کد خبر : 191435
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 13 ژانویه 2022 - 17:31
-

سازمان ملل: امارات با مزدوران سودانی در لیبی در تماس است

سازمان ملل: امارات با مزدوران سودانی در لیبی در تماس است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، امارات به استفاده از مزدوران سودانی در حمایت از فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی در درگیری با دولت وفاق ملی لیبی که در سطح بین المللی رسمیت دارد، ادامه می دهد. به گزارش ایسنا، روزنامه “فارن پالسی” نوشت، این گزارش کارشناسان بین المللی حاکی از آن

سازمان ملل: امارات با مزدوران سودانی در لیبی در تماس است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، امارات به استفاده از مزدوران سودانی در حمایت از فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی در درگیری با دولت وفاق ملی لیبی که در سطح بین المللی رسمیت دارد، ادامه می دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه “فارن پالسی” نوشت، این گزارش کارشناسان بین المللی حاکی از آن است که امارات خطوط ارتباطی مستقیمی را با گروههای مسلح سودانی برقرار کرده است که در جنگ نیابتی لیبی در دفاع از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی لیبی می جنگند.

کمیته کارشناسان سازمان ملل در مسائل سودان این گزارش را ماه میلادی گذشته منتشر و در آن اعلام کرد که امارات از یک سال پیش با گروههای مسلح اقلیم دارفور که در کنار خلیفه حفتر می جنگند، تماس های مستقیمی برقرار کرده است.

کارشناسان معتقدند که تماس مستقیم میان امارات و گروههای مسلح سودان و دور زدن حفتر و نیروهایش بیانگر میزان تمایل ژنرال حفتر برای ایفای نقش مستقیم در درگیری لیبی و نیز عدم اعتماد به وی است.

فردریک ویهری، از اعضای برجسته برنامه خاورمیانه گفت، معتقد است بحثی وجود دارد که می توان در مورد عدم اعتماد به توانایی های ژنرال حفتر در میدان جنگ مطرح کرد. بسیاری از حامیان خارجی وی از جمله روسیه این بی اعتمادی را ابراز کرده اند.

با انتقال حمایت امارات به گروههای سودانی مسلح در لیبی، ابوظبی این آمادگی را خواهد داشت که از هر رهبر جایگزین حفتر در صورت وجود حمایت و پشتیبانی کند.

امارات یکی از کشورهایی است که در درگیری های پیچیده لیبی وارد شده است، هر کدام از این کشورها تلاش می کند رقابت کرده و اهداف خود را در این کشور جنگ زده در شمال آفریقا عملی کند. از سویی مصر، فرانسه، امارات و روسیه از طریق شرکت واگنر از ژنرال حفتر و ارتش به اصطلاح ملی لیبی حمایت می کند، از سوی دیگر نیز ترکیه، قطر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس حمایت نظامی می کنند. حضور شبه نظامیان مسلح از کشورهای چاد، سودان و سوریه در لیبی هم وضعیت را پیچیده کرده است.

در رابطه با حضور امارات در سودان بازرس کل پنتاگون پیرامون عملیات مبارزه با تروریسم در شمال آفریقا با انتشار گزارشی در سال گذشته اعلام کرد، احتمالا امارات به فعالیت های مزدوران روس وابسته به واگنر در لیبی کمک کرده است اما سفیر ابوظبی در واشنگتن به شدت این ادعاها را تکذیب کرد. اکتبر ۲۰۲۰ هم ژنرال حفتر توافقنامه صلحی را امضا کرد که به موجب آن باید تمامی طرف های خارجی تا ۲۳ ژانویه لیبی را ترک می کردند اما تصاویر ماهواره ای مزدوران روس را نشان می دهد که در حال حفر سنگر هستند و ارتباط امارات با نظامیان سودانی هم نشان می دهد که نیروهای اجنبی عجله ای برای ترک لیبی و میدان جنگ ندارند.

طبق گزارش سازمان ملل، فرماندهان گروههای مسلح در دارفور به شکل مداوم با مسوولان اماراتی در شهر بنغازی لیبی جهت بررسی حمایت لجستیکی و مالی که این گروهها به آن نیاز دارند، در ارتباط هستند. این گزارش نحوه روابط امارات با فرماندهان ارشد این گروهها را فاش می کند و اینکه دو تن از آنها سال گذشته هفته ها در ابوظبی بوده و با تعدادی از مقامات ارشد امنیتی این کشور دیدار کردند.

دولت انتقالی سودان تابستان گذشته توافقنامه صلحی را با گروههای مسلح در دارفور امضا کرده و از همه نیروهای مسلح خواست به کشور بازگردند اما گزارش سازمان ملل از حضور چشمگیر گروههای مسلح در لیبی خبر داد و تعداد کسانی را که همچنان در این کشور باقی خواهد ماند، مشخص نکرد.

فرمانده ارتش آزادی بخش سودان به کمیته کارشناسان سازمان ملل گفت، ۳۰۰۰ سرباز را از اواسط ۲۰۱۹ جذب کرده است. این گروه به همراه جنبش “عدل و مساوات” نظامیانی را در دارفور و اردوگاههای آوارگان در چاد به خدمت گرفته است.

طبق ارزیابی های انجام شده، تعداد نیروهایی که معمر قذافی، دیکتاتور لیبی از سودان، چاد، مالی و نیجریه برای دفاع از خود قبل از سرنگونی در سال ۲۰۱۱ جذب کرده بود، حدود ۱۰۰۰۰ نظامی بود.

در نوامبر ۲۰۲۰ دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، شرکت اماراتی موسوم به “بلک شیلد” ۳۹۰ نیرو از سودان به بهانه کار نگهبانی در امارات جذب و سپس به “راس لانوف” بندر نفتی تحت کنترل حفتر در لیبی فرستاده است تا از تاسیسات نفتی این منطقه حفاظت کنند اما این شرکت هرگونه فریب کارگران و ارائه خدمات با ماهیت نظامی را تکذیب کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال هم سال گذشته گزارشی را منتشر و اعلام کرد، امارات قطعنامه تحریم تسلیحاتی به لیبی را نقض و برای ژنرال حفتر سلاح فرستاده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح