کد خبر : 119550
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 21:37
-

یادگار “کمانداران ماد” را از کرمانشاه به سوغات ببرید!

یادگار “کمانداران ماد” را از کرمانشاه به سوغات ببرید!

“گیوه” از جمله صنایع دستی روستایی و پاپوشی محبوب میان مردم کرمانشاه است که بسیاری از میهمانان نوروزی پس از بازدید از زیبایی های کم نظیر این استان، آن را به عنوان یک سوغاتی متفاوت برای آشنایان و دوستانشان به همراه می برند. به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، در هزاره های قبل، مردمانی سخت

یادگار "کمانداران ماد" را از کرمانشاه به سوغات ببرید!
“گیوه” از جمله صنایع دستی روستایی و پاپوشی محبوب میان مردم کرمانشاه است که بسیاری از میهمانان نوروزی پس از بازدید از زیبایی های کم نظیر این استان، آن را به عنوان یک سوغاتی متفاوت برای آشنایان و دوستانشان به همراه می برند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، در هزاره های قبل، مردمانی سخت کوش در کوهستان های کرمانشاه زندگی می کردند که برای گذران معیشت خود دامپروری و کشاورزی را پیش گرفتند، این شیوه از زندگی آنها را مجبور کرده بود تا مدام در مناطق ناهموار و صعب العبور تردد داشته باشند، برای همین باید پاپوش آنها به گونه ای بود که علاوه بر راحتی و سبک بودن، مقاوم نیز باشد.

گفته می شود کمانداران ماد از اولین کسانی بودند که چنین پاپوشی را استفاده کردند و بعدها در میان دیگر مردمان مناطق کوهستانی غرب ایران گسترش یافت.

پاپوشی را که نیاکان ما ابداع کردند، با گذشت چندهزار سال هنوز هم محبوبیت خود را در میان مردمان مناطق کوهستانی حفظ کرده و با عنوان “گیوه” شناخته می شود.

گیوه کفشی بادوام، طبی و سبک است که در همه فصول سال می توان آن را پوشید و تولید آن برای همه سنین انجام می شود.

از دیرباز هر گردشگری که به کرمانشاه سفر کرده، پس از بازدید از دیدنی ها و جاذبه گردشگری این استان، سری هم به بازار سنتی کرمانشاه یا کارگاه های تولید گیوه در مناطق اورامانات کرمانشاه زده تا گیوه را نیز به عنوان سوغاتی زیبا و متفاوت باخود به همراه ببرد.

5 نوع گیوه در استان تولید می‌کنیم  

پروانه حیدری معاون صنایع دستی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، بااشاره به تولید حدود پنج نوع گیوه در استان، اظهار کرد: آرجیده، زیرلاستیکی، زیرچرمی، زیرپارچه ای و رویه ابریشمی انواع گیوه ای هستند که از دیرباز در کرمانشاه تولید می شوند.

وی افزود: بین این پنج نوع گیوه، زیرپارچه ای و رویه ابریشمی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و عمده تولیدات گیوه استان در این دو محصول است.

معاون صنایع دستی استان کرمانشاه بابیان اینکه تولید گیوه زیرلاستیکی از زمان های دور در شهرستان رایج هرسین بوده، عنوان کرد: تولید این نوع گیوه به همراه گیوه زیرآرجیده و زیرچرمی از سالهای گذشته به تدریج منسوخ شده بود که در سالجاری با برنامه ریزی هایی که داشتیم احیاء آنها را با آموزش نسل جدید در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه موفق هم بوده ایم.

وی تصریح کرد: گیوه رویه ابریشمی هم گیوه زنانه است که تلاش کرده ایم با طراحی جدید آن را بروز رسانی و متنوع کنیم.

حیدری همچنین بااشاره به صادرات گسترده بخش عمده ای از تولیدات گیوه استان به کشور عراق، گفت: گیوه های زیرپارچه ای تولید شده در منطقه اورامانات کرمانشاه در عراق و خصوصا سلیمانیه متقاضیان زیادی دارد، لذا بخش عمده ای از تولید این محصول به عراق صادر می شود.

وی در ادامه به قدمت تولید گیوه در مناطق اورامانات کرمانشاه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر شهر “نودشه” در شهرستان پاوه به عنوان شهر ملی گیوه بافی ثبت شده است.

معاون صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولید گیوه در مناطق اورامانات کرمانشاه، اشتغال بسیار خوبی را در پی داشته است.

هر گیوه تا 10 سال می‌تواند عمر داشته باشد

فخرالدین شبرنگ از جمله پیشکسوتان تولید کننده گیوه در شهرستان پاوه است که سالهاست کارگاه تولید گیوه دارد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به انواع مختلف گیوه و استقبالی که عراقی ها و گردشگران از گیوه زیرپارچه ای دارند، گفت: گیوه های زیرپارچه ای به واسطه خواص طبی و تاثیر مثبتی که بر اعصاب و عدم ضعف چشم دارد، عرق و بو نکردن پا در انها و راحتی، بیشتر مورد توجه هستند.

وی تصریح کرد: اگر از کفش های گیوه خوب مراقبت شود و زیاد در آب نباشند، تا 10 سال عمر می کنند.

این پیشکسوت تولید کننده گیوه ریشه گیوه را در ایران مربوط به روستای هجیج و شهر نودشه دانست و گفت: تولید گیوه در هجیج و نودشه از زمان های دور شروع و بعدها در کرمانشاه، روانسر، کامیاران و… گسترش یافت.

وی در ادامه عنوان کرد: اکثر تولیدکنندگان گیوه در اورامانات بانوان خانه داری هستند که این هنر دستی را در کنار امور خانه انجام می دهند و اینگونه به اقتصاد خانواده خود کمک می کنند.

وی در خصوص قیمت هر جفت گیوه نیز گفت: باتوجه به اینکه گیوه هنری دست ساز است که تولید آن زحمت زیادی می طلبد، لذا هر جفت گیوه مردانه 200 هزارتومان تمام می شود، اما گیوه های زنانه ارزانتر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح