کد خبر : 92302
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 نوامبر 2021 - 12:22
-

یکی از دلایل کم‌خوانی کتاب، توهم دانستن است

یکی از دلایل کم‌خوانی کتاب، توهم دانستن است

ایسنا/قزوین یک شاعر و دانشجوی دکتری ادبیات غنایی در پاسخ به سؤال علت کم‌خوانی کتاب ایرانیان گفت: پاسخ این پرسش در یک عبارت نمی‌گنجد. یکی از دلایل کم‌خوانی کتاب، توهم دانستن است. خیلی از ما احساس می‌کنیم چیزهای زیادی می‌دانیم مثلاً وقتی حرف از تمدن ۲۵۰۰ ساله می‌شود همه ما مدعی تمدن و اصالتیم اما روند

یکی از دلایل کم‌خوانی کتاب، توهم دانستن است

ایسنا/قزوین یک شاعر و دانشجوی دکتری ادبیات غنایی در پاسخ به سؤال علت کم‌خوانی کتاب ایرانیان گفت: پاسخ این پرسش در یک عبارت نمی‌گنجد. یکی از دلایل کم‌خوانی کتاب، توهم دانستن است. خیلی از ما احساس می‌کنیم چیزهای زیادی می‌دانیم مثلاً وقتی حرف از تمدن ۲۵۰۰ ساله می‌شود همه ما مدعی تمدن و اصالتیم اما روند تاریخی این اصالت را نمی‌شناسیم و درباره یادگرفتن آن و پذیرفتن نقدهایی که به آن وارد است، مقاومت می‌کنیم.

نگارسادات معصوم‌زاده درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از وضعیت کتابخوانی در ایران اطلاعات کاملی ندارم اما با نگاهی اجمالی می‌توانم بگویم که مردم ما به گوشی‌های موبایلشان وابسته‌ترند تا کتاب، برای نهادینه شدن یک فرهنگ نیاز به زمان و زمینه داریم. قطعاً خانواده به عنوان اولین اجتماع و مدرسه به عنوان محیط دوم، می‌توانند در کتابخوان کردن افراد مؤثر باشند. وقتی پدر و مادر در خانه کتاب نمی‌خوانند و اصلاً هیچ کتابی ندارند نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بچه‌های آن خانه شیفته کتاب شوند.

وی در ادامه با اشاره به نقش خانواده در کتابخوانی فرزندان بیان کرد: شاید این جمله من در ابتدا عجیب به نظر برسد اما من معتقدم که بهترین دوستان ما کتاب‌ها نیستند بلکه انسان‌ها هستند اما انسان‌های مهربان و فرهیخته که با خواندن، زندگی را بهتر درمی‌یابند و همدل یکدیگرند. اصلاً هدف ما از خواندن چیست؟ آیا کتاب خواندن قرار نیست زندگی ما را بهتر و عمیق‌تر کند؟ اگر چنین نباشد وقتمان را هدر داده‌ایم اما برای این آگاهی باید از کودکی شروع کرد و نیاز است خانواده‌ها با کمک مربی‌ها بچه‌ها را در مسیر انتخاب کتاب، یاری کنند.

این پژوهشگر گفت: از آمار کتابخوانی در جهان هم اطلاع دقیق، کامل و درستی ندارم ضمن اینکه سیاست‌هایی در دنیا هست که این آمارها را دستکاری می‌کند اما ما اگر هیچ آماری هم نداشته باشیم وقتی ببینیم جامعه‌ای رشد یافته است، مردم آرام و مهربانی دارد، ارزش‌های اخلاقی، نظم و عدالت تا حد نسبتاً زیادی در آن جامعه رواج دارد و آمار جرم و جنایت پایین است، در می‌یابیم که این جامعه اصیل و با فرهنگ است و در نتیجه متوجه می‌شویم که مردمش بیشتر کتاب می‌خوانند و برای بالا بردن سطح فرهنگی خود در تلاش هستند.

وی در پاسخ به سؤال علت کم‌خوانی کتاب ایرانیان تصریح کرد: من فکر می‌کنم پاسخ این پرسش ساده در یک عبارت نمی‌گنجد. یکی از دلایل کم‌خوانی ما، توهم دانستن است. خیلی از ما احساس می‌کنیم چیزهای زیادی می‌دانیم مثلاً وقتی حرف از تمدن ۲۵۰۰ ساله می‌شود همه ما مدعی تمدن و اصالتیم اما روند تاریخی این اصالت را نمی‌شناسیم و درباره یادگرفتن آن و پذیرفتن نقدهایی که به آن وارد است، مقاومت و به شنیده‌ها بسنده می‌کنیم در حالی که شنیده‌ها هیچ‌گاه قابل استناد نیستند.

تقصیر آموزش و پرورش در کتابخوان نشدن مردم

این دانشجوی دکترای ادبیات غنایی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دوم علت علاقه‌مند نبودن به مطالعه، سرفصل‌های درسی آموزش و پرورش است؛ به عنوان کسی که روزگاری دانش‌آموز بوده و چند سالی هم در مدارس غیردولتی به تدریس پرداخته، حق دارم که بگویم روش تدریس برخی معلمان مساوی با بیزار کردن دانش آموزان از هرچه کتاب و کتابخوانی است. مثلاً نوع تدریس و تلقین مدرسه و سیستم آموزشی درباره درس ادبیات، خلاصه کردن این درس در قواعد خشک دستوری است.

وی افزود: به همین جهت اغلب دانش آموزان، ادبیات را در تست‌های سخت جملات سه جزیی و چهار جزیی، متمم و قید و مسند می‌بینند و خداوکیلی حق دارند که متنفر باشند در حالی که ادبیات زیباترین باغی است که می‌توان در آن به تفرج پرداخت. نکته آخر گران بودن قیمت کتاب و نایابی بسیاری از کتاب‌ها در کتابخانه‌هاست، وقتی همه راه‌ها بسته است، انگیزه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

معصوم‌زاده در پاسخ به این سوال که کتاب خوب چه کتابی است؟ گفت: کتاب خوب کتابی است که ما را از پوسته عادت بیرون بیاورد؛ کتابی که ما را تکان دهد و به فکر فرو ببرد، کتابی که حس زیبای لذت را القا کند که این لذت در آدم‌های مختلف، متفاوت است، برخی قصه‌های تاریخی را می‌پسندند و برخی کتاب‌های روانشناسی، برخی به سراغ نقد می‌روند و برخی به سمت شعر متمایل هستند.

این شاعر جوان گفت: کتاب‌های ناسالم هم داریم؛ اینگونه کتاب‌ها در واقع کتاب‌سازی‌هایی هستند که فضای کتابخوانی را سمی می‌کنند؛ گاهی سرتا پای یک کتاب به غیر از کپی و تقلید چیزی ندارد و حیف از درخت زیبا که برای این کلمات بیهوده و فضل فروشی‌های تکراری قطع شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح