثال برای اولین بار با تلاش مرکز پژوهش‌های شورا تبریز صاحب برنامه پنج‌ساله و برنامه ۱۲چشم‌انداز شد که این برنامه می‌تواند جلوی آفت‌ها را بگیرد.

وی با بیان اینکه این برنامه موضوعات را الزام می‌کند،ادامه داد:  با اجرای این برنامه جلوی اعمال نفوذهای شخصی و محلی را گرفته می شود و کاری خارج از ردیف انجام نخواهد شد.

شهردار تبریز با تاکید براینکه تاکنون ۸۴ درصد بودجه سال ۹۹ تحقق یافته است، گفت: این مقدار میزان تحقق علی‌رغم جنگ اقتصادی و شرایط کرونایی بوجودآمده است و سعی ما این است که برای سال بعد بودجه منطقی بسته شود ونکته قابل توجه بودجه سال بعد این است که هزینه جاری به اندازه ۷/۱ درصد کاهش یافته است.

موضوع بعدی این نشست به بحث نیروی انسانی و پرسنلی شهرداری اختصاص داشت

شهردار تبریز در این خصوص گفت: تقسیم‌بندی نیروی انسانی در شهرداری به صورت تامین نیرو(کار اداری)، فضای سبز پاکبان، پارکبان، رانندگان استیجاری، قرارداد کار معین و قرارداد رسمی است که اگر شرکتی‌ها را هم به این جمع اضافه کنیم،شهرداری تبریز ماهانه برای حدود ۱۰ الی ۱۱ هزار نفر حقوق پرداخت می کند که تعدادی از این افراد شغلشان فصلی است.

اسوتچی، عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: گاهاً از برخی مسئولین مرتبط با بحث نیروی انسانی شهرداری در خصوص تعداد کارکنان قسمتی از این مجموعه سوال می‌کنم و اعداد ارقام مختلفی به من می‌گویند و حتی گاهاً می گویند تعداد دقیق در دستشان نیست.

وی ادامه داد:  طوری رفتار می‌کنند که گویا ما می‌خواهیم از تعداد موشک‌ها مطلع شویم و این‌گونه مخفی کاری می کنند. اگر قرار باشد شورای شهر بودجه ۵۷۰۰ میلیارد تومانی برای شهرداری اختصاص دهد ولی نظارتی نکند وضع کنونی پیش می آید تا وقتی که شورا به وظیفه نظارتی خود عمل نکند این وضع باقی خواهد ماند و امیدوارم حداقل در موضوع نیروی انسانی شفافیت کاملاً مشخص شود.

آجودان زاده نیز اظهار کرد: در خصوص بحث پرسنل اقدامات خوبی انجام‌شده است و ما از نزدیک شاهد این اقدامات هستیم. در دوره قبل شهردار اقرار کرد که برخی اعضای شورا یک‌شبه خواهان استخدام ۱۴۰ نفر به صورت تامین نیرو بودند اما این کار در شورای پنجم انجام نگرفت و ما هرگز از آقای شهردار خارج از وظایفشان کاری نخواستیم و آقای شهردار نیز موقع رأی‌گیری قولی به ما ندادند.

وی ادامه داد: کسانی بودند که با ۳۸ سال خدمت کسی جرات نمی‌کرد با آن‌ها از بازنشستگی حرف بزند اما اقای شهردار همه این افراد را بازنسشته کرد و اکنون حدود ۱۲۰۰ نفر از افرادی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، بازنشسته شده اند و شورای پنجم در بحث نیرو آوری و چاق کردن بدنه شهرداری بسیار مقاومت کرد.

شهین باهر نیز بیان کرد: مشکل اصلی این است که قانون به ما اجازه عقد قرارداد مستقیم نمی‌دهد و عملاً نیروهای شرکتی که حقوقشان را نیز ما می‌دهیم توسط شرکت‌ها و واسطه‌ها جذب می‌شوند و وقتی که فردی از آن شرکت‌ها اخراج، برکنار و یا فوت می کند، فرد جدیدی از طرف شرکت جذب می‌شود که در ظاهر تصور می‌شود شهرداری این کار را کرده است.

وی در پایان گفت: در شورای پنجم کسی را اخراج نکردیم و اضافه کارها را نیز کم نکردیم  و افتخار ما این است کهدر این شرایط اقتصادی ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم درحالی‌که در بعضی از شهر ها چندین ماه است که حقوق کارکنان خود را نداده اند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح