کد خبر : 102147
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 نوامبر 2021 - 21:36
-

جهش تولید، تکامل یافته رونق تولید برای حفظ اقتصاد کشور است

جهش تولید، تکامل یافته رونق تولید برای حفظ اقتصاد کشور است

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: جهش تولید شکل تکامل یافته ای از رونق تولید است که ضرورت ظرفیت سازی برای حفاظت و بقای اقتصاد را به دنبال دارد. کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید»، اظهار کرد: نامگذاری این سال، بدان معناست که

جهش تولید، تکامل یافته رونق تولید برای حفظ اقتصاد کشور است

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: جهش تولید شکل تکامل یافته ای از رونق تولید است که ضرورت ظرفیت سازی برای حفاظت و بقای اقتصاد را به دنبال دارد.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید»، اظهار کرد: نامگذاری این سال، بدان معناست که باید الزاماتی در حفظ و نگهداری جامعه و اقتصاد داشت. این الزامات حفاظتی همواره نیاز به کار و تلاش همراه با سطح بالایی از کیفیت و بهره وری دارد تا بتواند در نهایت به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه حفظ کشور و جامعه در گرو نیازهای اقتصادی وابسته به جامعه است، افزود: سرمایه گذاری به عنوان یکی از نیازهای اقتصادی، سیستمی چرخشی است که هیچگاه نمی تواند متوقف شود و به طور مداوم باید ظرفیت‌های اقتصادی را بالا برد، زیرا بالا رفتن ظرفیت اقتصادی سبب افزایش ظرفیت اجتماعی می شود.

این اقتصاددان تاکید کرد: این شیوه نامگذاری برای سال، نه تنها بار اقتصادی دارد بلکه می تواند بار علمی، فرهنگی و… داشته باشد تا با افزایش ظرفیت در سایر زمینه ها به اهدافی مانند رفاه دست یافت، چراکه با ظرفیت سازی می توان منابع محدودی مانند آب و خاک را که در اختیار تولید است، حفاظت کرد.

کمبود منابع مالی به عنوان سد راه سرمایه گذاری

طیبی در خصوص مقدمات لازم برام تحقق شعار جهش تولید، توضیح داد: باتوجه به اینکه نامگذاری جهش تولید در واقع شکل تکمیل شده از رونق تولید سال گذشته است، بنابراین همان ملزومات ظرفیت سازی رونق تولید، برای جهش تولید به شکل کامل تر نیاز است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رونق تولید اقداماتی باید انجام شود که یکی از مهمترین آنها سرمایه گذاری است، اظهار کرد: این سرمایه گذاری که برای تولید کالاهای مصرفی، واسطه ای و سرمایه ای است باید شکل نوینی بگیرد. یعنی سرمایه گذاری همراه با انتقال تکنولوژی و فناوری پیشرفته باشد، چون در مراحل توسعه، جهش اقتصادی، توسعه ای و رونق در کنار هم وجود دارد.

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی جامعه، خاطرنشان کرد: کمبود منابع مالی، سد راه سرمایه گذاری است، اما نکته بسیار مهم در جامعه، توجه به سرمایه اجتماعی است، زیرا در این نوع سرمایه نقش بخش خصوصی ‌و بنگاه های کوچک و متوسط برجسته تر شده و همکاری دسته جمعی را پدید می آورد.

بیماری مزمن تورم در کشور 

طیبی با ارزیابی شرایط اقتصادی فعلی جامعه، گفت: اقتصاد کشور طی سه دهه اخیر با موضوعات مزمنی همچون تورم مواجه بوده که در سال های اخیر به دو رقم رسیده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل مزمن اقتصاد ایران، نوسانات بازار است که بر افزایش تورم دامن زده است.

این اقتصاددان کاهش قیمت نفت را چالش مهم این روزها توصیف کرد و گفت: کاهش چشمگیر بهای هر بشکه نفت، امکان تکیه بر منابع مالی و ارزی حاصل از آن را بسیار کاهش داده است.

طیبی با بیان اینکه چالش دیگر پیش رو اقتصاد، کسری بودجه دولت است که باید از طریق منابع نفتی و مالیاتی تامین شود، تاکید کرد: اگر شرایط به همین منوال پیش رود این کسری در سال پیش رو بسیار قابل لمس خواهد بود.

کسری بودجه در پیش است

وی با اشاره به شرایط ویژه تحریمی کشور و اقدامات لازم برای مواجهه با آن، تصریح کرد: دولت باید به دنبال اصلاحاتی در زمینه هایی همچون ساختار مالیاتی برای ایجاد نظام مالیاتی یکپارچه باشد. با این روش علاوه بر تامین بخشی از کسری بودجه، راه جدیدی برای تامین مالی ایجاد خواهد شد.

استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه کسری بودجه در پیش است، افزود: برای حل این مشکل شعاری مانند جهش تولید نیاز است، همچنین باید به دنبال فعالیت هایی باشیم که افزایش تولید را در پی داشته و مسائل مزمن شده را تعدیل کند.

طیبی ادامه داد: کار سختی در پیش است که تعامل داخلی و بین المللی را می طلبد. در برخی از سیاست ها باید تجدیدنظر شود، همچنین سیاست های نوینی با نظر کارشناسان مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و…تدوین شود.

هزینه های سنگین کرونا ویروس بر اقتصاد کشور

وی با اشاره به شرایط کشور در پی شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: این شرایط بحرانی هزینه سنگینی روی دست دولت و جامعه می‌گذارد، اما نکته مهم ارائه راهکاری برای تعدیل این هزینه ها است.

این استاد اقتصاد هشدار داد: در شرایط فعلی برخی از کسب و کارها مانند گردشگری، هتل ها و مراکز ارائه خدماتی تعطیل شده است که با تداوم و گسترش ویروس کرونا امکان حذف این کسب و کارها وجود دارد.

طیبی خاطرنشان کرد: مسئله حائز اهمیت این است که نظام مالی باید کمک‌رسان اینگونه فعالیت ها باشد، از طرفی نیز باید توجه داشت که ادامه دار شدن این شرایط ضرر زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی با اعلام دو راهکار برای گذر از شرایط فعلی و بحران کرونا، اظهار کرد: می توان برای مدت دو ماه تمام فعالیت ها را تعطیل کرد و دولت و بخش هایی از جامعه به سختی گذران مالی داشته باشند و در راهکاری دیگر می توان همین روش فعلی را ادامه دهیم که گسترش و کنترل ویروس کرونا دامنه دار و زمان بر خواهد بود.

به اعتقاد استاد اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان، همین مدت طولانی تر برای جلوگیری از شیوع بیماری و دامنه دار شدن این بحران، هزینه های به مراتب بیشتری برای اقتصاد کشور به دنبال دارد که نیاز به سرمایه گذاری های سنگینی خواهد داشت، همچنین بر سلامت و امیدواری جامعه نیز اثرگذار است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح