کد خبر : 56079
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اکتبر 2021 - 22:12
-

دلایل پایین بودن سطح همکاری ایران و ازبکستان/گسترش زمینه‌های همکاری در حوزه‌های فناوری

دلایل پایین بودن سطح همکاری ایران و ازبکستان/گسترش زمینه‌های همکاری در حوزه‌های فناوری

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران دلیل بالا نبودن همکاری ایران با کشور ازبکستان را نفوذ بالای رقبایی چون روسیه، چین و ترکیه در این کشور دانست و گفت: این کشور در حوزه‌هایی چون پزشکی و سلامت و صنعت ساختمان اقدام به جذب سرمایه کرده و در این راستا وزارتخانه “تجارت و سرمایه

دلایل پایین بودن سطح همکاری ایران و ازبکستان/گسترش زمینه‌های همکاری در حوزه‌های فناوری

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران دلیل بالا نبودن همکاری ایران با کشور ازبکستان را نفوذ بالای رقبایی چون روسیه، چین و ترکیه در این کشور دانست و گفت: این کشور در حوزه‌هایی چون پزشکی و سلامت و صنعت ساختمان اقدام به جذب سرمایه کرده و در این راستا وزارتخانه “تجارت و سرمایه گذاری” راه اندازه کرده است و ما باید از این فرصت در حوزه‌های فناوری استفاده کنیم.

 رحمت الله خرمالی در رویداد یکشنبه‌های صادراتی با موضوع “پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور ازبکستان” با اشاره به ارتباطات بین المللی ایران با کشور ازبکستان، افزود: سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران وازبکستان در سال گذشته برگزار شد و امسال نیز چهاردهمین دوره این اجلاس در سال جاری در حوزه‌های تخصصی فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ازبکستان در ۶ ماه اول سال جاری درجایگاه دوم اهداف صادراتی ایران در میان کشورهای مشترک المنافع قرار دارد، اظهار کرد: صادرات ایران به این کشور ۳۰۰ درصد رشد داشته است که این رشد نشان از تلاش فعالان اقتصادی و اتاق بارزگانی ایران است .

خرمالی با اشاره به تلاش ایران برای رساندن سهم  صادراتی ایران به کشور ازبکستان تا پایان سال به ۲۵۰ میلیون دلار، خاطر نشان کرد:  درصدد هستیم که و در افق ۱۴۰۴ سهم صادراتی ایران به این کشور به ۴۰۰ میلیون دلار برسد و این در حالی است که با استقرار رییس جمهور جدید این کشور، تغییر در سیاست تعاملی به ویژه با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و در حال حاضر روابط حسنه‌ای با این کشور برقرار شده است.

رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران حجم واردات کشور ازبکستان را ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: سهم ایران از این میزان قابل توجه نیست که این امر به دلیل نفوذ بالای رقبایی چون روسیه، چین و ترکیه در این کشور است

وی خاطر نشان کرد: که این کشور بر اساس برنامه ریزی‌های خود درصدد است که تا سال ۲۰۲۵ میزان GDP خود را از ۵۰ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد و در حوزه‌هایی چون پزشکی و سلامت، صنعت ساختمان، کشاورزی، انرژی‌های تجدید پذیر اقدام به جذب سرمایه کند و در این راستا اقدام به راه اندازی وزارتخانه جدیدی به نام “وزارت تجارت و سرمایه گذاری” کرده است.

خرمالی برای توسعه همکاری میان ایران و ازبکستان پیشنهاد راه اندازی منطقه آزاد را ارائه کرد و گفت: ما به دنبال تقویت جایگاه ایران در بازار این کشور در حوزه‌های فناورانه هستیم و کشور ازبکستان نیز علاقه مند به همکاری با ایران در حوزه‌های پزشکی و دارویی است.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از شرکت‌های ایرانی در این کشور در حوزه دارویی سرمایه گذاری کرده است که به دلیل چالش‌هایی که در گذشته برای این شرکت ایجاد شده بود، با مشکلاتی روبرو است.

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران، نیازهای کشور ازبکستان را در حوزه‌های صنعت ساختمان در عرصه میلگرد، نئوپان، پلی پیلن و پروپیلن و مواد غذایی است و ایران در این حوزه‌ها سهم بالایی در بازار این کشور ندارد.

خرمالی با اشاره به برگزاری پاویون کمیسیون مشترک در نیمه آذرماه گفت: این پاویون در تهران برگزار خواهد شد و در حاشیه آن اسنادی همکاری در حوزه علم و فناوری با معاونت علمی و همچنین در حوزه گمرک تبادل خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان دو کشور تبادل استاد است که در حال حاضر یکی از اساتید دانشگاه پیام نور درکرسی ادبیات فارسی مشغول به کار شده اند.

به گزارش ایسنا، در این رویداد همچنین مصطفی گودرزی رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند گفت: کشور ازبکستان در ۵ سال اخیر اصلاحات گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از زمان پاندمی کرونا این کشور و به ویژه در حوزه علم و فناوری تغییراتی ایجاد کرده به گونه‌ای که یکی از اولویت‌های این کشور قرار گرفته است.

گودرزی، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن بر اساس برنامه‌های مدون، این کشور قرار گرفتن جز ۵۰ کشور برتر در حوزه علم و فناوری و شاخص‌های نوآوری تا سال ۲۰۳۰ را هدفگذاری کرده است که در این راستا با ایجاد دو پارک علم و فناوری و استقرار شرکت‌های دانش بنیان در آن اقدام به توسعه فناوری در کشور کرده است.

رایزن بازرگانی سفارت ایران در تاشکند با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای همکاری با ایران، خاطر نشان کرد: پزشکی، دارو سازی، انرژی‌های تجدید پذیر،مصالح ساختمانی از جمله نیازهای این کشور است که امیدوارم با برنامه ریزی‌های انجام شده زمینه همکاری دو کشور در این حوزه‌ها فراهم شود.

وی پیشنهاد راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک میان دو کشور ایران و ازبکستان را برای توسعه این همکاری‌ها را ارائه کرد و ادامه داد: در صنعت ساختمان یکی از نیازهای کشور ازبکستان در حوزه سیمان و محصولات فولادی است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح