کد خبر : 6462
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 آگوست 2021 - 15:04
-

واکسیناسیون مادران باردار چگونه خواهد بود؟

واکسیناسیون مادران باردار چگونه خواهد بود؟

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید – ۱۹، باید با اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشتی یا درمانی یا سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند. دکتر سید

واکسیناسیون مادران باردار چگونه خواهد بود؟

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید – ۱۹، باید با اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشتی یا درمانی یا سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

دکتر سید محمد علوی در گفت‌وگو با ایسنا، اشاره به ابلاغ دستور عمل واکسیناسیون مادران باردار با واکسن سینوفارم، در خصوص چگونگی واکسیناسیون این افراد اظهار کرد: واکسیناسیون مادر باردار واجد شرایط، منوط به رضایت وی پس از مشاوره خواهد بود.
وی افزود: مادران باردار، در خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری نیستند اما در صورت ابتلا، بروز نوع شدیدتر بیماری در این زنان نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه بیشتر خواهد بود.
علوی با بیان اینکه واکسن سینوفارم حاوی ویروس غیرفعال است، گفت: به دلیل حفظ ایمنی بیشتر تا حصول نتایج و مستندات کافی، ترجیحا واکسیناسیون باید بعد از هفته ۱۲ بارداری انجام شود. باید توجه داشت که واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نیست و تداوم اقدامات پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ برای مادر باردار و اعضای خانواده الزامی است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی ابتلا به بیماری کووید – ۱۹، باید با اطلاع‌رسانی به مراکز بهداشتی یا درمانی یا سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار)، جهت اخذ راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.
وی با اشاره به گروه سنی مادران باردار واجد شرایط واکسیناسیون عنوان کرد: همه مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه‌های سنی شاغل در بهداشت و درمان، همه مادران باردار در شرایطی که همسران‌شان در بخش‌های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا شاغل هستند، مادران باردار در همه گروه‌های سنی شاغل در گروه‌های شغلی دارای اولویت دریافت واکسن مطابق دستور عمل‌های واکسیناسیون کشوری، همه مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ و بالاتر، مادران با بارداری‌های دوقلویی و چندقلویی، بارداری با IVF، مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل بیماری دیابت، قلبی، فشار خون بالا، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو (سرکوب‌کننده سیستم ایمنی)، بیماری مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم واجد شرایط واکسیناسیون هستند.
وی بیان کرد: به علت خطرات ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ در سه ماهه سوم بارداری، ضمن تأکید بر شناسایی مادران باردار واجد شرایط، واکسیناسیون این مادران با سن بارداری ۲۸ هفته و بیشتر در اولویت خواهد بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورت تزریق دوز اول واکسن قبل از بارداری و یا عدم اطلاع از بارداری در زمان واکسیناسیون، توصیه می‌شود پس از مشاوره با مادر و بر اساس ترجیح وی (در رابطه با زمان واکسیناسیون)، تزریق دوز دوم با واکسن سینوفارم به فاصله ۲۸ روز از تزریق قبلی یا بعد از هفته ۱۲ بارداری، انجام شود.
وی افزود: فاصله بین واکسن ویروس کرونا با واکسن آنفلوآنزا یا توام در بارداری نیز حتی‌الامکان باید ۱۴ روز باشد. تزریق ایمونوگلوبولین D نیز تداخلی با واکسن ویروس کرونا ندارد و همانند دستورالعمل‌های ابلاغی سلامت مادران باید انجام شود.
علوی با بیان اینکه واکسیناسیون مادران باردار شاغل، تابع اولویت‌های شغلی در دستورالعمل‌های واکسیناسیون کشوری خواهد بود، بیان کرد: برای همه مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی، رعایت ضوابط حفظ امنیت شغلی مادران باردار بعد از واکسیناسیون نیز الزامی است و در صورت لزوم فعالیت باید به برخی نکات توجه شود.
وی ادامه داد: در صورت الزام به فعالیت حضوری این افراد در مراکز بهداشتی و درمانی، تا ۲۸ هفته اول بارداری باید محل فعالیت خارج از مراکز مدیریت سرپایی یا بستری بیماران کووید – ۱۹ باشد. در سن بارداری بعد از ۲۸ هفته نیز باید تمهیداتی برای دورکاری این افراد فراهم شود.
علوی با بیان اینکه زمان واکسیناسیون در موارد ابتلا یا شک به بیماری کووید – ۱۹ در مادر باردار، تابع دستور عمل کشوری واکسیناسیون خواهد بود، گفت: تأکید و آموزش‌های لازم در مورد تداوم رعایت پروتکل‌های پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹ به مادران باردار پس از واکسیناسیون الزامی است. در مادرانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقادی هستند، تزریق واکسن باید به صورت عمیق در عضله دلتویید انجام شود.
وی افزود: کمیته دانشگاهی واکسیناسیون مادران متشکل از مدیر گروه زنان و زایمان، حداقل یک نفر پریناتولوژیست، مدیر گروه عفونی و مدیر گروه داخلی است که بررسی وضعیت مادران باردار با شرایط حاد یا وخامت بیماری‌های زمینه‌ای، مادران دارای بیماری‌های زمینه‌ای که در دستور عمل ذکر نشده و مادران متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا، مهم‌ترین موارد نیازمند بررسی در این کمیته هستند.
وی بیان کرد: در صورت ترجیح به واکسیناسیون با آسترازنکا باید مورد در کمیته دانشگاهی واکسن مادران باردار بررسی و بر اساس تصمیم کمیته و مادر اقدام شود. بدیهی است در صورت عدم صدور مجوز استفاده از این واکسن توسط کمیته، تزریق واکسن سینوفارم بر اساس نظر کمیته انجام می‌شود.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح