کد خبر : 19901
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اکتبر 2021 - 14:48
-

ثبت ۱۹۹ وقف جدید در خراسان رضوی

ثبت ۱۹۹ وقف جدید در خراسان رضوی

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۱۹۹ وقف جدید طی یک سال گذشته در سطح استان خبر داد که بیش‌ترین تعداد آن مربوط به مشهد با ۳۸ وقف است. حجت‌الاسلام محمد احمدزاده امروز، ۱۱ مهر ماه، در نشست خبری دهه وقف با بیان این‌که اولین واقف اسلام پیامبر اعظم(ص) بود، اظهار

ثبت ۱۹۹ وقف جدید در خراسان رضوی

 مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۱۹۹ وقف جدید طی یک سال گذشته در سطح استان خبر داد که بیش‌ترین تعداد آن مربوط به مشهد با ۳۸ وقف است.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده امروز، ۱۱ مهر ماه، در نشست خبری دهه وقف با بیان این‌که اولین واقف اسلام پیامبر اعظم(ص) بود، اظهار کرد: اولین وقف اسلام باغ‌های هفت‌گانه ای بود که توسط حضرت ثبت شد؛ به همین علت ایام رحلت حضرت دهه وقف نام‌گذاری شده است.

وی به روز شمار دهه وقف اشاره کرد و افزود: امسال دوشنبه، ۱۲ مهر، نخستین روز از دهه وقف امسال با عنوان «وقف، رسانه، تکریم واقفان خیراندیش»، سه‌شنبه، ۱۳ مهر، با عنوان «وقف، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و مهدویت»، چهارشنبه، ۱۴ مهر، با عنوان «وقف، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه»، پنج‌شنبه، ۱۵ مهر، با عنوان «وقف، بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ زیارت»، جمعه، ۱۶ مهر، با عنوان «وقف، کاهش آسیب‌های اجتماعی»، شنبه، ۱۷ مهر، با عنوان «وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی»، یک‌شنبه، ۱۸ مهر، با عنوان «وقف، توسعه آموزش و پژوهش و حمایت از نخبگان و موسسات دانش‌بنیان»، دوشنبه، ۱۹ مهر، با عنوان «وقف، سلامت و بهداشت جامعه»، سه‌شنبه، ۲۰ مهر، با عنوان «وقف، اشتغال و تولید» و چهارشنبه، ۲۱ مهر ماه با عنوان «وقف جمعی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی» نام‌گذاری شده است.

احمدزاده در خصوص ویژه برنامه‌های این دهه تصریح کرد: در دهه وقف امسال برگزاری مراسم و قرائت زیارت از بعید همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و اقامه عزا در روز شهادت امام رضا(ع) در بقاع متبرکه با ظرفیت حداقلی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. برگزاری ۶۰ نشست علمی و صنفی وقف در سطح استان، برپایی ۵۲ ایستگاه «همه واقف باشیم» در بقاع متبرکه استان و برگزاری همایش «یاوران وقف» در ۲ سطح استانی و شهرستانی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در دهه وقف است. همچنین ۲۱ مهر ماه همایش استانی یاوران وقف برگزار می‌شود. تجلیل شوندگان در همایش یاوران وقف شامل خدام، خیرین، هیات امنای بقاع متبرکه و مدیران اجرایی آن، مستاجرین موقوفات، پژوهشگران عرصه وقف، اصحاب رسانه و… هستند که در این همایش مورد تکریم و تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ترویج وقف مجموع فعالیت‌ها منجر به شناساندن سنت حسنه وقف میان عموم است؛ ضمن این‌که مراکز مشاوره وقف در سطح استان نیز با ارائه مشاوره در حوزه نیازهای جامعه پیش رو است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: طرح مراسم خطبه‌خوانی همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) در ۱۹۷ بقعه متبرکه استان اجرا خواهد شد. همچنین طرح  «صفیر هدایت» در ۱۲ بقعه شاخص استان در حال اجراست.

وی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه با موضوع وقف در بقاع متبرکه، ارائه مستنداتی از موقوفات و بقاع متبرکه، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، دیدار با نماینده ولی فقیه و ارائه گزارش اوقاف هر شهرستان قبل از خطبه نماز جمعه توسط رئیس اداره شهرستان از جمله اقدامات در دهه وقف است. برپایی ۶ خیمه معرفت، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در بقاع متبرکه اجرای برنامه‌های معرفتی و دینی توسط ۱۵۲ روحانی و مبلغ دینی در دهه آخر صفر و غبارروبی بقاع متبرکه به مناسبت آغاز ربیع‌الاول که البته مراسم آن به صورت حضوری با ظرفیت حداقلی و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت، از اصلی‌ترین برنامه‌های این هفته است.

احمدزاده گفت: مجموع مراکزی که وقف بوده و در خدمت مردم است مساجد، مراکز درمانی، آموزشی و… است که این موارد در گزارش امروز نیامده است. به عنوان مثال تفریح مردم در باغ موقوفه وکیل‌‍آباد در گزارش سالانه ثبت نمی‌شود اما در مجموع آنچه در حوزه درمان، آموزش و کمک معیشتی است، قابل گزارش است. به عنوان نمونه در این مدت ۹۲ میلیارد ریال دارو از محل موقوفات مرتبط تهیه شده است. در حوزه کمک به دانش‌آموزان نیز سه میلیارد ریال برای ۱۵۰۰ دانش‌آموز نیازمند فراهم شد. علاوه بر این در  حوزه کمک‌های معیشتی ۱۲۴ هزار سبد کالا به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال از محل موقوفات مرتبط تهیه و توزیع شده است.

وی افزود: در موج پنجم کرونا تعدادی از بقاع به دستگاه اکسیژن‌ساز مجهز شد. براساس آمار دقیق‌تر ۲۸ دستگاه اکسیژن‌ساز به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل عواید موقوفه ملامحمد مشهد تهیه و در مراکز افق به صورت امانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: حمایت از هیئات مذهبی در ماه محرم نیز با ۲۰ میلیارد ریال کمک مالی، برنامه‌ای است که هنوز در حال اجراست.

احمدزاده با اشاره به ثبت و فعالیت ۲۶ هزار و ۴۰۷ وقف در استان ادامه داد: بعد از مشهد، شهرستان نیشابور با تعداد ۳۴ وقف جدید و شهرستان گناباد با ثبت ۱۸ وقف در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. ضمن این‌که ۱۵ وقف در شهرستان تربت حیدریه و ۱۴ وقف در شهرستان جغتای نیز به ثبت رسیده است. در این موقوفات عمده‌ترین نیات واقفان مربوط به نیات مذهبی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ۴۱ هزار پروژه عمرانی و ۶۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری با اعتبار ۴۱۰ میلیارد ریال در دست اقدام است. در حوزه راه‌اندازی و نصب نیروگاه خورشیدی ۵۲ مرکز در حال تولید برق است که این نیروگاه‌ها علاوه بر کاهش آلاینده محیط زیستی باعث صرفه‌جویی در مصرف آب نیز شده است. در حوزه کشاورزی و دامپروری هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته که از درآمد حاصل از برداشت محصولات این ۲ بخش، یعنی کشاورزی و دامپروری، در راستای اجرای نیات واقفان هزینه می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش به‌روزرسانی اسناد نیز تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۶ مورد سند به‌روزرسانی و تعداد ۸۱۳ سند مالکیت تک برگی شده است.

احمدزاده مشارکت در پروژه پمپ بنزین شهر نیشابور با یک شرکت خصوصی را از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف استان برشمرد و اضافه کرد: ما در موضوع نیت واقفان فقط می‌توانیم آنان را راهنمایی کنیم. در این راستا مشکلات جامعه را برای آنان بیان و بر اساس استدلالات ما بعضا تا ۱۸۰ درجه نیت واقفان عوض و به سمت نیاز جامعه پیش رفته است؛ لذا در موضوع درمان، اسکان نیازمندان، آموزش، ازدواج، خانواده، علم و فناوری، زمینه وقف‌های مشارکتی و ایجاد اشتغال معمولا به خیرین توصیه می‌شود.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح