کد خبر : 20092
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اکتبر 2021 - 15:32
-

۱۰۰۰ روز با طالبی؛ از اغتشاشات و سیل تا کرونا

۱۰۰۰ روز با طالبی؛ از اغتشاشات و سیل تا کرونا

 طالبی که در اوج بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سکاندار استان یزد شد، پس از ۱۰۰۰ روز این مسئولیت را در اوج بحران کرونا ولی براساس شاخص‌ها با عملکردی مطلوب به استاندار جوان دیگری سپرد. «محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با تصویب هیئت دولت به عنوان استاندار یزد انتخاب و منصوب

۱۰۰۰ روز با طالبی؛ از اغتشاشات و سیل تا کرونا

 طالبی که در اوج بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سکاندار استان یزد شد، پس از ۱۰۰۰ روز این مسئولیت را در اوج بحران کرونا ولی براساس شاخص‌ها با عملکردی مطلوب به استاندار جوان دیگری سپرد.

«محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با تصویب هیئت دولت به عنوان استاندار یزد انتخاب و منصوب شد»؛ خبری که بیش از ۱۰۰۰ روز از آن گذشته و امروز، طالبی منصب استانداری را به جوان دیگری سپرده است. وی ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۷ با حکم وزیر کشور مسئولیت استانداری یزد را به عنوان سرپرست به عهده گرفت و در نهایت نیز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه همان سال به عنوان استاندار یزد منصوب شد.

طالبی فرزند شهید «یدالله طالبی» متولد ۱۳۵۲ در یزد با حضور در این پست، لقب جوان‌ترین استاندار کشور را گرفت اما آغاز فعالیت‌هایش در سال ۹۷ که سالی همراه با بحران‌های متعدد سیاسی و اقتصادی بود همراه شد، بحران‌هایی که تاثیرات برخی از آنها تا پایان سال هم بر جای مانده بود و در واقع سال ۹۷ نه تنها برای طالبی بلکه برای ایرانیان سالی پر حادثه بود. رویدادهای مهم و سرنوشت‌سازی مثل نقض برجام توسط آمریکا تا حوادث تروریستی و رسیدگی به پرونده‌های فساد که همگی بر امنیت، اقتصاد و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و یزد تاثیر مستقیم و غیرمستقیم داشتند و اینها همگی، همراه شد با روی کار آمدن استاندار بومی همزمان با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان.

در اولین روز سال ۹۷ که مقام معظم رهبری نام حمایت از کالای ایرانی را برای آن برگزیدند و بلافاصله مسئولان شروع به نصب بنرهای مرتبط کردند و لوگوهای اسم سال، کنار صفحه‌ی کانال‌های تلویزیونی شروع به چرخیدن کردند، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که سال ۹۷ از نظر اقتصادی به یکی از دشوارترین سال‌های پس از انقلاب، هم برای دولت و هم برای مردم تبدیل شود.

اعتصاب در بانه همزمان با اولین روزهای سال ۱۴۰۰ نوید آغاز بحران‌های سیاسی کشور را داد، کولبرها و اعتصاباتی که زنگ خطری برای تمام کشور بود و جو روانی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد. بحران ارز در ۲۶ فروردین به دنبال صدور بخشنامه‌ای توسط بانک مرکزی که منتج به ممنوعیت قانونی خرید و فروش اسکناس ارز بود، منجر به محدودیت عملکرد صرافی‌ها شد و این مسئله نیز بخشی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

فیلتر تلگرام و محدودیت فضای مجازی دومین اتفاق مهم و پر سروصدا در آغاز سال ۹۷ بود که پس از حوادث دی‌ماه اتفاق افتاد و با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود، به طوری که حتی برخی از مسئولان دولتی نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و تفکر غالب تضییع حقوق مردم، افکار عمومی را جریحه دار کرد.

برجام و حاشیه‌هایش

در همین حین، ترامپ از برجام خارج شد و مهمترین رویداد سیاسی سال ۹۷ را رقم زد، دونالد ترامپ بلافاصله پس از سخنرانی، فرمانی را امضا کرد که تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده و تحریم‌های اقتصادی را در بالاترین سطح اعمال کند.

ساعتی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی در یک سخنرانی زنده تلویزیونی، این اقدام را به مثابه «خروج یک موجود مزاحم از برجام» توصیف کرد و گفت: از این لحظه توافق بین ایران و پنج کشور دیگر است. ۵+۱ دیگر یکی را از دست داده و از این پس باید منتظر باشیم که شش کشور چگونه به تعهدات خود عمل می‌کنند؛ اما اگر ببینیم منافع ما تضمین نمی‌شود، تصمیمات نظام را اعلام می‌کنم.

بحران‌های اقتصادی همچون سونامی پس از خروج ترامپ از برجام تمام مدیریت اقتصاد کشور را با چالشی اساسی همراه کرد و در این دوران طالبی جوانترین استاندار کشور بود.

اعتصاب کامیون‌داران و اعتراضات گسترده در پی گرانی کالاهای وارداتی از جمله لاستیک و لوازم خودروهای سنگین از اول خرداد در چند استان کشور را شاهد بودیم که یزد نیز از این بحران بی‌نصیب نبود.

هنوز کشور از دست بحران‌های اقتصادی به آرامش نرسیده بود که مهم‌ترین رویداد امنیتی سال ۹۷ اتفاق افتاد و شاهد حمله‌ی تروریستی به رژه‌ی نیروهای مسلح در اهواز بودیم، این حادثه که روز ۳۱ شهریورماه همزمان با آغاز هفته‌ی دفاع مقدس توسط چهار تروریست اتفاق افتاد تمام کشور را دچار اضطراب کرد.

دولت، دوم آبان را عزای عمومی اعلام کرد و ۹ روز بعد، دوشنبه نهم مهرماه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری در شرق فرات در سوریه را هدف حمله‌ی شش فروند موشک بالستیک میان‌برد قرار داد.

پرونده‌های مفاسد اقتصادی باز شد و ۹۷ را همراه با اعدام سلاطین اقتصادی و مفاسیدین اقتصادی کرد، مسئله‌ای که اذهان عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد از ظلطان سکه گرفته تا سلطان قیر همگی اعدام شدند و کشور متاثر از این اخبار شد و البته برخورد با مفاسد اقتصادی نیز در استان‌ها به تبع ورود جدی رهبری با شدت بیشتری همراه شد.

FATF

ترور در چابهار هم مسئله دیگری بود که شاید در استان یزد اتفاق نیفتاد اما اذهان را متاثر کرد و ۱۵ آبان را به خون آلود اما نمایندگان مجلس در یک جلسه‌ی علنی لایحه الحاق ایران به «کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» (CFT) را بررسی و تصویب کردند.

لایحه‌ای که به شدت کشور و مدیریت کشور و به تبع آن استان‌ها را تحت تاثیر قرار داد چرا که نه تنها خود لایجه بلکه گروه‌هایی موافق و مخالف در این خصوص به تقابل با هم پرداختند و برخی با در دست داشتن پلاکاردهای حاوی شعارهایی همچون «نه به خودتحریمی»، «برجام نمی‌خواهیم» و «اف. اِی. تی. اف خیانت است به ملت» اعتراض خود را اعلام کردند.

با تصویب سی. اف. تی و لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دو لایحه از لوایح چهارگانه‌ی اف. ای. تی. اف سرانجام تصویب شد و دو تای دیگر یعنی «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)» همچنان در انتظار تصمیم‌گیری اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما این مسئله خود یکی از مسائل پرتاثیر در مدیریت‌ها بود.

ربودن ۱۲ مرزبان ایرانی، واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و مرگ ۹ دانشجو و مصدومیت ۲۷ نفر و حادثه تروریستی خاشتوسط اعضای گروهک تروریستی «جیش الظلم» مسائل دیگری بودند که در سال ۹۷ اتفاق افتاد.

بشار اسد در تهران حاضر شد و شاید به نظر برسد که این حضور ارتباطی به استان‌ها ندارد اما ماه پایانی سال ۹۷ شاهد دو اتفاق سیاسی مهم و استراتژیک بود، اولی حضور رئیس جمهوری سوریه در تهران و دیدار با رهبر انقلاب و رئیس جمهوری اسلامی ایران، و دومی حضور حسن روحانی با هیئتی از دیپلمات‌های ارشد در عراق و دیدار بی‌سابقه‌اش با آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق. حضور اسد در تهران که تحت تدابیر شدید امنیتی و طبعاً بدون اعلام قبلی انجام شد، به شدت در رسانه‌ها بازتاب داشت و توجه افکار عمومی در ایران و جهان را به خود جلب کرد، بشار اسد در این سفر کوتاه با حسن روحانی هم دیدار کرد.

اما بلافاصله پس از این رویداد و در حالی که در تصاویر مربوط به دیدارهای اسد با مقامات عالی ایران، اثری از وزیر امور خارجه کشورمان نبود، شامگاه ششم اسفند، محمدجواد ظریف، ناگهان در اینستاگرام اعلام «استعفا» کرد.

او در اینستاگرامش نوشت: «از ناتوانی برای ادامه‌ی خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم» اما نگفت این «ناتوانی» ناشی از چیست.

در پی این استعفا ده‌ها نفر از سیاستمداران و سیاست‌ورزان در گفت‌وگوها و پیام‌هایشان تلاش کردند ظریف را از این کار منصرف کنند اما برخی منابع از جدیت او در تصمیمش خبر می‌دادند. در نهایت این حسن روحانی بود که باید به کناره‌گیری برجسته‌ترین وزیرش واکنش نشان می‌داد و او نیز چنانکه انتظار می‌رفت قاطعانه با این کار مخالفت کرد.

استعفای ظریف سر و صدای زیادی در کشور به پا کرد و بیان جملاتی از سوی سران مانند «برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری» مسلما بر مدیران سیاسی استان‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

بیانیه گام دوم انقلاب اما شاید از مهمترین اتفاقات سال ۹۷ بود که توسط رهبر انقلاب رقم خورد و در بین این بحران‌ها جهت دهی عظیمی به سیاست کشور به شمار می‎رود.

بیانیه گام دوم انقلاب اما شاید از مهمترین اتفاقات سال ۹۷ بود که توسط رهبر انقلاب رقم خورد و در بین این بحران‌ها جهت دهی عظیمی به سیاست کشور به شمار می‎رود.اما دومین سال مدیریت طالبی هم کم از اتفاقات مختلف نداشت، سال ۹۸ آغاز شد، این سال هم با اتفاقات و چالش‌های مهمی همراه بود، آغاز بحران‌ها با سیل و پایانی بدتر با کرونا، آتش سوزی‌های گسترده جنگل‌های کشور، دشواری‌های اقتصادی ناشی از آغاز خروج تدریجی ایران از برجام، بروز تحریم‌ها و در نتیجه نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت انرژی و کالاها از مهمترین این افتقات است.

گرانی بنزین و حادثه‌ای سیاسی و بحرانی که ایران را به یک باره با اعتراضات گسترده‌ای از سوی مردم همراه کرد و یزد نیز از این مسئله مستثنا نبود هر چند که با مدیریت استان یزد کمتر شاهد حوادث خونبار و اعتراضی بودیم اما حادثه بنزین بار سنگینی از مسئولیت را بر دوش استانداران قارر داد.

در میان حوادث گسترده سیاسی، شهادت سردار سلیمانی در نیمه دوم سال ۹۸ کشور را با شوک عظیمی روبرو کرد به طوری که تمام کشور با عنوان عزای عمومی سیاهپوش شد.

اما آخرین روزهای سال ۹۸ با کرونا شروع فصل جدید از بحران‌های مدیریتی خصوصا در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را رقم زد و همزمان با بهبود شرایط کشور به شدت به مدیریت بحران گسترده نیاز داشت.

تعطیلی هفتگی مدارس و سردرگمی نظام آموزشی، شایع شدن آنفلوآنزای H۱N۱ و تداوم کرونا، ماجرای مبتلا شدن گروهی از ساکنان یک روستا به ایدز در لردگان چهارمحال و بختیاری، حمله ملخ‌ها به استان‌هایی همچون فارس، هرمزگان، بوشهر و مدیریت شدید بحران، در کنار  سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی و اعتراضات گسترده کشوری به این مسئله نیز بر استان یزد نیز اثرگذاشتند به طوری که یزد نیز روزهای تلخی را در این باره تجربه کرد.

سیل و ریزش مسافران به یزد

سیلی بی‌سابقه در صد سال اخیر که از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی ایران، از جمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی آغاز شد و ۵ و ۶ فروردین ۹۸ شهر شیراز و دروازه قرآن معروف را فراگرفت منجر به سرازیر شدن جمعیتی میلیونی به سوی یزد شد و مدیریت سفر در تکاپوی استقرار و ایجاد محلی برای اسکان مسافران، خطر ریزش بافت تاریخی یزد را دچار بحرانی غیرقابل تصور کرد و گردشگری یزد ناگزیر به استفاده از تمام زیرساخت‌ها حتی در حوزه های ورزشی و مذهبی برای استقرار مسافران شد.

خرده سیل‌هایی در یزد نیز در حین این حادثه نیازمند مدیریتی جدی بودند، در همین حین یزد معین دیگر استان‌ها در سیل بود و فشضار بسیار زیادی را در این بحران‌های طبیعی تجربه کرد.

کشف کیک‌های آلوده به قرص در مدارس برخی استان‌ها اذهان عمومی را دچار چالش کرد، مسمومیت تعدادی از مردم به دنمبال رواج استفاده از الکل در روزهای کرونایی هم به معضلی تبدیل شده بود که باید برای آن تدبیر میشد و در تمام این بحران‌ها کرونا ۹۸ را به سالی خونین و مرگبار تبدیل کرد.

با این وجود و در کنار بحران‌ها و اتفاقات تلخ کشوری، یزد در حال مدیریت بود و برنامه ریزی‌های متعددی را می‌طلبید، در این سال علاوه بر میزبانی یزد از مسافران نوروزی با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاهد سفر رییس جمهور به یزد یکشنبه ۱۹ بهمن و افتتاح حدود ۵۰۰ طرح با اعتباری معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال در این سفر بودیم.

برگزاری نخستین جشنواره ملی گردشگری معلولان از ۱۲ تا ۲۰ آذرماه با حضور ۷۰ نفر از نمایندگان معلولان انجمن ضایع نخاعی کشور و با عنوان «یزد شهر دوستدار معلول، برگزاری جشنواره متعدد گردشگری مانند جشنواره انار

تفت یا زعفران بهاباد که استقبال از برخی آن‌ها تا حدودی منجر به تکمیل ظرفیت‌ هتل‌های یزد، بیست و شش ساله شدن صدرنشینی یزدی‌ها در قبولی کنکور سراسری ، هشتمین کنگره بین المللی و جشنواره دانشجویی طب

تولید مثل و سومین کنگره بین المللی -ژنتیک تولید مثل از ۳۰ فروردین تا ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ،  اجلاس کلان‌شهرهای کشور به میزبانی یزد در تاریخ هجدهم و نوزدهم دی ماه و ثبت  رکورد گرمای یزد در تیر ماه ۹۸ (میانگین

دمای استان یزد در تیر ماه نسبت به دوره ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ درجه سلسیوس افزایش داشت) ،  برگزاری جشن‌های اقلیت زرتشتیان در یزد مانند جشن‌های سده و مهرگان  و آغاز رسمی هسته گردشگری چین در یزد  اول

دی ماه جزو دیگر مسائلی بودند که هر چند شیرین اما با جدییت نیازمند مدیریت بودند(قبل از بحران کرونا انجام شدند)

سال ۹۹ با انتخابات مجلس همراه بود و انتخابات به طور برجسته استان را تحت تاثیر قرار داد و شرایطی سیاسی در روزهای کرونا در کشور غالب شد.

سفرهای پرحاشیه برخی از مسئولان کشور، ناهماهنگی در مدیریت‌ها و اعتراضات استانی به تغییرات نرخ از سوی اصناف مختلف مانند نانوایی‌ها و دامداران و کشاورزان جزو اتفاقات سال ۹۹ است.

وقوع حوادث متعدد رانندگی و تصادفات زنجیره‌ای، سمومیت‌های گسترده، خشکسالی و بحران بی‌ابی در نقاط متعدد استان، خسارت‌های گسترده اقتصادی به دنبال کرونا و ناهماهنگی استانی و کشوری در اجرای مصوبات حمایتی کرونا، کمبود تجهیزات و امکنات و زیرساخت‌های درمانی نیز به مشکلات سال ۹۹ دامن زدند هر چند که ساخت بیمارستان بحران و تامین تجهیزات با حمایت‌های گسترده خیران و مدیریت استان تا حدود زیادی حل و فصل شد اما در این حین سفرهای استانی مسئولان کشوری و مدیریت همزمان وضعیت استان، محدودیت‌ها و مصوبات ضد و نقیض و بعضا غیرکارشناسی ستاد کرونای کشور، برگزاری رویدادها و مراسم‌ها خصوصا مراسم‌های مذهبی نیز جزو مسائلی بودند که به این حوادث دامن زدند.

اما در این سال‌ها مسئله دیگر را نیز شاهد بودیم که هر کدام از انها جو استان را متاثر کرده بود، صحبت‌هایی در مورد سفر سفیر انگلیس به یزد، تخریب خانه‌ای تاریخی در اردکان، خیابان کشی شهرداری شاهدیه از میان بافت تاریخی، پلمب زندان اسکندر و موزه قصر و آینه که همراه با بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای بود و کشته شدن افغانی‌ها در یک حادثه تصادف که بازتاب‌های منفی رسانه‌ای و نهایتا سفر سفیر افغانستان به یزد را همراه داشت و با مدیریت مطلوب استان این مسائل نیز مدیریت شدند.

اما سال ۱۴۰۰ که سال پایانی مدیریت طالبی بود، با تداوم بحران کرونا و مشکلات واکسیناسیون، مرگ و میرهای متعدد ناشی از تصادفات زنجیره‌ای اتوبوس‌ها به خصوص سربازان در یزد و اتوبوس خبرنگاران در ارومیه و همچنین اعتراضات اصناف همراه بود.

اعتراضات خوزستانی‌ها به مسئله آب و همچنین در سایر نقاط کشور نیز جزو این مسائل به شمار می‌رود هر چند که در تمام این سنوات یزد درگیر جنگ آب و دعوا با استان اصفهان نیز بود و حل مسالمت امیز هرباره این مسئله با کمترین حواشی را نیز شاهد بودیم.

اما عملکرد «محمدعلی طالبی» استاندار سابق یزد در میان این همه بحران و حادثه و رویداد مهم، چگونه بوده است؟

استاندار سابق یزد که ۲۳ سال فعالیت در مجموعه استانداری را دارد، خود را مرهون حمایت‌های مردم می‌داند، در آخرین روز کاری خود و در جلسه تودیع و معارفه که با حضور وزیر کشور برگزار شد، به بیان اقدامات خود پرداخت.

وی با بیان این که در مدت مسئولیت بنده به عنوان استاندار، حرکت استان یزد بیش از هر زمانی بر مدار برنامه و براساس راهبردهای مشخص و مدون جلو رفت، گفت: راهبردهای استان در جلسه هیئت دولت و نیز با مسئولین، نخبگان و افراد موثر در استان در میان گذاشته شد.

وی افزود: یکی از این راهبردها حکمرانی خوب و ارتقای شاخص‌هایی نظیر مبارزه با فساد، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و قانونگرایی بود، که در استان دنبال شد.

طالبی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان و تلاش برای حاکمیت آن در برنامه‌های توسعه استان، توجه به گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های بی بدیل استان جهت ارزش آفرینی، توجه به داشته های فرهنگی و حفظ اشتغال، توجه به توسعه متوازن استان و اهتمام در حفظ محیط زیست به عنوان عامل تداوم حفظ حیات در کویر مرکزی، از دیگر راهبردهای مهم مورد پیگیری استان در سه سال گذشته بود.

وی با اشاره به نگاه خاص به توسعه متوازن استان، بیان کرد: علی رغم شاخصهای خوب استان در بخش‌های مختلف، اما از بعضی از بی‌عدالتی‌های انجام شده در توزیع امکانات رنج می‌بردیم، لذا موضوع توسعه متوازن به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

استاندار سابق یزد ادامه داد: در این مدت همچنین بحث برنامه محوری و توجه به آمایش سرزمین که به عنوان محوری ترین برنامه استان بود، مورد توجه قرار گرفت.

طالبی خاطرنشان کرد: در پرتو تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در استان طی این مدت، جایگاه استانداری در نظام ارزیابی وزارت کشور از رتبه دوازدهم به رتبه ششم و سطح عالی رسید.

طالبی: جایگاه استانداری در نظام ارزیابی وزارت کشور از رتبه دوازدهم به رتبه ششم و سطح عالی رسید.وی در ادامه به تعامل خوب بین دستگاه‌های مختلف استانی طی سه سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در این سال‌ها عالی‌ترین سطح تعاملات استانی در بین دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی شکل گرفت که نمونه آن، واقعا در تاریخ یزد بی‌سابقه بود و همچنین با وجود همه مشکلات و مسائل موجود در کشور بهترین شکل آرامش سیاسی را با همکاری و تعامل ائمه جمعه، احزاب، تشکل‌ها و نیروهای موثر مذهبی در استان به وجود آوردیم.

استاندار سابق یزد با اشاره به مطالبات چندین و چند ساله مردم برخی از مناطق استان در حوزه‌هایی همچون تقسیمات سیاسی، اظهار کرد: در این مدت بسیاری از مطالبات مربوط به تقسیمات کشوری که سال‌ها و شاید بعضی از آن‌ها ۱۰ها سال بر ذهن مردم تاثیر گذاشته بود، پیگیری و آن‌ها را پشت سر گذاشتیم.

طالبی همچنین به جایگاه استان یزد در مباحث امنیتی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های وزارت کشور استان یزد در بحث امنیتی با کاهش مستمر جرائم روبرو بوده و استان یزد شرایط بسیار خوبی را در این زمینه داشته است.

وی از برگزاری کنگره ملی ۴۰۰۰ شهید استان یزد که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و نیز برگزاری کنگره بین‌المللی پیرغلامان حسینی، به عنوان بزرگترین رویداهای اجتماعی سه سال اخیر یاد کرد و گفت: استانداری یزد در بسیاری از شاخص‌های اجتماعی نظیر ساماندهی امور جوانان، آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی و فعالیت‌های حوزه خانواده، رتبه اول کشور را کسب کرد همچنین در بحث ساماندهی اجتماعی مناطق حاشیه‌ای نیز کارهای بسیار خوبی انجام شد.

استاندار سابق یزد تصریح کرد: عمومیت دادن زیرساخت‌های ورزشی در استان و پیگیری راهبردهای بسیار خوبی از جمله توسعه هنرستان‌ها در مباحث مربوط به فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش از دیگر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در استان است.

وی یکی از نقاط پر افتخار استان در چند سال گذشته را حوزه اشتغال و سرمایه‎گذاری عنوان و تصریح کرد: در پرتو اقدامات انجام شده در استان، یزد در بهار و تابستان سال گذشته رتبه بهترین عملکرد در زمینه کاهش نرخ بیکاری را در کشور به دست آورد، از طرفی رتبه‌های اول کشور در حوزه‌های بهبود فضای کسب و کار و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را از آن خود کرد.

استاندار سابق یزد تصریح کرد: در این راستا همچنین تعدادی از واحدهای تعطیل شده صنعتی استان را به چرخه تولید باز گرداندیم و بعضی واحدها نظیر پلی استر اشکذر و فولاد میبد در این مسیر قرار گرفته‌اند.

وی رتبه اول یزد در امنیت سرمایه گذاری در کشور، رتبه سوم در تعداد طرح‌های مصوب خارجی و رتبه پنجم در میزان سرمایه گذاری خارجی را از دیگر افتخارات استان عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به کسب رتبه اول کشوری استان یزد در بحث صدور مجوزها و واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: صدور ۵۰ مجوز بی‌نام جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری در استان یکی از اقدامات ویژه انجام شده در استان است.

استاندار سابق یزد در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و فعالیت‌های دنبال شده در راستای تکمیل چرخه کامل تولید فولاد در استان اشاره و خاطرنشان کرد: به واسطه پیگیری‌های انجام شده در استان مجوزهایی در جهت تکمیل این چرخه صادر شد و بر این اساس در آینده از تولید کنسانتره سنگ آهن تا تولید ورق را در استان خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: همچنین تفاهم نامه‌های سرمایه‌گذاری با مجموعه چادرملو و مجموعه نوظهور بافق منعقد شده است.

طالبی اضافه کرد: در حوزه بازار نیز شعار «استان یزد یکی از پنج استان ارزان کشور» را مبنای تصمیم گیری‌های خود در کارگروه تنظیم بازار قرار دادیم و تلاش شد در حوزه تامین کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ مدیریت بسیار مناسبی در استان اعمال شود.

وی با اشاره به کسب رتبه اول شاخص برگشت ارز به استان در زمینه صادرات، بیان کرد: در این مدت بندر خشک پیشگامان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بهره برداری از این مجموعه می‌تواند نقش بسیار خوبی در توسعه تجارت استان داشته باشد.

استاندار سابق یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوب انجام شده در حوزه گردشگری با وجود شیوع کرونا در سال‌های اخیر، از ایجاد تفرجگاه‌های جدید گردشگری نظیر پارک کوه کاسه، پارک بزرگ طبیعتگردی و رشد ۲۵ درصدی زیرساخت‌های اقامتی استان خبر داد.

طالبی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در بحث اکوتوریسم در استان انجام شد، گفت: همچنین کمپ‌های گردشگری و کویر نوردی در استان فعال و اقدامات خوبی در حوزه صنایع دستی انجام شد.

وی به نگاه ویژه استان به تامین آب به عنوان مهمترین نیاز استان اشاره و خاطرنشان کرد: به این منظور ۲۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب از دریای عمان صورت گرفت و مطالعات آن شروع شد و تا امروز که من این مسئولیت را ترک می‌کنم مطالعات این طرح تمام شده و آماده کلنگ‌زنی است، البته تاکنون جلسات مختلفی با سرمایه‌گذاران نیز برگزار شده است.

استاندار سابق یزد افزود: در بحث خط دوم انتقال آب شرب،۱۵۰ میلیون متر مکعب سهمیه از خراسان گرفته شد و منتظر شروع این طرح هستیم.

وی همچنین به افتتاح خط انتقال آب خلیج فارس و تصویب تخصیص آب اضافه به استان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در این مدت فاز دوم قرارداد تصفیه و انتقال پساب اجرا و سد خوانسار شهرستان خاتم افتتاح شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست اشاره و تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور مرکز پایش، کنترل و نظارت آنلاین صنایع در استان افتتاح شد همچنین در راستای مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه برای نخستین بار در کشور تفاهم نامه‌ای بین استانداری و صندوق ملی محیط زیست منعقد شد.

این مسئول مدیریت سرباره‌های فولادی، اعمال محدودیت در صدور مجوزهای فولادی در دشت یزد اردکان و ابطال مجوز بعضی از صنایع آلاینده محیط زیست، اعمال محدودیت در زمینه استقرار صنایع کاشی و سرامیک در این دشت، تعریف دو پهنه صنعتی برای استقرار صنایع ویژه و آلاینده و آغاز واگذاری اراضی این پهنه ها را از جمله برنامه ها و اقدامات استان برای حفظ محیط زیست عنوان کرد.

طالبی مباحث زیربنایی را یکی از افتخارات مسئولین و مجموعه دستگاه‌های استان دانست و گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی کشور و کمبود اعتبارات، ۷۰ درصد طرح‌های عمرانی استان تکمیل شد که بزرگترین آن‌ها طرح راه آهن یزد – اقلید بود.

وی پیگیری طرح دوخطه کردن راه آهن بافق – ارژنگ، افتتاح بیش از ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه در استان، افتتاح چندین نیروگاه خورشیدی، افتتاح خط انتقال برق ابرکوه به اسمالون، آغاز طرح انتقال برق اسمالون به مروست، پوشش ۹۵ درصدی گاز در استان و اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه گاز سراسری، برخورداری ۴۵۰ واحد صنعتی از شبکه گاز را از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان برشمرد.

استاندار سابق یزد به آخرین وضعیت برخی از طرح‌های در حال اجرا در استان اشاره و بیان کرد: بیمارستان بحران، بیمارستان‌های بافق، مهریز، اشکذر و اردکان، کارخانه نوآوری و تالار مرکزی یزد از جمله طرح‌هایی هستند که طی ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد.

طالبی از سخنانش به رتبه اول استان یزد در بحث طرح اقدام ملی مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای کلیه افراد واجد شرایط ثبت نام کرده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، زمین تامین شده است.

وی به راه اندازی تعداد زیادی سامانه در حوزه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: بعضی از این سامانه‌های کاربردی نظر وزارت کشور را جلب کرد و به دنبال آن به همه استان های کشور اعلام شد که از یزد الگو برداری کنند.

استاندار یزد افزود: خوشبختانه این استان در زمینه ارتقای شاخص‌های توسعه و اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی، رتبه اول کشوری را از طرف وزارت کشور به دست آورد.

طالبی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک راهبرد و ریل‌گذاری جدید توسعه در استان، اقداماتی انجام شد، تصریح کرد: یزد بعد از تهران اولین استان کشور در شروع کارخانه نوآوری و پیگیری و تصویب پهنه علم و نوآوری بود.

وی راه اندازی مراکز متعدد شتابدهنده و نوآوری، راه اندازی مرکز خدمات فناوری و کسب و کار و هنرستان‌های استعداد درخشان، تصویب و ابلاغ برنامه عملیاتی توسعه نظام نوآوری و راه‌اندازی مدرسه اشتغال را دیگر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در استان در سه سال اخیر عنوان کرد.

استاندار سابق یزد در بخش بعدی سخنانش به تشریح فعالیت‌های دنبال شده در استان در پی شیوع کرونا پرداخت و گفت: در حوزه مقابله با کرونا همین بس که استان یزد چندین بار مورد تقدیر قرار گرفت، از تقدیر رهبر معظم انقلاب به جهت راه اندازی کارگاه‌های خانگی تولید ماسک در نخستین روزهای شیوع کرونا، تا تقدیر های متعدد رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور فعلی در ستاد ملی مبارزه با کرونا.

طالبی ادامه داد: شروع عملیات اولین بیمارستان بحران کشور، راه اندازی اولین آزمایشگاه ژنتیک کشور در یزد بعد از تهران، ایجاد سازه بحران در مجاورت بیمارستان شهید صدوقی(ره)، تجهیز تمام بیمارستان‌های استان به دستگاه‌های اکسیژن ساز با کمک خیرین و بخش خصوصی، صادرات مواد بهداشتی، راه اندازی ۱۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان از جمله اقدامات انجام شده در استان به دنبال شیوع کرونا به شمار می‌آید.

وی در ادامه چرخش و تغییر مسئولین را از افتخارات نظام دانست و تاکید کرد: چرخش و تغییر مدیران از رکود برنامه‌ها و فعالیت‌های استان جلوگیری کرده و منجر به پویایی استان می‌شود.

استاندار یزد با بیان اینکه برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کردند تغییر و تحولات ناشی از روی کار آمدن دولت جدید موجب سستی مدیران و رکود بدر عضی از فعالیت ها می شود، خاطرنشان کرد: تا آخرین لحظات خدمت در این مسئولیت با پشتکار امور را بدون هیچ خللی پیش بردیم.

وی افزود: روز گذشته تا آخرِ وقت جلسات طبق روال منظم همیشگی برگزار شد و امروز قرار بر تشکیل نشست شورای برنامه‌ریزی و افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح بود همچنین برنامه‌ریزی‌های هفته آینده انجام شده بود.

اما برگردیم به فعالیت استاندار سابق یزد؛

«محمدعلی طالبی» استاندار سابق یزد دانش‌آموخته مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه اصفهان و دارای تحصیلات دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.

وی به ترتیب رئیس دبیرخانه شورای جوانان استان، بخشدار مرکزی، معاون فرماندار و سرپرست فرمانداری شهرستان خاتم، مشاور معاون سیاسی و امنیتی استاندار در امور شوراها، معاون و سرپرست دفتر امور اجتماعی و انتخابات استانداری و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌است.

استاندار سابق یزد: اعلام امادگی کرد که هر کجا بتواند به استاندار جدید در این مسئولیت کمک خواهد کرد.هنوز نمی‌دانیم برنامه استاندار سابق یزد چیست اما در لحظات واگذاری این مسئولیت به استاندار جدید از مردم به علت تمام همراهی‌ها تشکر کرد و اعلام امادگی کرد که هر کجا بتواند به استاندار جدید در این مسئولیت کمک خواهد کرد.

اما امروز شاهد مدیریت «مهران فاطمی» استاندار جوان و با برنامه‌ای هستم که توجه ویژه‌ای به گردشگری نشان داده است و امید است که در این مسئولیت خطیر و سنگین بتواند کارنامه درخشانی را با وجود تمام رویدادها، مسائل و حتی بحران‌های پیشرو کسب کند.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح