کد خبر : 184371
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 ژانویه 2022 - 17:24
-

یک استاد حوزه: امام باقر(ع) پایه‌گذار تدوین مبانی نظری شیعه بود

یک استاد حوزه: امام باقر(ع) پایه‌گذار تدوین مبانی نظری شیعه بود

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره فضائل و اقدامات امام محمد باقر(ع)، گفت: ایشان تدوین و تبیین مبانی نظری شیعه را پایه‌گذاری کردند تا در ادامه مسیر دستخوش افراط و تفریط نشود. حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط سیاسی‌ اجتماعی دوران زندگی و امامت امام محمد

یک استاد حوزه: امام باقر(ع) پایه‌گذار تدوین مبانی نظری شیعه بود

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره فضائل و اقدامات امام محمد باقر(ع)، گفت: ایشان تدوین و تبیین مبانی نظری شیعه را پایه‌گذاری کردند تا در ادامه مسیر دستخوش افراط و تفریط نشود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط سیاسی‌ اجتماعی دوران زندگی و امامت امام محمد باقر (ع)، اظهار کرد: امام محمد باقر (ع) در دوران خاصی زندگی می‌کردند، چراکه در آن دوران بنی‌امیه در حال سقوط و بنی‌عباس در حال ظهور بود. در چنین شرایطی، بنی‌امیه که پایه‌های حکومت خودشان را متزلزل می‌دیدند از سایه خودشان هم می‌ترسیدند و این وضعیت حدود ۳۲ سال طول کشید تا این‌که در سال ۱۳۲ هجری قمری، عباسیان به صورت رسمی خلافت را در دست گرفتند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که دوران زندگی امام باقر(ع) دوران پر تلاطمی بوده که به اصطلاح به آن «دوران فتنه» هم گفته می‌شود. این دوران، دوره‌ای بود که هر کسی حرفی می‌زد و به قول معروف از هر سری، صدایی بر می‌خیزید. در چنین شرایطی امام محمد باقر(ع) بسیار زیرکانه اوضاع را رصد می‌کردند و با استفاده از شرایط موجود به تربیت شاگردان‌شان همت گذاشته بودند تا مکتب تشیع را به شکل مدون تنظیم کنند.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این‌که «تاریخ شیعه به دوران حیات شخص پیامبر(ص) بر می‌گردد»، خاطر نشان کرد: سخنی از پیامبر(ص) وجود دارد که خطاب به حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند «یا علی! تو و شیعیانت رستگارید». این یعنی مکتب تشیع هویت داشت، اما مبانی نظری آن باید تدوین و تبیین می‌شد تا در ادامه مسیر دستخوش افراط و تفریط نشود. بر اساس شواهد موجود، امام محمد باقر(ع) بنای این کار را پایه‌گذاری کردند و پس از ایشان هم فرزندشان امام صادق(ع) با تربیت شاگردان بسیاری این بنا را به صورت گسترده سرو شکل دادند.

واعظ موسوی با بیان این‌که «احادیث بسیار فوق‌العاده‌ای در موضوعات اخلاقی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی از امام محمد باقر(ع) به دست ما رسیده که بسیار حائز اهمیت است»، تصریح کرد: توصیه من به جوانان این است که این منبع را از دست ندهند و حتماً آن را مطالعه کنند. هم‌چنین توصیه من به متخصصان و حوزوی‌ها این است که احادیث و گفته‌های امام محمد باقر(ع) را به شکل طبقه‌بندی شده تدین کنند. یعنی این احادیث را بر اساس گروه سنی و گروه‌های هدف مختلف طبقه‌بندی کرده و در اختیار مخاطب بگذاریم تا این گنجینه گران‌بها مورد غفلت واقع نشود.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: در بخش فقهی، سخنان امام باقر(ع) به صورت اجتهادی مورد مطالعه حوزویان قرار گرفته است، اما در بخش‌های سیاسی، تربیتی، اخلاقی و جامعه‌شناختی متأسفانه کم و به‌ ندرت در این زمینه کاری انجام شده است. توصیه‌ام این است که افرادی که توان علمی این کار را دارند این سخنان را طبقه‌بندی کنند، چراکه هرکدام از این‌ها می‌تواند یک بسته پرورشی و آموزشی برای مخاطبان باشد و ما اگر به این‌ها نپردازیم در حق امام باقر (ع) جفا کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح