تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 16:31
20 بازدید
کد خبر : 210019

چطور یک گلخانه را با روش های ساده و به صرفه مدیریت کنیم؟

چطور یک گلخانه را با روش های ساده و به صرفه مدیریت کنیم؟

تفاوت زیادی بین باغبانی در فضای باز و باغبانی در گلخانه وجود دارد. وقتی یک گلخانه مناسب داشته باشید و بخواهید برخی محصولات مورد علاقه خود را پرورش دهید، قبل از هر چیز باید بدانید که گلخانه یک محیط کنترل شده است و شما هم باید تمام تلاش خود را لحاظ کنید تا شرایط رشد

مدیریت گلخانه

تفاوت زیادی بین باغبانی در فضای باز و باغبانی در گلخانه وجود دارد. وقتی یک گلخانه مناسب داشته باشید و بخواهید برخی محصولات مورد علاقه خود را پرورش دهید، قبل از هر چیز باید بدانید که گلخانه یک محیط کنترل شده است و شما هم باید تمام تلاش خود را لحاظ کنید تا شرایط رشد گیاهان را به بهترین شکل فرآهم سازید.

رشد سالم گیاهان و محصولاتی نظیر میوه ها و صیفی جات در یک گلخانه در گروِ فاکتورهای اصلی نظیر دمای مناسب، رطوبت کافی، نور مناسب و خاک و کود مورد نیاز هر گیاه است. امروز با پیشرفت فناوری گلخانه ای، بهترین و مدرن ترین تجهیزات در بازار وجود دارند که کشت گلخانه ای را ساده تر و لذت بخش تر ساخته اند. در یک گلخانه با محیط کنترل شده، طعم سبزیجات و میوه هایی که پرورش می دهید، منحصر به فرد و بسیار خوشمزه است!

چه بخواهید یک گلخانه صنعتی بزرگ و وسیع راه اندازی کنید، یا مبتدی هستید و بخواهید گلخانه کوچک در خانه داشته باشید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید، کنترل محیط داخل گلخانه در ۴ فصل سال است. در قسمت زیر به چند فاکتور بسیار مهم در این زمینه اشاره می کنیم.

برای کنترل محیط گلخانه باید به این عوامل توجه کنید

ایجاد شرایط مناسب در گلخانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل این مسئله را می توان در پرورش محصولات باکیفیت و خوش طعم خلاصه کرد. یک اشتباه کوچک که نادیده گرفته شود می تواند میوه ها یا سبزیجات گلخانه ای شما را نابود کند یا کیفیت آنها را بسیار کاهش دهد. این یعنی یک ضرر بسیار بزرگ برای کسب و کار گلخانه ای شما؛ و چه بسا اگر بخواهید از باغبانی لذت ببرید، تمام گیاهان شما از بین می روند.

اگر به فکر راه اندازی گلخانه هستید، حواستان به این فاکتورهای محیطی باشد:

۱- دمای داخل گلخانه را کنترل کنید

با اینکه محیط داخل گلخانه از محیط بیرونی، متمایز است، اما شرایط دمایی بیرون می تواند بر دمای داخل یک گلخانه تأثیر بگذارد. درجه حرارت در تابستان، داغ تر است و هوا در زمستان، سرد و یخبندان می شود. می بینید که شما باید هم گرما و هم سرما را تحت کنترل خود در آورید. جالب آن است که هر محصول، نیاز دمایی متفاوتی دارد که بر بازدهی محصولات تأثیر مستقیم دارد.

برخی تجهیزات گلخانه ای مانند فن های تهویه ای و چیلرها برای خنک کردن گلخانه به کار می روند. این دستگاه ها در فصل تابستان که هوا گرم تر است کاربرد دارند. از هیترهای گلخانه ای یا بخاری گلخانه ای در فصل زمستان استفاده می شود به شرطی که دقیقاً بدانید که نیاز گرمایی هر محصول چند درجه است.

نکته مهم دیگر این است که نیاز گرمایی برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی باید از طریق یک منبع کمکی نیز تأمین شود. هر منطقه از کره زمین، دمای متفاوتی دارد؛ پس نمی توانیم به طور قطع بگوییم که مثلاً دمای ۳۲ درجه سانتی گراد برای گلخانه گوجه فرنگی در نزدیک خط نیمکره شمالی، مناسب است!

برای اینکه بتوانید شرایط دمایی گلخانه و نیاز گرمایی محصولات مختلف را به درستی ارزیابی کنید، یک جدول برایتان آماده کرده ایم. دقت داشته باشید که اجرای هر شرایط دمایی در گلخانه باید زیر نظر یک مهندس کشت گلخانه ای یا مشاور باتجربه انجام بگیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

شرایط دمایی مورد نیاز برای انواع مهم ترین محصولات گلخانه ای را در جدول زیر مشاهده می کنید:

نام محصولفصل کشتحداقل دما (سانتی گراد)حداکثر دما (سانتی گراد)
چغندرخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
کلم بروکلیخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
کلمخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
هویجخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
گل کلمخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
تره فرنگیخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
کاهوخنک۳۵۷۰
پیازخنک۳۵۸۰ تا ۹۰
زردکخنک۳۵۸۰ تا ۹۰
نخودفرنگیخنک۴۰۷۰ تا ۸۰
سیب زمینیخنک۴۵۴۵
تربچهخنک۴۰۸۰ تا ۹۰
اسفناجخنک۴۰۷۰
شلغمخنک۴۰۸۰ تا ۱۰۰
لوبیاگرم۵۰۸۰ تا ۹۰
طالبیگرم۶۰۹۰ تا ۱۰۰
ذرتگرم۵۰۸۰ تا ۱۰۰
خیارگرم۶۰۹۰ تا ۱۰۰
بادمجانگرم۶۰۸۰ تا ۹۰
فلفلگرم۶۰۸۰ تا ۹۰
گوجه فرنگیگرم۵۰۸۰ تا ۱۰۰
خانواده کدوگرم۶۰۹۰ تا ۱۰۰
هندوانهگرم۶۰۹۰ تا ۱۱۰
مدیریت گلخانه

۲- نیاز آبی محصولات را به موقع تأمین کنید

آبیاری یکی دیگر از نیازهای اصلی همه محصولات گلخانه ای است. برای مدیریت یک گلخانه، با توجه به مساحت و متراژ که در اختیار دارید باید به مسئله آبیاری، دقت کافی داشته باشید. نیاز آبی هر محصول، به تفکیک سبزیجات یا میوه های گلخانه ای، متفاوت است. پس از مشورت با یک کارشناسان کشت گلخانه ای، تجهیزات آبیاری مناسب را بخرید. بهترین روش برای این کار، آبیاری قطره ای است.

نکته بسیار مهم درباره مدیریت گلخانه و آبیاری، نوع کشت است. کشت خاکی از طریق روش قطره ای به بهترین شکل کنترل می شود؛ اما این مسئله درباره کشت هیدروپونیک، بسیار متفاوت است. در یک گلخانه هیدروپونیک، آبیاری در کار نیست، چون در واقع بستر کشت همه محصولات، جریانی از آب است که با مواد مغذی، غنی سازی شده است. کنترل یک گلخانه هیدروپونیک بسیار دشوارتر است اما بازدهی قابل توجهی دارد.

۳- منابع نور گلخانه را کنترل کنید

نور یکی از منابع مورد نیاز برای رشد گیاهان است. تفاوتی نمی کند که کشت در زمین زراعی وسیع و روباز را دنبال می کنید یا محصولات گلخانه ای پرورش می دهید؛ در هر دو حالت باید منبع نور کافی در دسترس باشد.

علاوه بر نور خورشید که باید از طریق دریچه ها یا سقف و دیواره های گلخانه به محیط داخل آن وارد شود، برخی منابع نور مصنوعی نیز این کار را انجام می دهند. چراغ های رشد گیاهان که نور LED و HID دارند، برای پرورش و رشد محصولاتی نظیر کدو و گوجه فرنگی مناسب هستند. نور برای انجام عمل فتوسنتز گیاهان، ضروری است.

از “باغبانی عمودی” در گلخانه چیزی شنیده اید؟

اگر دلتان می خواهد گلخانه داشته باشید اما فضای کافی ندارید، چرا باغبانی عمودی را امتحان نمی کنید؟

باغبانی عمودی یعنی فضایی را فرآهم کنید تا گیاهان بتوانند از سمت پایین به بالا در جهت عمودی، رشد کنند. در این نوع روش کشت گلخانه ای معمولاً از سازه هایی استفاده می کنند که با نام داربست می شناسیم. سبزیجات، گل های زینتی و برخی میوه های گلخانه ای که بوته های پربار دارند به این روش قابل کشت هستند.

باغبانی عمودی در گلخانه باید در خاک انجام شود تا بتوانید هم آبیاری و هم کوددهی را کنترل کنید. وزش باد و تهویه این نوع گلخانه ها را باید به دقت تحت نظارت داشته باشید تا به بوته ها آسیب وارد نشود.

به دنبال یک سایت تخصصی برای آموزش گلخانه داری و باغبانی هستید؟ “همیار گلخانه” را بخوانید…..

کار کردن با گل و گیاه و کاشت سبزیجات و میوه ها می تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد. در منابع مختلف از روش های کاشت گیاهان برای کسب آرامش یاد می کنند. شما هم در خانه می توانید گل و گیاه زینتی پرورش بدهید، یا سبزیجات بکارید. یک گلخانه کوچک چوبی یا یک تراس یا پاسیو برای این کار مناسب است.

با وجود اینکه منابع مختلفی در اینترنت هستند که دانش گلخانه داری و باغبانی را ارائه می دهند، اما یک وبسایت که مقالات به روز و تخصصی را منتشر می کند، کمتر به چشم می خورد! بنابراین ما به شما اطمینان می دهیم با مطالعه مقالات علمی و بر اساس تجربه کارشناسان گلخانه و باغبانی که در مجله اینترنتی همیار گلخانه ارائه شده اند، می توانید اطلاعات خود را در این دو صنعت محبوب و پرطرفدار بالاتر ببرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر 5میلیون⭐️

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

 

New punjabi songs

 

سامانه خودنویس

 

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

 

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

 

تشک دو نفره

 

 

دکتر علی پرند

 

 

 

 

 

 

https://nipoto.com/ethereum

 

 

 

 

شرکت کیمیا همرنگ

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید تابلو برق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسرارالشفاء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح