کد خبر : 5664
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آگوست 2021 - 13:29
-

کمبود شدید ذخیره گروه خونی O منفی در کرمان/ لزوم ورود خیران به حوزه انتقال خون

کمبود شدید ذخیره گروه خونی O منفی در کرمان/ لزوم ورود خیران به حوزه انتقال خون

  مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: با شیوع کرونا دچار مشکل شده ایم و ذخایر خونی استان کاهش یافته به ویژه گروه های منفی؛ در گروه خونی O منفی به شدت کمبود داریم. دکتر”ایرج شکوهی” امروز ۱۸ مردادماه در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: اصحاب رسانه نشان دادند نقش به سزایی

کمبود شدید ذخیره گروه خونی O منفی در کرمان/ لزوم ورود خیران به حوزه انتقال خون

  مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: با شیوع کرونا دچار مشکل شده ایم و ذخایر خونی استان کاهش یافته به ویژه گروه های منفی؛ در گروه خونی O منفی به شدت کمبود داریم.

دکتر”ایرج شکوهی” امروز ۱۸ مردادماه در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: اصحاب رسانه نشان دادند نقش به سزایی در این نظام دارند و در جنگ هشت ساله و در پیروزی جبهه حق علیه باطل نقش فعالی داشتند. اکنون نیز جنگ به نوعی تغییر کرده و در جنگ نرم قرار داریم، نقش رسانه به عنوان چشم بینای مردم نقش مهمی است.
وی افزود: با توجه به اینکه اصحاب رسانه حقایق را می دانند، مسوولیت بیشتری در قبال مردم و جامعه دارند و کار سخت تر می شود.
شکوهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ماموریت سازمان انتقال خون تصریح کرد: رسالت اصلی ما تامین خون سالم، با کیفیت و مطمئن برای بیماران است و رسانه ها کمک خوبی به انتقال خون کمک می کنند زیرا مهم ترین کار ترویج فرهنگ اهدای خون است که این کار توسط اصحاب رسانه بهتر انجام می شود.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به شاخص اهدای خون بیان کرد: شاخص براساس تعداد اهداکنندگان در۱۰۰۰ نفر است که در استان کرمان شاخص پایین و ۲۰ نفر اهداکنده خون در ۱۰۰۰ نفر جمعیت داریم.
وی با بیان اینکه اهدای خون خانم ها در استان کرمان و کشور پنج درصد است، در حالی که ۵۰ درصد جمعیت خانم هستند، گفت: عدم مشارکت خانم ها در اهدای خون به دلیل باور اشتباه است که فکر می کنند اهدای خون باعث کم خونی می شود. همچنین خانم ها نگران انتقال بیماری های عفونی هستند در حالی که اطمینان می دهیم پروتکل های بهداشتی در مراکز خون گیری رعایت می شود و جای نگرانی نیست.
شکوهی تصریح کرد: سالیانه ۸۰ هزار مراجعه کننده برای اهدای خون در استان کرمان داریم که ۷۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند و از این تعداد ۴۲ هزار نفر اهدای خون مستمر دارند.
وی با اشاره به اینکه اگر خانم ها سه بار و آقایان چهار بار در سال اهدای خون داشته باشند می گوییم اهداکننده مستمر، افزود: هرم سنی جمعیت رو به پیر شدن می رود و از سوی دیگر سن خون گیری بین ۱۸ تا ۶۵ سال است. ضمن اینکه سن مناسب اهدای خون در کسانی که برای بار اول خون می دهند، ۱۸ تا ۶۰ سال و در اهداکنندگان مستمر ۱۸ تا ۷۰ سال است.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: آمار مشارکت اهدای خون در شهرستان های جنوبی بسیار پایین است و به عنوان مثال جیرفت سالیانه ۶۰۰۰ واحد اهدای خون دارد و مصرف خون در همین شهرستان ۱۲ هزار واحد است و همین وضعیت در بم صادق است که جبران این کسری اهدای خون توسط سیرجان و رفسنجان انجام می شود.
شکوهی اظهار کرد: شش پایگاه انتقال خون در استان فعال است که دو مورد کرمان و در شهرستان های بم، سیرجان، رفسنجان و جیرفت هر کدام یک پایگاه فعال است.
وی تصریح کرد: با شیوع کرونا دچار مشکل شده ایم و ذخایر خونی استان کاهش یافته به ویژه گروه های منفی؛ در گروه خونی O منفی به شدت کمبود داریم.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: یکی از فرآورده های اصلی خون، پلاکت است که سه روز عمر دارد و باید اهدای خون مداوم باشد تا پلاکت را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه مصرف خون در استان کرمان زیاد است، افزود: ۱۵۰۰ بیمار تلاسمی در استان کرمان وجود دارد که در این زمینه رتبه سوم کشور را داریم و در واقع گستردگی استان، آمار بالای بیماران تالاسمی، حادثه خیز بودن استان کرمان و … از تهدیدات انتقال خون در استان است.
شکوهی با اشاره به اینکه در ۱۰۰ سال اخیر بیش از ۴۰ زلزله بالای ۶ ریشتر در استان داشتیم، افزود: مشکلات زیادی بر کار انتقال خون تاثیرگذار است و آمار تصادفات یکی دیگر از موارد مشکل ساز است.
وی تصریح کرد: تعامل خوب با رسانه، وجود نیروهای متبحر و متخصص در انتقال خون، تعامل با دانشگاه علوم پزشکی و … از جمله فرصت های انتقال خون است.
مدیرکل انتقال خون استان کرمان در ادامه بیان کرد: مهم ترین چالش ما ناوگان حمل و نقل و فرسودگی این ناوگان است و اینکه سامانه مجهز خون گیری متحرک نداریم.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان افراد نیکوکار زیادی هست و با ورود خیرین می شود بخشی از مشکلات را حل کرد، گفت: متاسفانه انتقال خون در پیکره وزارت بهداشت زیاد دیده نشده و خیران ورود به این حوزه نداشته اند.
شکوهی با اشاره به پروژه های نیمه تمام انتقال خون در کرمان و جیرفت بیان کرد: بازسازی مرکز خون گیری مشتاق به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نیاز است خیران کمک کنند و تا زمانی تکمیل نشود، بحث اهدای خون با مشکلات همچنان مواجه است و این امکان را داریم مراکز و فعالیت ها به نام فرد خیّر نامگذاری شود.
منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح