کد خبر : 4150
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آگوست 2021 - 14:46
-

خبرنگاران قدیم، اینگونه قم را در صدر اخبار نگاه می داشتند

خبرنگاران قدیم، اینگونه قم را در صدر اخبار نگاه می داشتند

 خبرنگار پیشکسوت قمی گفت: هرکسی که دلسوز جامعه رسانه‌ای است باید براساس منافع ملی و رسانه ای کشور، برای ایجاد یک سازمان صنفی گسترده و قدرتمند در کشور تلاش کند. مرتضی داستانی، خبرنگار پیشکسوت قمی، در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه از سال 58 با روزنامه جمهوری اسلامی حرفه خبرنگاری را آغاز کردم، عنوان کرد:

خبرنگاران قدیم، اینگونه قم را در صدر اخبار نگاه می داشتند

 خبرنگار پیشکسوت قمی گفت: هرکسی که دلسوز جامعه رسانه‌ای است باید براساس منافع ملی و رسانه ای کشور، برای ایجاد یک سازمان صنفی گسترده و قدرتمند در کشور تلاش کند.

مرتضی داستانی، خبرنگار پیشکسوت قمی، در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه از سال 58 با روزنامه جمهوری اسلامی حرفه خبرنگاری را آغاز کردم، عنوان کرد: شرایط آن برهه زمانی با شرایط فعلی تفاوت بسیاری دارد؛ زیرا در آن دوران به دلیل انقلابی که صورت گرفته بود فضای باز، نقادانه و رسانه‌ای گسترده‌ای حاکم بود و تعداد خبرنگاران و رسانه‌ها نیز محدود بود و شاید در استان قم حدود پنج خبرنگار فعالیت می‌کردند؛ اما در حال حاضر شاهد وجود پدیده شهروند خبرنگارهستیم و عملا شهروندان همه یک پا خبرنگار شده اند.
وی با اشاره به اینکه اقتضائات، تکنیک‌ها، چگونگی ورود به مسائل، نحوه بازتاب‌ و… نسبت به گذشته متفاوت شده است، اظهار کرد: درگذشته روزنامه‌ها عمده‌ترین محل اطلاع‌رسانی بودند و طرفداران بسیاری داشتند؛ اما اکنون فضا رسانه‌ای و ابعاد کار خبرنگار گسترده شده و قابل قیاس با گذشته نیست.
وی افزود: درگذشته کار خبرنگاری بسیار سخت بود مثلاً اگر برنامه و مراسمی در قم برگزار میشد و یا اتفاقی می افتاد. خبر آن مراسم باید  برای تهران خوانده می‌شد و آن‌ها ضبط، پیاده، تنظیم، حروف‌چینی و…می‌کردند و واقعا زحمات طاقت‌فرسایی برای انعکاس خبر کشیده می‌شد.
این خبرنگار پیشکسوت ادامه داد: امروزه تکنولوژی در خدمت خبرنگار است و کار خبرنگاران بسیار آسان شده است و همه این مسیر حذف‌شده و خبرنگار با یک گوشی خبر را منعکس می‌کند.
وی بیان کرد: الآن ابر و باد و مه و خورشید در خدمت خبرنگاران هستند؛ اما این خدمت‌ها برای خط دهی به خبرنگاران است تا نگذارند خبرنگاران مستقل کار کنند و خبرنگاران نیز راحتی را ترجیح می‌دهند و همان‌طور که تغذیه‌ها فست فودی شده است کار خبری نیز فست خبری شده است.
داستانی بیان کرد: درگذشته خبرنگاران برای تهیه خبر باید در نهادها، ادارات، همه نقاط حوزه‌های کاری خود رابط های خبر پیدا و روابط خود را گسترده می‌کردند و این رابط ها هم در خدمت خبرنگار بودند؛ اما الآن خبرنگاران در خدمت روابط عمومی‌ها هستند.
وی افزود: این امر باعث شده اعتماد مردم به خبرها کمتر شود؛ زیرا احساس می‌کنند که خبرها به صورت یک طرفه از سوی مسئولین به مردم است و خبرنگاران فقط توجیه کننده کارهای مسئولین و یا بازگو کننده کارهای آن‌ها هستند به همین خاطر نگاه مردم به رسانه‌های مجازی بیشتر از رسانه‌های اصلی است.
وی عنوان کرد: خبرنگاری در عصر حاضر جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ اما شیرینی، استقلال، عشق و پاکی آن زمان را نمی‌توان با آلودگی‌های الآن عوض کرد.
وی بیان کرد: وارد شدن به این عرصه توفیق بزرگی بود که نصیبم شد به همین علت هم بیش از 40 سال است که در این عرصه مانده‌ام و عشق و علاقه به این کار باعث شده کاری به‌جز رسانه انجام ندهم و اگر باز هم متولد شود وارد همین عرصه می‌شوم.
وی در رابطه با تغییرات سفره رسانه‌ای مردم تصریح کرد: امروزه اطلاعات بیشتر و سریع‌تر به مردم می‌رسد باعث شده مردم بهتر بتوانند به ابزار درست فکر کردن برسند؛ اما از طرفی هم ممکن است گرفتار فریب رسانه‌ای شوند؛ زیرا فضای مجازی و سفره فعلی رسانه‌ای هویت مشخص، شناخته‌شده و قابل اعتمادی ندارد به همین علت مردم هم خیلی به اخبار فضای مجازی اعتماد نمی‌کنند و اگر در شبکه‌های اجتماعی مطلبی از رسانه‌ای معتبر درج‌ شده باشد اعتماد می‌کنند؛ اما همه مردم سواد رسانه‌ای کافی ندارند تا این مسئله را تمیز دهند و ممکن است سفره ‌شان آلوده به دروغ شود.
داستانی یادآور شد: مسئله‌ای که در دوران کرونا بیشتر نمایان شد این است که به دلیل نداشتن یک صنف قدرتمند برای جامعه رسانه‌ای در کشور بسیاری از حقوق جامعه رسانه‌ای کشور ضایع و شخصیتشان لگدکوب می‌شود و آن گونه که باید جایگاه شغلی‌شان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: هرکسی که دلسوز جامعه رسانه‌ای است به نفع کشور و فضای رسانه‌ای است که کمک کند که یک سازمان صنفی گسترده و قدرتمندی در کشور شکل بگیرد و اگر این شکل بگیرد می‌تواند امیدوار بود که بخشی از حقوق لگدکوب شده خبرنگاران در جامعه استیفا شود؛ زیرا الآن بهره‌کشی و استثمار خبرنگاران از بهره‌کشی و استثمار دوران برداری بدتر است.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح